Hoe zuinig is de zuinige C30 met de D2 motor?
Geplaatst: 15.06.2012 - 23:12
Ik ben hier nieuw en zal me eerst even netjes voorstellen. Ik heet Hans en rij nu almeer dan 50 jaar auto.
Ja, dat zijn er al heel wat geweest. Als je met 18 jaar je eerste auto koopt (Citroën Traction Avant ) en geen geld hebt voor onderhoud en dure onderdelen wordt je zeer inventief met paperclips en cellotape.
Je leert er veel mee, heb veel type auto's gereden en heb slechts één keer in mijn leven een echte miskoop gedaan.
Ik heb wel Volvo gereden (240) maar mijn vrouw wilde toch wel een meer handzame wagen.
Na Franse en Duitse lease-omwegen in mijn werkzame leven ben ik na mijn pensonering op zoek naar een diesel stationcar uitgekomen bij een Volvo V40, 2004 uitloopmodel, 1,9 Diesel, 115 PK.
Wat een heerlijke auto. Alles wat ik zocht: zuinig, comfort, voldoende vermogen en betrouwbaar. Snelheid, acceleratie en uiterlijk vind ik minder relevant.
Ik heb er nu 250.000 km mee gereden en had het idee om nog 2 jaar door te gaan tot 300k en dan een goede 2 jaar oude V40 te kopen.
Het is anders gelopen. Het C30 aktiemodel met BPM- en belasting voordeel was te aantrekkelijk om ongemerkt voorbij te laten gaan.
In Mei de C30, R-Edition, Titanium Grey besteld.
Ja, en toen kwam de keuze: welke velgen? Ik heb uiteindelijk de standaard 17 inch omgeruild voor 16 inch.
Om 2 redenen: een forse extra korting en ik was tot de overtuiging gekomen dat hoe groter de velg, hoe lager de band en dus ook minder veermogelijkheid en dus minder comfort.
Alles op internet hierover afgezocht maar geen deugdelijke info kunnen vinden.
Alleen veel verhalen hoe mooi 17 of zelfs 18 inch onder de wagen staan maar relevante info over comfort, prijs, levensduur en veilgheid: ho maar.
Daarom maar de keuze gemaakt op bazis van eigen idee.
Kan iemand mij op basis van ervaring vertellen of ik er hiermee ver naast zit?
Verder vind ik het een enorme tegenstelling dat de C30 enerzijds is uitgelegd op zuinigheid (de D2 motor, start/stop, remgeneratie en een hoop gefrunnik om toch onder de grens van 95 gr. CO2 te blijven) en anderzijds alles gedaan wordt om een sportieve indruk te maken (10 mm verlaging, sportuitrusting in interieur en exterieur, spoiler etc.)
Maar goed het oog wil ook wat.
Waar ik nu zo verschrikkelijk benieuwd naar ben is hoe zuinig de wagen is. Met mijn huidige V40, 60% snelweg en mij houdend aan de maximaal toegstane snelheid kom ik tot een verbruik van 5 l/100 km.
(Uiteraard toepassing van het moderne rijden: remschijven en blokken pas vervangen bij 190.000 km).
Dan moet dan de C30 met een 6-bak (overdrive effect), lager gewicht en moderne techniek toch heel wat zuiniger kunnen rijden?
Ook hier is op internet weinig info over te vinden. Wie heeft ervaring met deze motor in deze uitvoering en heeft vooral aandacht voor zuinig rijden en wat is dan haalbaar?
De wagen wordt eind deze maand afgeleverd en ik ben reuze benieuwd.
Ja, dat zijn er al heel wat geweest. Als je met 18 jaar je eerste auto koopt (Citroën Traction Avant ) en geen geld hebt voor onderhoud en dure onderdelen wordt je zeer inventief met paperclips en cellotape.
Je leert er veel mee, heb veel type auto's gereden en heb slechts één keer in mijn leven een echte miskoop gedaan.
Ik heb wel Volvo gereden (240) maar mijn vrouw wilde toch wel een meer handzame wagen.
Na Franse en Duitse lease-omwegen in mijn werkzame leven ben ik na mijn pensonering op zoek naar een diesel stationcar uitgekomen bij een Volvo V40, 2004 uitloopmodel, 1,9 Diesel, 115 PK.
Wat een heerlijke auto. Alles wat ik zocht: zuinig, comfort, voldoende vermogen en betrouwbaar. Snelheid, acceleratie en uiterlijk vind ik minder relevant.
Ik heb er nu 250.000 km mee gereden en had het idee om nog 2 jaar door te gaan tot 300k en dan een goede 2 jaar oude V40 te kopen.
Het is anders gelopen. Het C30 aktiemodel met BPM- en belasting voordeel was te aantrekkelijk om ongemerkt voorbij te laten gaan.
In Mei de C30, R-Edition, Titanium Grey besteld.
Ja, en toen kwam de keuze: welke velgen? Ik heb uiteindelijk de standaard 17 inch omgeruild voor 16 inch.
Om 2 redenen: een forse extra korting en ik was tot de overtuiging gekomen dat hoe groter de velg, hoe lager de band en dus ook minder veermogelijkheid en dus minder comfort.
Alles op internet hierover afgezocht maar geen deugdelijke info kunnen vinden.
Alleen veel verhalen hoe mooi 17 of zelfs 18 inch onder de wagen staan maar relevante info over comfort, prijs, levensduur en veilgheid: ho maar.
Daarom maar de keuze gemaakt op bazis van eigen idee.
Kan iemand mij op basis van ervaring vertellen of ik er hiermee ver naast zit?
Verder vind ik het een enorme tegenstelling dat de C30 enerzijds is uitgelegd op zuinigheid (de D2 motor, start/stop, remgeneratie en een hoop gefrunnik om toch onder de grens van 95 gr. CO2 te blijven) en anderzijds alles gedaan wordt om een sportieve indruk te maken (10 mm verlaging, sportuitrusting in interieur en exterieur, spoiler etc.)
Maar goed het oog wil ook wat.
Waar ik nu zo verschrikkelijk benieuwd naar ben is hoe zuinig de wagen is. Met mijn huidige V40, 60% snelweg en mij houdend aan de maximaal toegstane snelheid kom ik tot een verbruik van 5 l/100 km.
(Uiteraard toepassing van het moderne rijden: remschijven en blokken pas vervangen bij 190.000 km).
Dan moet dan de C30 met een 6-bak (overdrive effect), lager gewicht en moderne techniek toch heel wat zuiniger kunnen rijden?
Ook hier is op internet weinig info over te vinden. Wie heeft ervaring met deze motor in deze uitvoering en heeft vooral aandacht voor zuinig rijden en wat is dan haalbaar?
De wagen wordt eind deze maand afgeleverd en ik ben reuze benieuwd.