Pagina 1 van 1
Geplaatst: 05.06.2012 - 13:33
door gaucho
Beste mensen,
Allereerst dank voor de informatie en gebruikerservaringen die via dit forum gedeeld worden. Ik ben al enkele jaren lid maar dit is mijn eerste berichtje.
Mijn 2005 V70 heeft ook het veelvoorkomende probleem met de alarm sirene. Het alarm ging enkele keren spontaan af, en daarna gebruikte ik de sleutel om de auto af te sluiten. Op zich geen probleem. Toen kreeg ik last van een lekstroom, die binnen 48 uur de accu leegtrok. Bij meten van de ruststroom icm zekeringen trekken bleek de sirene de boosdoener. De betreffende zekering heb ik eruit gelaten, en de accu liep daarna niet meer leeg. Bijkomend voordeel was dat ik de deuren weer kon sluiten met de afstandbediening (lichtsignalen en knipperend ledje werken wel, ook zonder zekering voor de sirene). Bij het starten kreeg ik elke keer de melding dat het alarm systeem service nodig heeft, maar die klikte ik gewoon weg.
Sinds vorige week werkt mijn schuifdak niet meer, en volgens berichten op dit forum kan ook dit verband houden met batterijlekkage in de sirene. Ik heb nog wel de zekering van het schuifdak getest, maar dat leverde niks op.
Het alarm kon me weinig schelen, maar dat schuifdak was voor mij een voorwaarde bij de zoektocht naar een V70, en dat wil ik graag weer in orde hebben. Daarnaast zouden ook de elektrische ramen er last van kunnen krijgen. Nu heb ik gelezen over het vervangen van de sirene, en dat lijkt me op zich wel te doen. Ik vraag me echter af of het niet voldoende is om de connector van de sirene los te trekken. Als de storingen die de lekkage blijkbaar veroorzaakt verholpen zijn als ik de sirene loskoppel, dan hoef ik geen nieuwe sirene aan te schaffen.
Weet iemand of mijn redenering hout snijdt? Reakties zeer op prijs gesteld.
Geplaatst: 05.06.2012 - 14:45
door rvo033467
Waarom niet gewoon de sirene vervangen? Zo duur is dat niet. Als het mijn auto was zou ik wel willen dat het alarm werkt.
Geplaatst: 05.06.2012 - 14:51
door EVV
Je zou ook je dealer kunnen vragen of het mogelijk is je alarm systeem te deactiveren. Bij inbouw moeten ze het ook activeren, zou zomaar kunnen dat andersom ook mogelijk is.
Geplaatst: 05.06.2012 - 14:54
door jee-bee
Waarom een alarm in stand houden als het voor de verzekeraar niet nodig is..... De ervaring leert dat een sirene niets helpt. Gewoon laten afklemmen.
Geplaatst: 05.06.2012 - 15:07
door rvo033467
jee-bee schreef:Waarom een alarm in stand houden als het voor de verzekeraar niet nodig is..... De ervaring leert dat een sirene niets helpt. Gewoon laten afklemmen.
Voor de verzekeraar misschien niet maar vind het voor mezelf wel een prettig idee dat er een werkend alarm op zit.
Gaat die af sta ik binnen 3 seconden buiten.
Geplaatst: 05.06.2012 - 15:11
door jee-bee
Dan is het een ander verhaal idd.
Geplaatst: 05.06.2012 - 15:57
door Philken
EVV schreef:Je zou ook je dealer kunnen vragen of het mogelijk is je alarm systeem te deactiveren. Bij inbouw moeten ze het ook activeren, zou zomaar kunnen dat andersom ook mogelijk is.
dit gaat, heb ik ook laten doen bij de dealer(niet voor moeten betalen zelfs) sirene was ook kapot: ging meestal (raar maar waar) midden in de nacht af, ab en richtingaanwijzers werken nog bij openen/sluiten
enne ik heb geen schrik dat ze de R stelen, er staat een recentere bmw naast (en die sleutels liggen in de hall :twisted:)
Geplaatst: 05.06.2012 - 20:34
door gaucho
Alarm deactiveren zal ik navragen, maar ik vraag me af of dat voldoende is als de sirene storingen veroorzaakt op andere plaatsen in de auto.
Een nieuwe sirene kost misschien niet heel veel, maar het alarm kan me op zich gestolen worden
Ik moet binnenkort naar de dealer (voor vervanging distributieriem) en zal ook daar advies inwinnen.
Geplaatst: 05.06.2012 - 20:58
door Gast
gewoon de sirene vervangen.
Geplaatst: 05.06.2012 - 21:51
door gaucho
Zou kunnen, maar ben toch (eigenwijs) op zoek naar een oplossing zonder nieuwe sirene.
Ik heb net wel ontdekt (ook op matthewsvolvosite.com) dat de UEM reset (dmv 3 x lock/unlock) in ieder geval mijn schuifdak weer gereanimeerd heeft.
Over de gevolgen van het loskoppelen van het alarm zijn de meningen verdeeld, dus mogelijk moet ik dat zelf gaan uitzoeken.
Geplaatst: 06.06.2012 - 08:39
door PhysicalZen
Alarm is met veel dingen verbonden.
Vervanging is heel simpel en kost ongeveer 180,- wanneer je het zelf doet.
Marktplaats en Ebay hebben originele Volvo Alarm erop staan.
Het probleem zit in de accu. Deze is op een gegeven moment kapot en begint te lekken. Daarna wordt de elektronica aangetast.
De V70 heeft deze unit aan de rechterkant voor het voorwiel zitten (wielbekleding verwijderen door 2 schroeven los te draaien en 3 popnagels te verwijderen. De unit zie je dan hoog zitten. Stekker los, schroef los, nieuwe plaatsen, schroef vast en stekker erin. Alles (ook het schuifdak) werkt dan weer! Alles origineel.
Geplaatst: 06.06.2012 - 08:56
door EVV
PhysicalZen schreef:Alarm is met veel dingen verbonden.
Vervanging is heel simpel en kost ongeveer 180,- wanneer je het zelf doet.
Marktplaats en Ebay hebben originele Volvo Alarm erop staan.
Het probleem zit in de accu. Deze is op een gegeven moment kapot en begint te lekken. Daarna wordt de elektronica aangetast.
De V70 heeft deze unit aan de rechterkant voor het voorwiel zitten (wielbekleding verwijderen door 2 schroeven los te draaien en 3 popnagels te verwijderen. De unit zie je dan hoog zitten. Stekker los, schroef los, nieuwe plaatsen, schroef vast en stekker erin. Alles (ook het schuifdak) werkt dan weer! Alles origineel.
Dat is bijna 60 euro teveel, een origineel alarm pakket kost ongeveer 120 euro bij de dealer.
Overigens heeft gaucho al aangegeven liever gewoon het alarm uit te schakelen, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is. Met een kapotte accu en geen zekering kan de auto de sirene niet meer zien, dus zou die geen invloed meer moeten hebben op de rest van de auto.
Geplaatst: 06.06.2012 - 10:30
door crackedtooth
Philken schreef:EVV schreef:Je zou ook je dealer kunnen vragen of het mogelijk is je alarm systeem te deactiveren. Bij inbouw moeten ze het ook activeren, zou zomaar kunnen dat andersom ook mogelijk is.
dit gaat, heb ik ook laten doen bij de dealer(niet voor moeten betalen zelfs) sirene was ook kapot: ging meestal (raar maar waar) midden in de nacht af, ab en richtingaanwijzers werken nog bij openen/sluiten
enne ik heb geen schrik dat ze de R stelen, er staat een recentere bmw naast (en die sleutels liggen in de hall :twisted:)
voor een ramkraak of een roofoverval getaway zou ik de R stelen :p
Geplaatst: 06.06.2012 - 10:35
door gaucho
EVV schreef:
Overigens heeft gaucho al aangegeven liever gewoon het alarm uit te schakelen, wat natuurlijk ook een mogelijkheid is. Met een kapotte accu en geen zekering kan de auto de sirene niet meer zien, dus zou die geen invloed meer moeten hebben op de rest van de auto.
Dat laatste vind ik ook voor de hand liggen, maar misschien is het niet zo simpel. Feit is dat de zekering er al een half jaar uit is, en ik toch pas onlangs een probleem met het schuifdak had. Maar dat is (voorlopig?) opgelost met een UEM reset (zie boven).
Zoals gezegd, ik ga bij de dealer informeren, eens kijken wat de experts ervan zeggen...
Geplaatst: 06.06.2012 - 10:38
door sbv
Welke foutmeldingen aangaande het alarm zijn er uitgelezen ?
Accu leegtrekken kan een microswitch in de deurslot zijn, wat weer tot gevolg zou kunnen hebben dat je alarm af gaat
Geplaatst: 06.06.2012 - 12:09
door VolvoTech
Vaak zijn het de nood-accu's van het alarm...
Die zit in je voorwielhuis, achter de beschermkap.
Als deze kapot is, gaat je alarm af op basis van "ik krijg geen noodstroom".
Check?
Geplaatst: 06.06.2012 - 13:12
door gaucho
Die lekstroom was geen deurslot (dat schijnt idd vaak voor te komen) maar was 100% zeker de sirene. De betreffende zekering heb ik eruit gehaald en sindsdien is mijn (hoofd)accu ok, en gaat het alarm nooit meer af.
Voor mij de mooiste oplossing is de sirene ontkoppelen, maar ik moet nog uitvinden of dat zonder meer kan.
Geplaatst: 06.06.2012 - 15:04
door sbv
Noodaccu vervangen en als compleet pakket ca 120 euro bij dealer en prima zelf te doen