Pagina 1 van 1

Roetfilter verwijderen v50 1.6d

Geplaatst: 18.06.2012 - 12:40
door <maurice>
De 240.000 beurt zit er voor mij aan te komen(€€€). Wat zijn de consequenties als ik het roetfilter ertussen uit laat halen? Scheelt een hoop geld!

De Rdw zal in de eerste instantie niet moeilijk doen. Volgens hun heb ik niet eens een roetfilter...

Geplaatst: 18.06.2012 - 12:42
door MarioC70
Als er een roetfilter vermelding op je kenteken staat moet hij er dus onder zitten.

Geplaatst: 18.06.2012 - 12:47
door dutchlimits
Er niet tussen weg halen. Tik je kenteken maar in bij Autoweek, staat duidelijk partikelfilter (roetfilter) bij een Volvo V50 1.6D
Afbeelding

Geplaatst: 18.06.2012 - 13:30
door <maurice>
De eerste versies van de v50 zijn toch zonder roetfilter geleverd? Veel daarvan hebben achteraf een roetfilter gekregen.

Echter.. Bij een apk keuring zal toch naar de Rdw gegevens gekeken worden, niet naar de autoweek site...? :-)

Afbeelding

Geplaatst: 18.06.2012 - 13:34
door dutchlimits
Ja maar waar denk je dat Autoweek die gegevens weg haalt? Zij verzinnen dat niet... Dit staat allemaal in een algemene database. Wat komt er bij Autoweek te staan dan als jij je kenteken invoert?

Je kan het proberen zonder filter daar niet van maar zou me niks verbazen als ze er wel achter komen.

Geplaatst: 18.06.2012 - 14:22
door Iroll
Op je kenteken staat "Retrofit roetfilter". Dat betekend een achteraf gemonteerd roetfilter. En dat heeft de jouwe idd niet omdat die een fabrieksaf roetfilter heeft. Bij "uitstoot deeltjes" staat vermeld 0 gr/km. En dat ga je dus nooit never niet halen bij een apk keuring zonder je roetfilter, dus dat is dan een afkeuring helaas.

Geplaatst: 18.06.2012 - 14:57
door MarioC70
Er staat toch duidelijk dat de auto voorzien is van een roetfilter,maar demonteer de hele boel en kijk wat er gebeurd bij de keuring.

Geplaatst: 18.06.2012 - 15:05
door <maurice>
MarioC70 schreef:Er staat toch duidelijk dat de auto voorzien is van een roetfilter,maar demonteer de hele boel en kijk wat er gebeurd bij de keuring.
Liever niet... Vandaar dat ik het eerst hier even neerleg.. Voorheen was de info bij de Rdw minder gedetaileerd en stond er alleen: Roetfilter: Nee.

Maar merk al dat het waarschijnlijk wettelijk niet gaat lukken... Daar gaan de euro's....

Geplaatst: 18.06.2012 - 15:15
door dutchlimits
<maurice> schreef:
MarioC70 schreef:Er staat toch duidelijk dat de auto voorzien is van een roetfilter,maar demonteer de hele boel en kijk wat er gebeurd bij de keuring.
Liever niet... Vandaar dat ik het eerst hier even neerleg.. Voorheen was de info bij de Rdw minder gedetaileerd en stond er alleen: Roetfilter: Nee.

Maar merk al dat het waarschijnlijk wettelijk niet gaat lukken... Daar gaan de euro's....
Wie een mooie auto wil rijden moet er ook voor betalen.

Geplaatst: 18.06.2012 - 15:45
door Fredhead
dutchlimits schreef:Ja maar waar denk je dat Autoweek die gegevens weg haalt? Zij verzinnen dat niet... Dit staat allemaal in een algemene database. Wat komt er bij Autoweek te staan dan als jij je kenteken invoert?

Je kan het proberen zonder filter daar niet van maar zou me niks verbazen als ze er wel achter komen.
Staar je niet blind op de gegevens van autoweek, regelmatig staan er dingen tussen die niet blijken te kloppen.

On-topic: Wat je ook nog zou kunnen proberen is het roetfilter leeghalen en het lege filter laten zitten.
Dan is deze fysiek aanwezig tijdens de keuring

Geplaatst: 18.06.2012 - 15:48
door MarioC70
hij is van 2005 dus ja,misschien heb je mazzel.bij de keuring.

Geplaatst: 18.06.2012 - 15:48
door dutchlimits
Dan komt hij alsnog niet door de meting heen toch?

Geplaatst: 18.06.2012 - 16:03
door EVV
Roetmeting is alleen voor oudere auto's, nieuwere worden alleen nog maar uitgelezen.

Geplaatst: 18.06.2012 - 16:24
door MarioC70
EVV schreef:Roetmeting is alleen voor oudere auto's, nieuwere worden alleen nog maar uitgelezen.

Ook dat is niet altijd het geval,bij een P06 storing volgt er een roetmeting..

Geplaatst: 19.06.2012 - 13:02
door V50-Mart
niemand verplicht jou om bij de 240k beurt je roetfilter te laten doen hoor. als jij veel snelweg rijdt, dan heb je dikke kans dat je roetfilter nog wel 100k meegaat. ik laat mijne vooralsnog ook niet vervangen, en ik zit ook bijna op 240k. Laat wel even controleren of je nog genoeg regenerenatie vloeistof hebt, dat is nodig voor het schoonbranden van je roetfilter. Ik heb onlangs APK keuring gehad, en ik kwam keurig door de roetmeting heen.

Als alternatief kun je ook nog je huidige roetfilter laten schoonbranden bij bijv. Diesel Buchli. Dit is goedkoper en verlengt de levensduur van je filter, op voorwaarde dat hij niet te ver heen is natuurlijk.

Geplaatst: 21.06.2012 - 23:15
door VolvoS60D5Black
nu is dit een ouder model

Maar laat jij je roetfilter maar zitten.....en de adm vloeistof.... en dan lekker op vakantie....en dan zegt het sensortje...

Hey de ADM tank is leeg..... of roetfilter verstopt....hop in noodloop....en nie harder als 3000 toeren

BEZUINIGEN op je onderhoud is domste wat er is.............

Enne soms zitten ze al ruim voor de 120,000 verstopt

Geplaatst: 21.06.2012 - 23:24
door MarioC70
Zelfs nieuwe zitten na twee maanden weer dicht,komt ook voor,is wel garantie,maar komt wel voor.