Pagina 1 van 2
Gasklephuis probleem en motormagement lampje.
Geplaatst: 13.06.2012 - 14:24
door johan191
Bij mij brandde de laatste 3 maanden het motormanagement lampje.
Gisteren begon de auto te stotteren bij het optrekken en doortrekken, en onregelmatig toerental bij warme motor voor een kruising of stoplicht. Dus gisteravond de spuitbus remreiniger gepakt en de slang richting luchtfilter er af gehaald. Vervolgens het gasklephuis gereinigd met behulp van de remreiniger en een droge niet pluizende doek. Ook de randen van de klep schoongemaakt en vervolgens de boel weer gemonteerd.
Resultaat:
Hij rijdt weer perfect, en het motormanagement lampje is uit. (tenminste sinds gisteravond wel!)
Is dit nu iets wat ik 3 maandelijks moet gaan doen, of is vervangen van het gasklephuis (ping ping) een betere oplossing.
Geplaatst: 13.06.2012 - 14:27
door EVV
Even door de zure appel heen bijten en laten vervangen, in het ergste geval gaat je auto bij 120+ op de linker baan in noodloop of slaat zelfs af (zonder de laatste software) en mag je proberen veilig de vluchtstrook te bereiken. Na vervangen ben je er weer 150.000 of meer vanaf.
Geplaatst: 13.06.2012 - 17:30
door rvo033467
Schoonmaken is maar een tijdelijke oplossing helaas. Ee nieuwe kost bij de dealer €250 euro ex btw ex montage op basis van inruilen.
Re: Gasklephuis probleem en motormagement lampje.
Geplaatst: 14.06.2012 - 12:01
door Jak
johan191 schreef:Bij mij brandde de laatste 3 maanden het motormanagement lampje.
Gisteren begon de auto te stotteren bij het optrekken en doortrekken, en onregelmatig toerental bij warme motor voor een kruising of stoplicht. Dus gisteravond de spuitbus remreiniger gepakt en de slang richting luchtfilter er af gehaald. Vervolgens het gasklephuis gereinigd met behulp van de remreiniger en een droge niet pluizende doek. Ook de randen van de klep schoongemaakt en vervolgens de boel weer gemonteerd.
Resultaat:
Hij rijdt weer perfect, en het motormanagement lampje is uit. (tenminste sinds gisteravond wel!)
Is dit nu iets wat ik 3 maandelijks moet gaan doen, of is vervangen van het gasklephuis (ping ping) een betere oplossing.
De gasklep, zit die bij alle B modellen onder het inlaatspruitstuk? kan je daar goed om schoon te maken bij zonder het spruitstuk eraf te halen?
En bij vervanging gasklephuis, moet dat het spruitstuk eraf?
grt jak
Geplaatst: 14.06.2012 - 12:11
door EVV
Nee, alleen bij turbo motoren. Bij niet turbo motoren zit die aan de zijkant van het inlaatspruitstuk, daar kan je zo bij.

Die grijze rechthoek met zwart kunststof deksel.
Overigens heeft jouw MY03 V70 niet meer de probleem ETM maar eentje van Bosch, daar treden dit soort problemen niet op.
Geplaatst: 14.06.2012 - 12:38
door Jak
EVV schreef:Nee, alleen bij turbo motoren. Bij niet turbo motoren zit die aan de zijkant van het inlaatspruitstuk, daar kan je zo bij.

Die grijze rechthoek met zwart kunststof deksel.
Overigens heeft jouw MY03 V70 niet meer de probleem ETM maar eentje van Bosch, daar treden dit soort problemen niet op.
Ah dan ben ik een lucky bastard !
NOT, het blijkt toch Magneti
Vraag is vanwege dip in toerental bij afremmen to ca 500 rpm. En terug naar 800 bij stilstand. Gaat ie (van een heuvel af) rollen zonder gasgeven, dipt ie ook weer naar 500.
Is dat OK ? Zo niet wat kan dat dan zijn ?
Grt Jak
Geplaatst: 18.06.2012 - 21:17
door capslock
Had ik voorheen ook. Precies zoals jij omschrijft, zowel bij het gas loslaten als remmen en koppeling in, even een kort dipje. Ik dacht eerst dat het nog met het vacuum te maken had en heb alle slangen vervangen. Maar is toch echt de ETM.
Mag ik je een tip geven? Neem een orginele volvo ETM.
Geplaatst: 18.06.2012 - 23:40
door Jak
capslock schreef:Had ik voorheen ook. Precies zoals jij omschrijft, zowel bij het gas loslaten als remmen en koppeling in, even een kort dipje. Ik dacht eerst dat het nog met het vacuum te maken had en heb alle slangen vervangen. Maar is toch echt de ETM.
Mag ik je een tip geven? Neem een orginele volvo ETM.
hey bedankt voor antwoord. mwahh, dan maar zo snel mogelijk
jazeker, wel een echte.. Heb nog even tijd denk ik zo.. Dipje valt wel even mee te leven terwijl ik naar een nwe zoek..
Grt Jak
Geplaatst: 18.06.2012 - 23:42
door MarioC70
Jak schreef:capslock schreef:Had ik voorheen ook. Precies zoals jij omschrijft, zowel bij het gas loslaten als remmen en koppeling in, even een kort dipje. Ik dacht eerst dat het nog met het vacuum te maken had en heb alle slangen vervangen. Maar is toch echt de ETM.
Mag ik je een tip geven? Neem een orginele volvo ETM.
hey bedankt voor antwoord. mwahh, dan maar zo snel mogelijk
jazeker, wel een echte.. Heb nog even tijd denk ik zo.. Dipje valt wel even mee te leven terwijl ik naar een nwe zoek..
Grt Jak
Hoef je niet ver te zoeken,bij de dealer denk ik?
Geplaatst: 19.06.2012 - 09:44
door Jak
MarioC70 schreef:Jak schreef:capslock schreef:Had ik voorheen ook. Precies zoals jij omschrijft, zowel bij het gas loslaten als remmen en koppeling in, even een kort dipje. Ik dacht eerst dat het nog met het vacuum te maken had en heb alle slangen vervangen. Maar is toch echt de ETM.
Mag ik je een tip geven? Neem een orginele volvo ETM.
hey bedankt voor antwoord. mwahh, dan maar zo snel mogelijk
jazeker, wel een echte.. Heb nog even tijd denk ik zo.. Dipje valt wel even mee te leven terwijl ik naar een nwe zoek..
Grt Jak
Hoef je niet ver te zoeken,bij de dealer denk ik?
Zie de dealer als last resort. Te makkelijk

Wil er wel wat van opsteken he

Ik heb nog wel tijd, maar de auto moet echt helemaal goed zijn.. vind ik..
Inruil schijnt dan ook nog te kunnen ?
Geen 2e hands, das niet zeker genoeg.
Pieker over revisie, maar hoor wisselende verhalen.
Zie ook diverse aanbiedingen op Internet, maar heb er nog te weinig verstand van..
En dan vervangen, dat lijkt me een mooi weer klus, of moet er software aangepast worden ?
Grt Jak
Geplaatst: 19.06.2012 - 09:59
door MarioC70
voor dat geld van een revisie heb je ook een nieuwe
250 euro met inruil van de oude bij de dealer ex monteren .ex btw
Geplaatst: 19.06.2012 - 10:03
door Jak
MarioC70 schreef:voor dat geld van een revisie heb je ook een nieuwe
250 euro met inruil van de oude bij de dealer ex monteren .ex btw
Ohhhhh, dat valt mee..
En montage ? Weet je een handleiding. ?
Ik wel ns met de onderdelen van een gasklep van een 850 in handen gestaan, dus als t niet te ingewikkeld wordt..
Grt Jak
Geplaatst: 19.06.2012 - 10:53
door MarioC70
Dat wijst vanzelf toch?
Je hebt waarschijnlijk wel een nieuwe update nodig bij de dealer.
Geplaatst: 19.06.2012 - 10:54
door EVV
Ik blijf het wel apart vinden dat jij met je modeljaar 2003 toch een Magneti Marelli gasklep hebt. Heeft de auto lang in de showroom gestaan?
Geplaatst: 19.06.2012 - 14:10
door Jak
EVV schreef:Ik blijf het wel apart vinden dat jij met je modeljaar 2003 toch een Magneti Marelli gasklep hebt. Heeft de auto lang in de showroom gestaan?
Import uit D, of ik ben verkeerd geïnformeerd. Wanneer begint een modeljaar?
Dat van die update, hoe zit dat? Kan je rijden zonder de update, naar de garage, updaten en afrekenen ? Zal ns navragen
Grt Jak
Geplaatst: 19.06.2012 - 15:04
door EVV
Je zou
hier eens kijken wat er voor jouw auto uit komt.
Geplaatst: 19.06.2012 - 15:14
door Jak
EVV schreef:Je zou
hier eens kijken wat er voor jouw auto uit komt.
Toch MY 02. Verklaart verschil. Profiel geupdate
Grt Jak
Geplaatst: 19.06.2012 - 18:00
door Jak
Ok dat dan gevonden hebbende, weet ik niet zeker of het wel de gasklep is.
Hieronder lijkt hetzelfde issue, al is mijn auto niet getuned zoals in onderstaand (ik heb geen turbo). Dus software reload gaat niet helpen.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ep&start=0
Nog maar even verder zoeken dus.
Grt Jak
Geplaatst: 26.06.2012 - 17:11
door Jak
Gasklephuis zojuist schoongemaakt en dipje opgelost.
Komt weer mooi terug naar stationair 800 rpm.
Geplaatst: 26.06.2012 - 17:16
door johan191
voor een weekje denk ik, want bij mij komt het probleem alweer terug.