Pagina 1 van 2

Wie kan adviseren - deel II

Geplaatst: 05.04.2006 - 21:01
door Ome_Les
Om een lang verhaal kort te houden, was ik tot voor kort een Ford Mondeo Station rijder.
Door een onfortuinlijke aanrijding is deze Mondeo totall loss.

Gelukkig krijg ik toch nog een bedragje uitbetaald.

Ik hou van veilig, ik hou van groot, ik hou van de Ford familie en ik kom dus terecht bij Volvo.

Nu mijn grote dilemma.

Ik zit te denken aan een Volvo V40, 1.9TD, maar ik heb helaas maar €5000,- euro te besteden.

Wat je dan op sites als autotrader vaak ziet, is dat je dan wel een aardig V40 kan kopen uit 1998 - 1999, maar deze hebben al astronomische kilometer standen. (270.000 km en hoger)

Dit gaat echter niet tegen het feit op, dat ik graag Volvo wil rijden.

Nu wil ik graag van jullie horen, niet alleen vanuit emotionele overweging, maar vooral feitelijk onderbouwd, of het dan wijs is om dan toch voor een met zoveel kilometers te gaan.

Ik zit zelf tussen de 20 en de 30.000km per jaar en wil toch wel een aantaal jaartjes van de auto kunnen genieten.

Ben dus erg benieuwd naar jullie meningen, of alternatieven voor de v40.

Alvast bedankt,

-Ome Les

Geplaatst: 05.04.2006 - 21:21
door Marcel
Voor €5000,= kun je beter omkijken naar een 740 of 940. Gas heeft voorkeur omdat de diesels uit die tijd niet echt meer meekunnen. Een V40 voor dat geld is niet echt wat.

Geplaatst: 05.04.2006 - 21:27
door Hans
Hallo ome Les,

Allereerst welkom hier.
Allereerst proficiat met je goede keus na deze vervelende gebeurtenis. Een V40 diesel zoals je die bekeken hebt is voorzien van een Renault diesel. Deze staan bekent als zeer betrouwbaar. De phaseI serie van de V40 (tot medio 2000) staan wel bekend om hun wat mindere wegligging.
Maar alleen al het feit dat ze nog volop rondrijden zegt al heel veel natuurlijk.
Een andere optie is natuurlijk een iets oudere 850 diesel (tdi) te zoeken. Deze is wat ruimer maar heeft meestal wel een hogere km-stand van rond de drie ton. Mits goed onderhouden is dat geen enkel probleem en kunnen daar probleemloos een twee ton of meer bij gezet worden.
Succes met je keuze. Er zullen je vast nog veel meer (beter) adviezen aan de hand gedaan worden. :wink:

Geplaatst: 06.04.2006 - 09:35
door 480S60
Ik denk dat de beste keuze die je voor jouw geld kan maken een 850 op diesel of gas is. Van de 850 op gas moet je alleen de 2.5 10V of 2.5 20V hebben die kunnen het beste tegen op gas rijden. Daarnaast heb je de 2.5D met 140pk, de eerste vlotte diesel in een Volvo.
Ik denk wel dat je altijd tegen auto's aan zal lopen met astronomische kilometerstanden. Het zijn immers echte reislustige auto's. Hopelijk vind je iets leuks binnen je budget.

Geplaatst: 06.04.2006 - 10:10
door Ome_Les
Hey mensen,

bedankt al zover! Ik ben nu nogsteeds aan het rondkijken. Een 850 met 2.5D lijkt mij ook wle leuk.
Zit alleen met een vriendin die helemaal verliefd is op het lijnenspel van een V40 PhaseI

Geplaatst: 06.04.2006 - 10:19
door menjo
Groot gelijk dat je een V40 wilt! Voor een 7 a 8 jaar oude hoef je niet bang te zijn, de meeste uit die tijd zien er nog als nieuw uit, van binnen en van buiten. Bij de diesel zul je inderdaad voor dat bedrag op vrij hoge km standen uitkomen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Als je een lagere km stand wilt kun je bij jouw kilometrage misschien nog een benzine uitvoering overwegen, die vind je voor jouw budget wel met rond de 150000km als km stand en de benzine motoren uit de V40 zijn ook praktisch onverwoestbaar.
Bij iedere auto van zulke leeftijden en kilometerstanden loop je het risico eens ergens tegen aan te lopen, gewoon 1 kopen met een paar maanden garantie en een net uitgevoerde grote beurt dan hoef je iig niet al te bang te zijn voor verborgen gebreken.

Geplaatst: 06.04.2006 - 11:36
door V480-S60
Voor een V40 diesel van ca. 8 jaar geldt, hoge km-stand hoeft geen probleem te zijn. Mits ie maar is onderhouden volgens het boekje.
En ik kan me alleen maar bij Menjo aansluiten. Eén aanschaffen met een net uitgevoerde grote beurt (eventueel met d-riem) (of laat dat met afleveren uitvoeren als het op korte termijn moet) en een half jaar garantie.
Dan heb je de minste kans op een kat in de zak.
Ohw ja, en dan natuurlijk de kleppen. Die moeten op tijd zijn gesteld.

Geplaatst: 06.04.2006 - 12:39
door Ome_Les
Om gelijk maar weer in te haken, ik ben het met jullie eens dat die auto's er vaak nog als nieuw uitzien.

Maak me alleen zorgen over wiellagers, rubbers, vering, schokdempers en dat soort.
Is dit kwetsbaarder? Wat zijn kwaaltjes? ;)

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:02
door V480-S60
Ome_Les schreef:Om gelijk maar weer in te haken, ik ben het met jullie eens dat die auto's er vaak nog als nieuw uitzien.

Maak me alleen zorgen over wiellagers, rubbers, vering, schokdempers en dat soort.
Is dit kwetsbaarder? Wat zijn kwaaltjes? ;)
Tja, dat is een moeilijke. Het Phase I onderstel is anders als dat van een Phase II. Ik weet niet hoe het met de levensduur van de schokdempers en veren daarvan zit.
Wiellagers vervangen? Mijn V40 Diesel heeft al meer dan 270.000 km's met dezelfde wiellagers gereden. Ophangrubbers ook nog nooit vervangen.

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:11
door menjo
Mijn oude S40 heeft wel bij 135000 een nieuwe fuseekogel gekregen, maar die auto was toen ook heel verkeerd uitgelijnd. Ik geloof niet dat het bij de S/V40 erger is gesteld met die onderdelen dan bij de meeste andere autos.

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:20
door Ome_Les
mmm... ziet er allebei heel gunstig uit... autotrader die mij oko nogsteeds watertanden. ;)

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:28
door 480S60
Volgens mij werkt het het beste om eens een uitgebreide proefrit te gaan maken in verschillende Volvo's. Ik denk dat je dan op je eigen ervaringen en belevingen af moet gaan wat je het lekkerste lijkt om te gaan rijden. Daarna begint de echte zoektocht voor dat model met die prijs binnen je budget en natuurlijk weer een proefrit he!

kwaaltjes v40 phase 1 diesel

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:40
door Peer
Je vroeg naar de kwaaltjes van de v40 diesel phase 1. In bijgevoegde topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ult+diesel is veel geschreven over de Renault dieselmotor van de V40 phase 1. Ik heb zelf een lekke koppakking gehad na zo'n 200.000km en dat schijnt wel vaker voor te komen, helaas. Over deze en andere mogelijke kwaaltjes kun je dus meer lezen in dat topic. Denk nu niet meteen dat het een slechte keuze is, je krijgt heel veel auto voor je geld. De V40 heeft een behoorlijk goed aanvoelend weggedrag, prima wegligging, een uitstekende zit door de uitmuntende stoelen, hoog afwerkingsniveau voor een auto in dit middensegment en in principe ook een prima motor die heel lang moet kunnen meegaan en echt wel tegen een stootje kan. Kijk nog eens verder op het forum lees de vele enthousiaste verhalen van ervaren V40-gebruikers. Ik heb ondanks mijn minder leuke ervaring met de lekke koppakking toch weer een V40 (nu phase 2) gekocht, dat zegt toch wel iets?

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:41
door 480S60
Wat wel een groot verschil is tussen phase I en phase II is de wegligging. Deze is bij phase II grondig verbeterd.

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:45
door Peer
480S60 schreef:Wat wel een groot verschil is tussen phase I en phase II is de wegligging. Deze is bij phase II grondig verbeterd.
Klopt, maar zie maar eeens eeen phase2 diesel voor €5000,= te vinden als je niks in te ruilen hebt. Trouwens, de wegligging is beter van de phase 2, maar niet vreselijk spectaculair, gewoon prima dus.

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:54
door Ome_Les
Ach... wat wegligging betreft, kom zelf dus bij een Mondeo Station MkII vandaan... (En rij nu tijdelijk rond in een Matiz.. :s )

Ik denk dat het niet erger kan worden, alleen maar kan verbeteren. Heel erg bedankt voor de link naar het Renault diesel Motor, ik zal er gelijk naar kijken.
Ga nu echt nog serieuser over de V40 nadenken. :D

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:54
door V480-S60
zie maar eeens eeen phase2 diesel voor €5000,= te vinden als je niks in te ruilen hebt
Ik denk dat je door de korting, die je natuurlijk gaat bedingen, aardig in de buurt kunt komen bij één van de eersten. (vanaf september 2000) Zeker bij een niet VOLVO-dealer.

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:55
door menjo
Was het niet zo dat de nieuwe (diesel)motoren er al een jaar eerder waren?

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:57
door 480S60
Volgens mij waren die er ook sinds 1999 als 1.9D ipv 1.9TD van daarvoor.

Geplaatst: 06.04.2006 - 13:57
door V480-S60
Nee, pas in de Phase II (vanaf my2001) zijn de 102 en 115 pk Commonrail diesels gekomen. In de Phase I is 1 jaar (my2000) een 95 pk Directe inspuiter geleverd geweest.