Pagina 1 van 1
Een paar probleempjes
Geplaatst: 04.06.2012 - 15:12
door daancoumans
Beste volvo fans,
Ik heb een aantal problemen met mijn 480 LUXE ES.
1: auto rijd lekker en start goed, alleen als ik bijv bij een stoplicht de koppeling induw, valt het toerental terug onder de 1000 toeren. de auto gaat dan rammelen en terug naar de 1000 toeren. Dit herhaalt 2x a 3x erna is er niks aan de hand.
2: De kilometer tellen werkt soms wel en soms niet, heel vreemd. Soms doet de toerenteller het niet en de km teller het wel. En heel af en toe werken ze allebij en hapert een van de 2 een beetje. Ik heb zelf een keer gehad dat als ik het gas induwde de KM-teller er mee stopte en zodra ik het gas weer los liet hij weer in werking ging. :?
3: Tot slot probleem 3, ik weet dat het een bekend probleem is. De achterbak wordt nat. Er is nu nog geen roest vorming in de achterbak dat wil ik graag zo houden, hoe kan ik er voor zorgen dat er geen water meer binnen komt?
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :!:
Met vriendelijke groet,
Daan Coumans
Geplaatst: 04.06.2012 - 17:06
door Iroll
1: maak de stationair regelklep schoon met wasbenzine, terpentine oid. Die hangt in een rubber voor de bougies. Even stekker loshalen en de slangen eraf. Door een slangopening spulletje erin gieten, duim op de andere opening. En dan schudden om de aanslag optelossen van binnen. Herhalen tot er alleen nog schone vloeistof uitkomt. Eventueel met een wattenstaafje aangekoekte resten wegvegen. Laten drogen en een klein beetje wd40 erin spuiten om de klep te smeren.
2: is ws een losse stekker achter het dashboard. Dashboard eruit halen en de stekkers goed aandrukken. Helpt dat niet dan is er een soldeerpunt op de printplaat verdroogt. In dat geval opnieuw solderen.
Als je hier op body and interior klikt en dan op replacing dashboard lightbulbs dan kan je een howto vinden hoe je het dashboard uit kan bouwen.
3: Kit de achterlichten af met een niet verhardende kit of bestel op het
volvo480forum een set nwe, door een lid zelfgemaakte, pakkingen. Erg goede kwaliteit, helaas ben ik zijn naam even kwijt. Maar als je daar even een topic opent in het voorstel gedeelte komt die naam snel boven water.
Geplaatst: 08.06.2012 - 00:20
door K00L
t.a.v. 2 kan het ook zijn dat de tandwieltjes in het binnenwerk van je KM teller kapot/versleten zijn. Dat is een bekend probleem. zo'n tandwieltje is nog wel te krijgen.
Overigens is dat bij hetzelfde 480 forumlid als Iroll bedoelt. V480TI heet hij op het forum daar.
Geplaatst: 08.06.2012 - 13:22
door Shockwave
3: Tot slot probleem 3, ik weet dat het een bekend probleem is. De achterbak wordt nat. Er is nu nog geen roest vorming in de achterbak dat wil ik graag zo houden, hoe kan ik er voor zorgen dat er geen water meer binnen komt?
De genoemde achterlichten kunnen het zijn, maar kijk ook even onder de stoffen bekleding in je achterbak. Er kan ergens een gaatje zitten waar normaal gesproken een rubber dopje op hoort te zitten. Vocht trekt dan langzaam naar binnen.
Geplaatst: 09.06.2012 - 13:53
door daancoumans
Hallo, Ik vind de stationair regelaar helaas niet .
Heeft iemand misschien een fototje? Alvast bedankt voor alle reacties
Mvg Daan
Geplaatst: 11.06.2012 - 13:25
door daancoumans
Hey, het is gelukt om de stationair regellaar te maken goed advies dankjewel!
Nu wil ik de Kmteller maken, Alleen moet ik een paar knoppen er uit halen. Wat is de beste manier want dit kan volgens mij vrij snel fout gaan(afbreken).
Geplaatst: 11.06.2012 - 17:03
door Rutger
Kan je geen werkplaatshandboek opsnuffelen van die auto? Dan heb je alles bij de hand.
Geplaatst: 11.06.2012 - 17:55
door Iroll
De knoppen van het dashboard bedoel je? Die 3 van de achterruitverw. ed kan je er in zijn geheel naar rechts uitschuiven, de rest kan je er gewoon vanaf trekken zoals op de tekening van de link.
Geplaatst: 15.06.2012 - 19:07
door Turbobullar
Denk bij de lekkage ook even aan de rubbers/seals van de sidemarkers achter, en de achterste hoekjes van de achterruiten aan de zijkant, deze kunnen ook al verdroogd of (de laatste) vervuild zijn en gaan lekken.
De sidemarkerseals worden eveneens gereproduceerd door V480TI op het
www.volvo480forum.com.
Het klokje / fan-schakelaar/ alarm-ledlamphuisje
voorzichtig met een wat grotere schroevendraaier eruit wippen, steeds aan de zijkanten. Je wilt de randjes niet lelijk maken...
KM-teller lijkt me een contact probleem, anders doet ie het niet de ene keer wel, de andere keer niet. Donkere randjes rond een soldeerpunt = opnieuw solderen.
Succes en kijk eens op het 480forum, staat heel veel info.