Pagina 1 van 11
Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5
Geplaatst: 18.06.2012 - 08:38
door Turbodesk
Wie heeft het kleppendeksel wel eens van zijn D5 eraf gehaald om schoon te maken? En heb je dan ook de brandstofleidingen weer opnieuw gebruikt?
Waarom deze vraag:
Ik wil dit zelf gaan doen vanwege de enorme vervuiling in de inlaat.
De egr en het kanaal is wel volledig schoongemaakt en de egr is softwarematig dicht gezet.
Op de noordelijke klusdag heeft een forum lid met een endoscoop in de inlaat gekeken en daar was zo veel smurrie aanwezig dat de camera continue onder de drap zat.
In een ander topic heeft ivovandriesen dit wel gedaan, echter is dit een ander motor type.
Hebben jullie tips?
Geplaatst: 18.06.2012 - 09:38
door Thijs
Ik voel een gezamenlijke klus aankomen Marcel! Ik ben benieuwd naar de reacties!
Geplaatst: 18.06.2012 - 11:45
door edraket
De leidingen kunnen opnieuw gebruikt worden, verder is het kleppendeksel demonteren van de D5 niet zo heel ingewikkeld.
Ik zou het laten zitten tenzij je problemen hebt of de motor merkbaar minder lekker loopt.
If it ain't broken, don't fix it!
Geplaatst: 18.06.2012 - 11:58
door Turbodesk
Hallo Ed,
Is het mogelijk dat door de vervuiling de auto onzuiniger gaat lopen.
De auto loopt namelijk 1 op 12. Dat moet toch beter kunnen.
Geplaatst: 18.06.2012 - 12:28
door MarioC70
edraket schreef:De leidingen kunnen opnieuw gebruikt worden, verder is het kleppendeksel demonteren van de D5 niet zo heel ingewikkeld.
Ik zou het laten zitten tenzij je problemen hebt of de motor merkbaar minder lekker loopt.
If it ain't broken, don't fix it!
Officieel mogen de leidingen niet hergebruikt worden,maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Geplaatst: 18.06.2012 - 12:32
door edraket
Ik weet het, maar je kunt ze best nog een keer gebruiken. Ik maak ze atijd even schoon met een scotch brite. Wel zorgen dat de leidingen perfect schoon zijn. Niet te vaak doen, want ze gaan wel een keer lekken. Heb al vele duizenden km's met een herbruikte leiding gereden. Ik denk ook dat Volvo adviseert ze te vervangen vanwege aasprakelijkheid enzo.
Geplaatst: 18.06.2012 - 12:38
door MarioC70
Het risico dat ze niet meer afsluiten is aanwezig,maar ok,het is verkeerd bezuinigen,enig idee wat een injector die niet goed werkt kan aanrichten?
Geplaatst: 18.06.2012 - 12:50
door Ramon&Ramon
Een slimme apk keurmeester ziet dat de egr is afgesloten.
EGR afsluiten betekent dat je ingrijpt in de motorregeling, die daardoor anders is als bij de type-goedkeuring (emissie-eisen voor type-goedkeuring, dat is wat anders dan de emissie eisen waar je auto aan moet voldoen bij een APK.
Zien ze de wijziging met betrekking tot de type goedkeuring dan mogen ze hem er op afkeuren.
In de praktijk zal dat meevallen,maar het kan wel.
Een P06 code is al voeldoende voor afkeur,zelfs een defect gloeisysteem is afkeur.
Voor auto,s van na 31 dec 2005
Geplaatst: 18.06.2012 - 13:45
door Turbodesk
Waar mij het om gaat is, kan die drap in het inlaattraject kwaad?
Ik neem aan dat de luchtcirculatie, wervelkleppen, in het geding komen met zoveel troep.
En kan dit ook de oorzaak zijn van het brandstof verbruik?
Geplaatst: 18.06.2012 - 13:47
door dutchlimits
zoiets?
http://www.gummen.org/forum/showthread. ... n-EGR-klep
Schoonmaken kan nooit geen kwaad mits je weet wat je doet met (de)monteren.
Geplaatst: 18.06.2012 - 14:48
door edraket
Turbodesk schreef:Waar mij het om gaat is, kan die drap in het inlaattraject kwaad?
Ik neem aan dat de luchtcirculatie, wervelkleppen, in het geding komen met zoveel troep.
En kan dit ook de oorzaak zijn van het brandstof verbruik?
Ik denk niet dat dit de reden is van het brandstof verbruik. Wel kunnen de prestaties gevoelsmatig een heel klein beetje teruglopen, doordat de motor misschien ietsjes minder alert op het gas reageert. Absolute prestaties zullen niet merkbaar slechter zijn.
Vergeet niet dat de inlaat van een D5 motor echt heel groot is. Het duurt wel even voordat er zoveel roet in zit dat dit van invloed is op de prestaties.
uiteraard is het natuurlijk nooit goed al die rotzooi in je inlaat. Met name kleppen en wervelkleppen als bewegende delen hebbe hier last van en kunnen vast gaan zitten. Maar dan is de vervuiling wel heel erg. Ik heb daar bij de D5 nog niet eerder van gehoord.
Geplaatst: 18.06.2012 - 20:00
door Turbodesk
Ja, wat is heel erg vervuild. Als het al niet lukt om met een endoscoop te kijken omdat er steeds een dikke laag drap op de camera komt dan vind ik dat best wel vervuild.
Ik weet dat er een laag van een halve centimeter drap in de egr buis zat. Ik neem aan dat dat dan ook in het inlaattraject zit waar je niet zo makkelijk bij kan komen.
Ik neem aan dat het wel verstandig is om een nieuwe pakking ertussen te zetten. Is deze van papier of van rubber?
Kijk zo zag de buis eruit voordat ik hem had schoongemaakt.

Geplaatst: 18.06.2012 - 20:26
door Volvootje C30
Marcel, het is wel vreemd dat de aanslag vet is. Deze roet hoort toch droog te zijn? Het lijkt alsof onverbrande diesel via de EGR-klep naar binnen is gekomen. Zou dat ook niet het hoge brandstofverbruik verklaren. Misschien toch ook gelijk de verstuivers maar laten testen? Wellicht druppelen deze na?
Geplaatst: 18.06.2012 - 20:27
door V70/2.4D/2003
Dan zou er bij de mijne ook zoiets aan de hand moeten zijn echter: deze jongen draait gewoon 1:18 tot 1:20 en heeft net zulke smurrie in de buis.
Geplaatst: 18.06.2012 - 20:33
door Turbodesk
De buis die ik er zondag vanaf heb gehaald was weliswaar schoon maar wel wat vettig. Dit komt dus van de turbo of intercooler af???
Het kan dus nooit onverbrande diesel zijn want de egr gaat niet meer open.
Waar komt dan inderdaad die zwarte vettige aanslag vandaan die in de egr buis komt ondanks dat de egr niet meer opengaat?
Komt dit van de turbo of intercooler af?
Iemand een idee?
Geplaatst: 18.06.2012 - 20:36
door V70/2.4D/2003
Intercooler
Geplaatst: 18.06.2012 - 20:43
door Gast
MarioC70 schreef:Het risico dat ze niet meer afsluiten is aanwezig,
1) Ik heb begrepen dat lekkage ontstaat doordat de "rek"uit het materiaal gaat. Juist
Nu wil men bij Volvo wel vaker bouten en dergelijk vervangen. Bijvoorbeeld bij de remschijven worden er 2 geleverd. :roll:
MarioC70 schreef:maar ok, het is verkeerd bezuinigen,
2) Ok, maar 5 nieuwe leidingen zijn ook niet goedkoop toch? Prijsindicatie?
MarioC70 schreef:enig idee wat een injector die niet goed werkt kan aanrichten?
3) Kan je uitleggen wat dit met de leiding heeft te maken? (we gaan er vanuit dat wij uiterst schoon werken)
Geplaatst: 18.06.2012 - 23:11
door MarioC70
Turbodesk schreef:De buis die ik er zondag vanaf heb gehaald was weliswaar schoon maar wel wat vettig. Dit komt dus van de turbo of intercooler af???
Het kan dus nooit onverbrande diesel zijn want de egr gaat niet meer open.
Waar komt dan inderdaad die zwarte vettige aanslag vandaan die in de egr buis komt ondanks dat de egr niet meer opengaat?
Komt dit van de turbo of intercooler af?
Iemand een idee?
Die egr klep kan niet open gaan volgens jou,maar wie zegt dat hij goed sluit,is dat gecontroleerd?
Geplaatst: 18.06.2012 - 23:14
door MarioC70
AlexV70 schreef:MarioC70 schreef:Het risico dat ze niet meer afsluiten is aanwezig,
1) Ik heb begrepen dat lekkage ontstaat doordat de "rek"uit het materiaal gaat. Juist
Nu wil men bij Volvo wel vaker bouten en dergelijk vervangen. Bijvoorbeeld bij de remschijven worden er 2 geleverd. :roll:
MarioC70 schreef:maar ok, het is verkeerd bezuinigen,
2) Ok, maar 5 nieuwe leidingen zijn ook niet goedkoop toch? Prijsindicatie?
MarioC70 schreef:enig idee wat een injector die niet goed werkt kan aanrichten?
3) Kan je uitleggen wat dit met de leiding heeft te maken? (we gaan er vanuit dat wij uiterst schoon werken)
Het heeft niets met schoon werken te maken,die passingen op de leidingen zijn voor eenmalig gebruik,de afdicht nippels dus.
Die vervormen namelijk bij het vastdraaien,en bij een tweede keer monteren is de kans groot dat er een scheurtje of een slechte passing ontstaat,maar als je ze opnieuw wilt gebruiken,dan doe je dat gewoon,maar kijkgoed of er geen lekkage is nadien.
Geplaatst: 18.06.2012 - 23:18
door MarioC70
Die olie en of vette drab die komt niet uit de intercooler,maar in de intercooler en het inlaatsysteem,dat heeft te maken met de carterventilatie.
Elke turbo intercoolerdiesel heeft die zelfde kenmerken.
Dat heeft te maken met wisselende over en onderdruk in het ventilatiesysteem.
Je kunt bij elke turbo intercooler diesel onder de auto kijken of naar de inlaat turbo slangen of intercooler aansluitingen,ze hebben het allemaal.