Pagina 1 van 2
carterontluchting vervangen
Geplaatst: 15.06.2012 - 13:09
door runnuh
Gisteren Gery slot op bezoek gehad voor het flushen van m'n bak.
tijdens het flushen viel hem iets op aan de onderkant van de olievuldop.
toen hij de oliepijlstok eruit trok, (met draaiende motor) kwamen er allemaal kleine wolkjes damp/rook uit.
hij heeft me toen nadrukkelijk gezegd m'n carterontluchting te laten vervangen.
heb daarvoor al een afspraak staan maar nou heb ik de volgende vraag. als toch de dynamo en de stuurbekrachtegingspomp en het thermostaat huis losmoeten om het inlaatspruitstuk los te krijgen, wat zijn dan eventueel nog dingen die ik gelijk na kan laten kijken??
puur om evt extra sleutelwerk te voorkomen
ga zoiezo gelijk de etm schoonmaken, maar iemand nog meer ideeen??
Geplaatst: 15.06.2012 - 20:25
door ovlov058
Eventueel thermostaat vervangen, kost 2x niets, en na 210.000 mag dat al.
voor de rest alles eens goed opblinken

Geplaatst: 15.06.2012 - 20:31
door Oceanracer
Maar waarom gelijk vervangen dan? Is deze niet gewoon te reinigen?
Re: carterontluchting vervangen
Geplaatst: 16.06.2012 - 00:13
door MarioC70
runnuh schreef:Gisteren Gery slot op bezoek gehad voor het flushen van m'n bak.
tijdens het flushen viel hem iets op aan de onderkant van de olievuldop.
toen hij de oliepijlstok eruit trok, (met draaiende motor) kwamen er allemaal kleine wolkjes damp/rook uit.
hij heeft me toen nadrukkelijk gezegd m'n carterontluchting te laten vervangen.
heb daarvoor al een afspraak staan maar nou heb ik de volgende vraag. als toch de dynamo en de stuurbekrachtegingspomp en het thermostaat huis losmoeten om het inlaatspruitstuk los te krijgen, wat zijn dan eventueel nog dingen die ik gelijk na kan laten kijken??
puur om evt extra sleutelwerk te voorkomen
ga zoiezo gelijk de etm schoonmaken, maar iemand nog meer ideeen??
Dynamo, stuurpomp,die hoeven niet los om het spruitstuk te demonteren..
Re: carterontluchting vervangen
Geplaatst: 16.06.2012 - 12:24
door runnuh
MarioC70 schreef:runnuh schreef:Gisteren Gery slot op bezoek gehad voor het flushen van m'n bak.
tijdens het flushen viel hem iets op aan de onderkant van de olievuldop.
toen hij de oliepijlstok eruit trok, (met draaiende motor) kwamen er allemaal kleine wolkjes damp/rook uit.
hij heeft me toen nadrukkelijk gezegd m'n carterontluchting te laten vervangen.
heb daarvoor al een afspraak staan maar nou heb ik de volgende vraag. als toch de dynamo en de stuurbekrachtegingspomp en het thermostaat huis losmoeten om het inlaatspruitstuk los te krijgen, wat zijn dan eventueel nog dingen die ik gelijk na kan laten kijken??
puur om evt extra sleutelwerk te voorkomen
ga zoiezo gelijk de etm schoonmaken, maar iemand nog meer ideeen??
Dynamo, stuurpomp,die hoeven niet los om het spruitstuk te demonteren..
oh ok, kreeg dat eergisteren te horen in de garage. maar het kan dus zonder?
of werkt het makkelijker met die dingen uit de weg?
Geplaatst: 16.06.2012 - 12:26
door MarioC70
Daar heb je geen last van bij het demonteren,de onderste boutjes van het spruitstuk hoef je alleen los te draaien een stukje ,de bovenste demonteren,dan kun je het spruitstuk naar boven toe er af schuiven,het is 20 min werk ongeveer.
Dat was zeker geen dealer die dat advies gaf om de halve auto te slopen?
Geplaatst: 16.06.2012 - 12:32
door runnuh
oh dat zou flink wat sleuteluren schelen
en nee is een volvo(specialist) hier een dorp verder
Geplaatst: 16.06.2012 - 20:32
door runnuh
net even een poosje naar het inlaatspruitstuk zitten turen en zie niet in hoe ik die ene bout linksonder los zou moeten krijgen, heb je daar nog een tip voor mario??
kan alleen bedenken om met een lang scharnierend/flexibel verlengstuk onder het thermostaat huis door te komen!!
Geplaatst: 16.06.2012 - 20:35
door elianmars
runnuh schreef:net even een poosje naar het inlaatspruitstuk zitten turen en zie niet in hoe ik die ene bout linksonder los zou moeten krijgen, heb je daar nog een tip voor mario??
kan alleen bedenken om met een lang scharnierend/flexibel verlengstuk onder het thermostaat huis door te komen!!
Je zal inderdaad wat moeten pielen met een scharnierstukje en verlengstukken.
Geplaatst: 16.06.2012 - 21:00
door Gast
Zit bij een 2.5T de benzineleiding ook door een gat in het inlaatspuitstuk?
Geplaatst: 17.06.2012 - 00:33
door MarioC70
runnuh schreef:net even een poosje naar het inlaatspruitstuk zitten turen en zie niet in hoe ik die ene bout linksonder los zou moeten krijgen, heb je daar nog een tip voor mario??
kan alleen bedenken om met een lang scharnierend/flexibel verlengstuk onder het thermostaat huis door te komen!!
Met een klein doppensetje doe je dat,de benzine leiding moet inderdaad ook los.
Geplaatst: 17.06.2012 - 10:35
door runnuh
blijft geweldig dit forum met al z'n ervaringsdeskundigen
er gaat de 28e gesleuteld worden en dit gaat flink wat tijd schelen.
Geplaatst: 17.06.2012 - 20:47
door Gast
MarioC70 schreef:de benzine leiding moet inderdaad ook los.
Daar zit ook gelijk het probleem, daar heb je speciaal stukje gereedschap voor nodig. Of iets voor maken.
Geplaatst: 18.06.2012 - 11:10
door FrankS60
Kun je het idee/de werking van die zelfgemaakte tool eens uitleggen AlexV70?
Geplaatst: 18.06.2012 - 11:27
door sbv
Het tooltje is gewoon heel simpel, ik heb het van een oud stukje plastic gemaakt
je wilt wat borgstukjes naar binnen drukken, dus iets van metaalronbuigen wat net binnen de aansluiting van de brandstofleiding past. Op de foto is het misschien wat lastig te zien
Geplaatst: 18.06.2012 - 14:25
door FrankS60
Ah dat metalen randje aan het eind van de linker buis moet dus in de rechterkant gedrukt worden?
Geplaatst: 18.06.2012 - 20:33
door Gast
Je moet een paar lipjes aan de kant drukken, hierdoor komt de leiding eenvoudig los.
Zelfde foto, maar het deel waar het om gaat uitvergroot.
Geplaatst: 19.06.2012 - 00:31
door ovlov058
Heb je bij sommige aircoleidingen ook en op de meest onmogelijke plaatsen, zonder speciaal gereedschap, serieus kl@@ten :evil:
Geplaatst: 02.07.2012 - 22:48
door runnuh
zo de klus is geklaard, en aan de leidingen te zien was het goed nodig ook
gelijk de ETM gereinigd die was ook goed smerig, en het buizenwerk van turbo tot spruitstuk kon ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken
hij draait nu een stuk rustiger, er zat een rare brom in het blok die ik niet kon plaatsen.
hij reageert ook sneller op het gas met de schone ETM
nou heb ik nog een vraag staat het vervangen van de carterontluchting in het standaardonderhoudsprogramma (wat een woord) van Volvo, en zo ja staat er een km stand voor of een leeftijd??
Geplaatst: 02.07.2012 - 22:52
door Oceanracer
Wat heb je er nu precies aan vervangen dan?