Pagina 1 van 1

Hoe zuinig is de zuinige C30 met de D2 motor?

Geplaatst: 15.06.2012 - 23:12
door hansro
Ik ben hier nieuw en zal me eerst even netjes voorstellen. Ik heet Hans en rij nu almeer dan 50 jaar auto.
Ja, dat zijn er al heel wat geweest. Als je met 18 jaar je eerste auto koopt (Citroën Traction Avant ) en geen geld hebt voor onderhoud en dure onderdelen wordt je zeer inventief met paperclips en cellotape.
Je leert er veel mee, heb veel type auto's gereden en heb slechts één keer in mijn leven een echte miskoop gedaan.
Ik heb wel Volvo gereden (240) maar mijn vrouw wilde toch wel een meer handzame wagen.
Na Franse en Duitse lease-omwegen in mijn werkzame leven ben ik na mijn pensonering op zoek naar een diesel stationcar uitgekomen bij een Volvo V40, 2004 uitloopmodel, 1,9 Diesel, 115 PK.
Wat een heerlijke auto. Alles wat ik zocht: zuinig, comfort, voldoende vermogen en betrouwbaar. Snelheid, acceleratie en uiterlijk vind ik minder relevant.
Ik heb er nu 250.000 km mee gereden en had het idee om nog 2 jaar door te gaan tot 300k en dan een goede 2 jaar oude V40 te kopen.
Het is anders gelopen. Het C30 aktiemodel met BPM- en belasting voordeel was te aantrekkelijk om ongemerkt voorbij te laten gaan.
In Mei de C30, R-Edition, Titanium Grey besteld.
Ja, en toen kwam de keuze: welke velgen? Ik heb uiteindelijk de standaard 17 inch omgeruild voor 16 inch.
Om 2 redenen: een forse extra korting en ik was tot de overtuiging gekomen dat hoe groter de velg, hoe lager de band en dus ook minder veermogelijkheid en dus minder comfort.
Alles op internet hierover afgezocht maar geen deugdelijke info kunnen vinden.
Alleen veel verhalen hoe mooi 17 of zelfs 18 inch onder de wagen staan maar relevante info over comfort, prijs, levensduur en veilgheid: ho maar.
Daarom maar de keuze gemaakt op bazis van eigen idee.
Kan iemand mij op basis van ervaring vertellen of ik er hiermee ver naast zit?
Verder vind ik het een enorme tegenstelling dat de C30 enerzijds is uitgelegd op zuinigheid (de D2 motor, start/stop, remgeneratie en een hoop gefrunnik om toch onder de grens van 95 gr. CO2 te blijven) en anderzijds alles gedaan wordt om een sportieve indruk te maken (10 mm verlaging, sportuitrusting in interieur en exterieur, spoiler etc.)
Maar goed het oog wil ook wat.
Waar ik nu zo verschrikkelijk benieuwd naar ben is hoe zuinig de wagen is. Met mijn huidige V40, 60% snelweg en mij houdend aan de maximaal toegstane snelheid kom ik tot een verbruik van 5 l/100 km.
(Uiteraard toepassing van het moderne rijden: remschijven en blokken pas vervangen bij 190.000 km).
Dan moet dan de C30 met een 6-bak (overdrive effect), lager gewicht en moderne techniek toch heel wat zuiniger kunnen rijden?
Ook hier is op internet weinig info over te vinden. Wie heeft ervaring met deze motor in deze uitvoering en heeft vooral aandacht voor zuinig rijden en wat is dan haalbaar?
De wagen wordt eind deze maand afgeleverd en ik ben reuze benieuwd.

Geplaatst: 15.06.2012 - 23:21
door evert65
ik was tot de overtuiging gekomen dat hoe groter de velg, hoe lager de band en dus ook minder veermogelijkheid en dus minder comfort.
klopt je gevoel geeft je gelijk , want:
Kan iemand mij op basis van ervaring vertellen of ik er hiermee ver naast zit?
hier en daar is wel een ietsie te vinden over meer comfort bij kleinere velgen, en dat is ook mijn eigen ervaring, had eerst `16 rij nu `17 het stuitert en hobbelt wat meer bij `17
onder banden en velgen moet wel ergens iets staan over comfort
verder ken ik de c30 niet dan van de buitenkant
veel plezier met uw nieuwe wagen!

Geplaatst: 15.06.2012 - 23:39
door JahRastafari
Hier een site, weliswaar in het duits, maar met een grote database:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

5 liter moet zeker te halen zijn, echt zuiniger denk ik niet.

Ik heb ook een C30 D2 r-edition in bestelling staan, nog een paar weekjes wachten!

Verder groot gelijk met die 16 inch wielen, als je gaat voor meer comfort.

Geplaatst: 16.06.2012 - 16:03
door Paul
Heb je op de R-design dan ook die speciale 16inch velgen laten zetten?
Ik denk dat als je echt zuinigheidstesten wilt halen deze in Belgie moet halen op 15inch.

Ik versta onder comfort ook een lekker liggende auto in de bochten. Heb 18inch onder mijn V50 en hou dus van strakker sturen. Let wel, mijn V50 gaat veel makkelijker over drempels heen en kuilen dan mijn vorige DrivE C30. En beide zijn DrivE/D2 verlaagd met 10mm.
C30 had 17inch en mijn V50 is natuurlijk zuiniger met 17inch, dus je zal zeker één van de zuinigere C30's hebben met die maat velgen.

Geplaatst: 16.06.2012 - 18:08
door Iroll
Verder vind ik het een enorme tegenstelling dat de C30 enerzijds is uitgelegd op zuinigheid (de D2 motor, start/stop, remgeneratie en een hoop gefrunnik om toch onder de grens van 95 gr. CO2 te blijven) en anderzijds alles gedaan wordt om een sportieve indruk te maken (10 mm verlaging, sportuitrusting in interieur en exterieur, spoiler etc.)

Die 10mm verlaagd onderstel is niet in de 1e plaats als sportief bedoelt maar is ook zeker een zuinigheidsmaatregel.
Ca 30% van de totale luchtweerstand van een auto wordt veroorzaakt door de bodem van de auto. Doorgaans is die bodem minder glad afgewerkt dan de rest van de auto. Door nu de auto iets lager te leggen kan er minder wind onder de auto door en heb je dus ook minder luchtweerstand. Bovendien neemt het frontaal oppervlak iets af doordat de banden verder in de wielkasten zitten.

Geplaatst: 16.06.2012 - 21:27
door Niels S60
Ik heb mijn s60 onlangs ingeruild voor een c30. Onder beiden 17inch velgen. Concluderend vind ik de c30 ronduit oncomfortabel tov de s60. (Heb ook ff zitten denken aan een velgenwissel, maar optisch vind ik dat wel veel minder). Ligt volgens mij ook aan de (originele) banden onder mijn c30: conti sportcontact 2. Wat een stugge en lawaaiige band; omdat het een nogal prijzige aangelegenheid is om ze te vervangen voor bijv. Michelins kijk ik het nog even aan. Mezelf kennende gaat er een moment komen dat ik er zo van baal dat ik toch aan de bandenwissel ga.

Geplaatst: 17.06.2012 - 10:05
door rutger83
Heb ook een C30 D2 met 17inch velgen en kom na een week rijden (circa 65% snelweg) op een gemiddeld verbruik van 5,2L/100km.

Tijdens het rijden op de snelweg ligt het verbruik onder de 5L/100km. Zal aankomende week de boordcomputer in de gaten houden en de getallen hier neerzetten.

In iedergeval veel plezier met je nieuwe auto!

Geplaatst: 18.06.2012 - 11:05
door hansro
Mensen, bedankt voor de reacties. We zullen straks wel zien waar we uitkomen met verbruik en comfort.
Ik laat het jullie zeker weten.

Geplaatst: 18.06.2012 - 14:12
door rikharmsen
Wij hebben nog een C30 1.6 D dus 5-bak, wel al nieuwe neus en DrivE spoiler etc. Ons verbruik met 70% snelweg komt op 5.2 l/100km. We hebben er heel even 17" onder gehad, maar 16" (Michelin Premacy) rijd een stuk comfortabeler. Wel minder strak, maar naast onze XC70 op 16" is strak een relatief begrip...

Geplaatst: 18.06.2012 - 14:44
door joca
Ik heb ook nog een 'oude' 1.6D met s/s (zelfde dus als rikharmsen), maar dan wel met de 17"(oog wil ook wat ;-) ) rij ongeveer 50% snelweg, verbruik staat nu op 4,8. (Vorig jaar na de vakantie waarbij ik me had voorgenomen relaxed te reizen zelfs op 4,6)
Ik pas het nieuwe rijden redelijk toe, echter denk ik er niet aan bij het stoplicht en ook in de stad rij zo vlot mogelijk met het verkeer mee.

(mooie kleur btw :-) )

Geplaatst: 18.06.2012 - 19:03
door Poolrev
Ik rijd in de winter op 16 inch, en in de zomer op 17 inch. Wel is mijn C30 20mm verlaagd.

Toch moet ik zeggen dat ik nauwelijks verschil merk tussen 16 en 17 inch. Het sturen gaat een stuk beter met 17 inch, qua comfort en het voelen van oneffenheden maakt het voor mijn gevoel vrij weinig uit. Maar let wel, de mijne is dus een stukje verlaagd.

Veel plezier alvast met de nieuwe C30!

Geplaatst: 18.06.2012 - 21:37
door rikharmsen
@joca, helemaal waar dat 17" lekkerder oogt, is ook waarom die er eerst op zaten :) Moet idd wel vermelden dat wij op de snelweg lekker doorrijden, ca. 130/140 dat verklaart misschien het hogere verbruik.