Pagina 1 van 3
Aanschaf V50?
Geplaatst: 04.06.2012 - 21:37
door Markske
Hallo allemaal,
Ik zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben Mark Vogels, 30 jaar en woon samen met mijn vriendin in Tilburg.
Momenteel hebben we ieder onze eigen auto, maar door verandering van werk van mijn vriendin is 1 auto overbodig geworden.
Nu rijden we een Seat Leon 1.8 20V Signo uit 2003 op LPG G3 met 282.000 op de teller (mijn auto) en een Volkswagen Passat 1.9 TDI Variant uit 2001 met 202.000 km op de teller (haar auto).
Ik ben als ware autoliefhebber al enige tijd aan het kijken naar 1 opvolger voor bovengenoemde 2 auto's. Mijn eisenpakket was/is:
- Kleine station,
- Niet te oud (max. vanaf 2006)
- Niet te hoge km's stand (afhankelijk van brandstof)
- Heel betrouwbaar
- Goede looks
- Goed in de opties met o.a. trekhaak en handgeschakeld.
- (Goed) (dealer) onderhouden
- Lage maandelijkse lasten door laag verbruik en belasting
- Budget max. € 12.000,- (inclusief inruil)
Mijn lijstje bestond uit:
- Volvo V50
- VW Passat/Golf Variant
- Ford Mondeo/Focus Wagon
- Skoda Octavia Combi
- Saab 9 3 Combi
Uiteindelijk zijn er voor mij maar 2 auto's overgebleven, nl. de Golf variant en de V50. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de (VEEL) mooiere V50!!
Nu is er alleen het volgende: doordat we nu maximaal 20.000 km/jr rijden is het omslagpunt benzine-diesel heel dichtbij: diesel zou maar € 300,- per jaar goedkoper zijn t.o.v. benzine.
Ik heb namelijk vernomen dat de diesels die in de V50 liggen, niet zo betrouwbaar zouden zijn. Betrouwbaarheid is nl. een groot issue omdat we met beide auto's flink wat problemen hebben gehad. Mijn oom werkt nl. bij een Volvo garage en aan hem legde ik het ook voor. Hij gaf wel aan dat de benzine versies betrouwbaarder zijn. Als ik op internet vooronderzoek doe, kom ik inderdaad ook wel redelijk wat problemen tegen met de 1.6d en 2.0d.
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Kloppen mijn vermoedens?
2. Wat zou je aanbevelen, benzine of diesel?
3. Zijn er specifieke problemen die bij de V50 benzine of diesel optreden? (las ook over de kwetsbaarheid van de radiator)
Een heel verhaal, maar zo probeer ik de achterliggende gedachte van mijn keuze te onderbouwen en vertrouw ik erop dat jullie me hierin kunnen adviseren!
Bij voorbaat dank!
Groeten,
Mark Vogels
Geplaatst: 04.06.2012 - 21:42
door bart simpson
Ik zou voor diesel gaan....
Geplaatst: 04.06.2012 - 21:46
door xxbv92
Speciaal vanwege de betrouwbaarheid heb ik voor de 2.4 benzine gekozen, het verbruik ligt wel wat hoger, het rijplezier maakt dat wel weer helemaal goed.
Geplaatst: 04.06.2012 - 21:55
door sbv
Zou zelf een 2.0d nemen en dan wel 1 waar de historie bekend is.
Geplaatst: 04.06.2012 - 22:55
door Fredhead
Ik heb een V50 2.0D gehad, met bekende historie, etc en na een ruim jaar begonnen er toch wel serieus wat problemen en heb ik de auto daar uiteindelijk voor verkocht.
Zal geen bedrag noemen, maar ik had mijn huidige auto er nog een keertje voor kunnen kopen.
Wie weet is het domme pech geweest en hoop ik je dat het je bespaard blijft. Zodra de auto het wel prima deed was het een erg fijne wagen.
2.0D is wel dé motor van de 2 voor in een V50

Geplaatst: 04.06.2012 - 23:29
door Nik0la
2.0 Benzine heerlijke motor.
Geplaatst: 05.06.2012 - 09:03
door Buurtje
Ik ben ook aan het uitkijken naar vervanging van mijn huidige V40 en heb de V50 2.0D op het oog.
Kunnen mensen de geruchten over onbetrouwbaarheid hierboven bevestigen danwel ontkrachten? De diesels uit de V40 (phase II) zijn super en van Renault geloof ik. Hoe zit dat met de 2.0 uit de V50?
Geplaatst: 05.06.2012 - 10:25
door V70/2.4D/2003
En V50 met een D5 in het vooronder is ook een hele aantrekkelijke variant. Heb je wel zo tegen de 180 paardjes in het vooronder en een monster 2.4D blok.
Geplaatst: 05.06.2012 - 10:35
door Pritchard
Ik heb reeds 2 V50's gehad met de 2.0d erin... De eerst was een ramp, stond meer in de garage dan dat ik ermee reed. Deze heb ik dan na 2 jaar ook omgeruild, voor een nieuwe V50 2.0d... Met deze 4 jaar probleemloos gereden, wat een zalige auto was dat... Kracht genoeg, vrij zuinig en supermooi om naar te kijken...
Geplaatst: 05.06.2012 - 10:59
door Xenobe
Ik zou ook voor de 2.0d gaan want ik heb de 1.6d en die mist toch wel wat kracht.
Geplaatst: 05.06.2012 - 11:01
door Buurtje
Pritchard schreef:Ik heb reeds 2 V50's gehad met de 2.0d erin... De eerst was een ramp, stond meer in de garage dan dat ik ermee reed. Deze heb ik dan na 2 jaar ook omgeruild, voor een nieuwe V50 2.0d... Met deze 4 jaar probleemloos gereden, wat een zalige auto was dat... Kracht genoeg, vrij zuinig en supermooi om naar te kijken...
Is er tussentijds een update van het model geweest, of was de eerste pech en de ander geluk?
Geplaatst: 05.06.2012 - 11:09
door Markske
Beste,
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties, maar concreet:
1. Kloppen mijn vermoedens?
3. Zijn er specifieke problemen die bij de V50 benzine of diesel optreden? (las ook over de kwetsbaarheid van de radiator)
Hartelijk dank!!
Mark
Geplaatst: 05.06.2012 - 11:24
door Lex
Heb mijn V50 1.6D uit 2006 in de zomer van 2007 gekocht. Toen 29.000 km op de teller. Inmiddels staat deze op ruim 140.000 km. Auto heeft mij nooit in de steek gelaten. Wel wat problemen met de EGR klep gehad ( horten en stoten tijdens filerijden ), maar dat lees je tegenwoordig bij heel veel auto's/modellen. Na vervanging van de EGR klep geen problemen meer.
Oh ja en vorig jaar de ABS sensor. Dat was een dure reparatie herinner ik mij.
Grootste voordeel van die 1.6D: zuinig, zuinig, zuinig, extreem zuinig met brandstof. Vooral als je, zoals ik, veelal snelweg rijdt, met snelheden variërend tussen de 100 en de 120 km/u.
Mijn gemiddeld verbruik over een periode van 5 jaar met deze auto: 4,7 ltr per 100 km. Boordcomputer is wellicht wat optimistisch, maar echt veel zal het niet schelen.
Succes met de keuze.
Geplaatst: 05.06.2012 - 11:49
door Xenobe
Ik heb met mijn V50 ook nog geen echt grote problemen gehad. Hij is zeer betrouwbaar & rijdt als een zonnetje

Met de 1.6D is mijn gemiddelde 6l/100km
Geplaatst: 05.06.2012 - 13:38
door Fredhead
Buurtje schreef:Ik ben ook aan het uitkijken naar vervanging van mijn huidige V40 en heb de V50 2.0D op het oog.
Kunnen mensen de geruchten over onbetrouwbaarheid hierboven bevestigen danwel ontkrachten? De diesels uit de V40 (phase II) zijn super en van Renault geloof ik. Hoe zit dat met de 2.0 uit de V50?
Lees even rond in dit topic/op het forum zou ik zeggen.
Zowel de 1.6D als 2.0D zijn PSA motoren
Geplaatst: 05.06.2012 - 14:57
door Buurtje
fredhead schreef:Buurtje schreef:Ik ben ook aan het uitkijken naar vervanging van mijn huidige V40 en heb de V50 2.0D op het oog.
Kunnen mensen de geruchten over onbetrouwbaarheid hierboven bevestigen danwel ontkrachten? De diesels uit de V40 (phase II) zijn super en van Renault geloof ik. Hoe zit dat met de 2.0 uit de V50?
Lees even rond in dit topic/op het forum zou ik zeggen.
Zowel de 1.6D als 2.0D zijn PSA motoren
Die reactie had ik al verwacht. En (deels) gelijk heb je!
Ik ben al aan het rondkijken op dit forum, maar kan niet echt iets vinden wat me kan helpen het wel of niet te doen. De reacties hierboven helpen wel daarbij
Geplaatst: 05.06.2012 - 19:05
door Markske
Beste,
Als ik het zo hoor kunnen er problemen zijn met de diesels, maar hoeft ook weer niet altijd. Een benzine versie is in ieder geval wel betrouwbaarder!
Zijn er verder nog specifieke Volvo (V50) kwaaltjes waar ik op moet letten?
Ik hoor het graag!
Mark
Geplaatst: 05.06.2012 - 19:40
door Frederik Welvaert
Ik heb een '04 V50 gehad, gekocht met 100.000km op de teller in 2007 en begin dit jaar verkocht bij een stand van 212.000km.
Buiten gewoon onderhoud heb ik deze kosten gehad:
- EGR klep vast door vervuiling bij 140.000km.
- Servopomp kapot bij 160.000km.
- Dynamo kapot bij 210.000km
- Bij 211.000km rubberen bus in de voorwielophanging laten vervangen (was gescheurd) En toen een mooie XC60 ontdekt in de showroom :p
Al bij al geen hele erge dingen, om nu te zeggen dat de benzines betrouwbaarder zijn... Er rijden natuurlijk veel meer diesels rond, dus daar hoor je veel vaker problemen over. Wel is het zo natuurlijk dat de PSA diesels nieuwe motoren waren, terwijl de Volvo benzines al enkele jaren doorontwikkeld waren. Bovendien gaat bij een diesel de EGR gaan vervuilen na verloop van tijd, bij de benzines is dat veel minder het geval.
Geplaatst: 05.06.2012 - 19:56
door Bakboord1
Laat de tsi-tjes maar helemaal links liggen. Die motoren zijn pas echt onbetrouwbaar.
In mijn omgeving reden twee 2.0 diesels zonder problemen. Mijn 2.4 benzine heeft heel wat problemen gehad die aan het einde van de lease eruit waren. Ik denk dat de berijder na mij blijer is met de auto dan ik was.
Maar het is nog altijd een erg mooie auto de v50.
Al zou ik persoonlijk de passat variant oprijden. De meeste afschrijving heb je inmiddels wel gehad lijkt me en je weet wat je hebt.
Geplaatst: 06.06.2012 - 12:38
door Markske
Bedankt voor je reactie, je hebt een terecht punt m.b.t. de passat. Echter, schrijft deze niet meer veel af, maar nemen de onderhoudskosten en kwaaltjes wel toe.
Daarnaast willen we zuiniger en goedkoper gaan rijden, dan is een lichtere auto met een grotere actieradius wel van belang (even los van benzine - diesel).
