S80 1999-2005, gebonk in het onderstel? Hier een tipje!
Geplaatst: 10.06.2012 - 22:06
Hallo iedereen,
Omdat ik weet dat de S80 nogal gevoelig is voor bijgeluiden uit het onderstel en de mijne hier ook last van had, lijkt mij dit wel een nuttig draadje.
Toen ik mijn S80 kocht, had deze last van 'gebonk' over slecht wegdek en dan vooral putdeksels en richels. Op aanraden van de specialist heb ik toen de veerpootlagers en rubberen veerschotels vervangen. Het was minder, maar niet weg. Hierna uiteindelijk de draagarmen voor vervangen, omdat de rubbers echt slecht waren....nog niet weg. Overigens, de beruchte stabilisator-eindjes had ik er ook al nieuw onder zitten.
Uiteindelijk de door mij lang verdachte onderdelen vervangen; de schokbrekers zelf. En sindsdien is het volledig opgelost!!!
Toen de oude er onderuit waren, was duidelijk te zien en te voelen dat de zuigerstangen axiale speling hadden ten opzichte van de cilinder waarin die bewegen. Niet veel, maar zeker teveel om geruisloos te functioneren. De auto deinde er niet echt mee, maar het verschil is met de nieuwe dempers goed te merken. Maar het ging mij vooral om het gebonk wat zich nog steeds voordeed op richels, putdeksels en kuilen.
Dus als iemand inmiddels ook al richting de overspannen status gaat omdat het bonkende op plokkende bijgeluid uit zijn/haar wielophanging niet gevonden wordt, is dit zeker iets om na te gaan. Aan de werking merk je het niet direct en zullen ze dus niet als 'versleten' bestempeld worden. Maar dit bewijst dus wel dat ook schokbrekers waarvan de dempende werking nog voldoende is, zeker niet in goede staat hoeven te verkeren en je met een bijgeluid gek kunnen maken. Doe er je voordeel mee
!
Rens
Omdat ik weet dat de S80 nogal gevoelig is voor bijgeluiden uit het onderstel en de mijne hier ook last van had, lijkt mij dit wel een nuttig draadje.
Toen ik mijn S80 kocht, had deze last van 'gebonk' over slecht wegdek en dan vooral putdeksels en richels. Op aanraden van de specialist heb ik toen de veerpootlagers en rubberen veerschotels vervangen. Het was minder, maar niet weg. Hierna uiteindelijk de draagarmen voor vervangen, omdat de rubbers echt slecht waren....nog niet weg. Overigens, de beruchte stabilisator-eindjes had ik er ook al nieuw onder zitten.
Uiteindelijk de door mij lang verdachte onderdelen vervangen; de schokbrekers zelf. En sindsdien is het volledig opgelost!!!
Toen de oude er onderuit waren, was duidelijk te zien en te voelen dat de zuigerstangen axiale speling hadden ten opzichte van de cilinder waarin die bewegen. Niet veel, maar zeker teveel om geruisloos te functioneren. De auto deinde er niet echt mee, maar het verschil is met de nieuwe dempers goed te merken. Maar het ging mij vooral om het gebonk wat zich nog steeds voordeed op richels, putdeksels en kuilen.
Dus als iemand inmiddels ook al richting de overspannen status gaat omdat het bonkende op plokkende bijgeluid uit zijn/haar wielophanging niet gevonden wordt, is dit zeker iets om na te gaan. Aan de werking merk je het niet direct en zullen ze dus niet als 'versleten' bestempeld worden. Maar dit bewijst dus wel dat ook schokbrekers waarvan de dempende werking nog voldoende is, zeker niet in goede staat hoeven te verkeren en je met een bijgeluid gek kunnen maken. Doe er je voordeel mee

Rens