Pagina 1 van 2

Elektrische Volvo 240

Geplaatst: 15.12.2009 - 13:37
door pomoek
Vond dit linkje op internet: http://www.evalbum.com/2356. Er gaat iemand serieus proberen een elektromotor in zijn 240 te lepelen. Ik heb al eerder wat op het net gelezen over mensen die dit van plan waren, maar ben nog nooit een 240 tegengekomen die daadwerkelijk een elektrische motor heeft. Iemand anders wel?

Geplaatst: 15.12.2009 - 14:48
door Paul
Martijn is dat hier in Nederland ook aan het doen.

Geplaatst: 15.12.2009 - 16:09
door mightyspawn
Die met die houtverbrander is ook cool.

Als brandstof zoals we nu kennen eenmaal op is wordt die van mij ook elektrisch. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om mijn oldies de deur uit te doen voor welke reden dan ook.

Geplaatst: 15.12.2009 - 16:12
door liquid_force
Paul schreef:Martijn is dat hier in Nederland ook aan het doen.
wie/wat is Martijn?

Geplaatst: 15.12.2009 - 17:12
door ferdy
Ik vind t idee geweldig, alleen een actie radius van 32 km is wel heel weinig.

Geplaatst: 15.12.2009 - 17:13
door Klaasjan
Die van mij heeft wel een aansluiting voor een stekker in de grill :)

Geplaatst: 15.12.2009 - 17:41
door mightyspawn
Met verwarmd water kom je helaas niet ver.

Geplaatst: 16.12.2009 - 01:53
door ziggy
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


het is wel geen volvo....maar toch een mooi voorbeeld.

grtz ziggy

Geplaatst: 16.12.2009 - 06:42
door Paul
klikkkk

Edit: de link werkt niet meer. Is nu een nieuwe link, zie topic van MartijnXC70

Geplaatst: 16.12.2009 - 10:38
door pomoek
Paul bedankt voor de link, ik zal die site in de gaten houden, vind het echt een prachtig project van die jongen, (ik ga er vanuit dat dit Martijn is?). Ben héél benieuwd naar zijn ervaringen en natuurlijk naar het uiteindelijke resultaat.

Geplaatst: 16.12.2009 - 14:35
door ferdy
pomoek schreef:Paul bedankt voor de link, ik zal die site in de gaten houden, vind het echt een prachtig project van die jongen, (ik ga er vanuit dat dit Martijn is?). Ben héél benieuwd naar zijn ervaringen en natuurlijk naar het uiteindelijke resultaat.
Jazeker, ik kan alleen niet iets vinden over de gewenste actieradius (?)

op z'n site stond ook :
Dat zal zorgen voor een goede gewichtsverdeling: ruim 300 kilo van de oude benzinemotor er uit, 120 kilo voor de elektromotor er in, plus ongeveer 190 kilo voor de batterijen voorin

mijn b30E motor met versnellingsbak weegt nog geen eens 200 kilo :lol:

Geplaatst: 16.12.2009 - 18:48
door mightyspawn
100 batterijen zeg, misschien beter om wat grotere te nemen en een kleiner aantal. Leuk om defecte accu;s te vervangen zeg.

Geplaatst: 16.12.2009 - 19:19
door MartijnEV
Ja dat ben ik dus! :)

@pomoek: dank je!!

@ferdy: Is die B30E niet van volledig lichtmetaal? De B230 heeft nog een gietijzeren onderblok, dus is misschien daarom zwaarder?

@mightyspawn:
In principe geldt: hoe meer batterijen, hoe meer afstand. Het voert te ver om alle berekeningen uit te leggen maar kort gezegd komt het er op neer: hoe meer batterijen hoe hoger het Voltage, en daardoor minder Ampères nodig om dezelfde kracht te leveren. Een batterij heeft een vaste capaciteit van Ampères per uur, dus hoe minder Ampères nodig, hoe langer ze stroom kunnen geven, dus hoe langer de afstand die je kan rijden. Dus hoe hoger het Voltage, hoe beter.

Mijn gewenste actieradius is: minimaal 120 kilometer, maar ik hoop tegen de 150 kilometer te kunnen halen.
Het LiFePo4 (Lithium IJzer Fosfaat) batterijenpakket dat ik gebruik zal deels in de motorruimte (42 stuks) en deels onder de laadvloer (58 stuks) komen. Elke batterij heeft 3,2 Volt nominaal vermogen, en een capaciteit van 130 Ampère uur. Dus in totaal 320 Volt nominaal (360 Volt max.). Dat betekent 320 x 130 = 41,6 kWh. Je mag niet meer dan 80% ontladen, om de levensduur van de batterijen zo lang mogelijk te houden. Dus de beschikbare totale capaciteit is 41,6 x 0,8 = 33kWh.
Uit de informatie die ik heb blijkt dat een 'gewone' auto (daaronder verstaan EV bouwers auto's met gewicht en stroomlijn zoals VW Golf etc.) ongeveer 220 Wh per mijl gebruikt, en een pick up truck rond de 450 Wh per mijl. Ik schat dat de Volvo 240 daar tussenin ligt (hoog gewicht en slechte stroomlijn), dus rond de 330 Wh per mijl. Dat is 330 / 1,5 = 220 Wh per kilometer. 33 kWh / 220 Wh = 150 kilometer. Maar ik wil geen teleurstelling dus ik ga voorlopig uit van 120 kilometer.

De batterijen die ik gebruik gaan 10 jaar mee mits er een goed Battery Management System op wordt aangesloten. Ik heb gekozen voor het beste BMS dat momenteel verkrijgbaar is, dus denk dat ik zeker heel wat jaren ermee moet kunnen doen.

Geplaatst: 16.12.2009 - 22:08
door oudevolvo
Nog een leuk voorbeeld van een elektrisch aangedreven Volvo 140: http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 6194831.ab
(Vertaaltool http://ordbok.lagom.nl/vertaal.html)

Geplaatst: 16.12.2009 - 23:36
door pomoek
120 km is niet slecht, dan is de auto zeker bruikbaar voor dagelijks gebruik. Succes ermee Martijn!

Geplaatst: 16.08.2010 - 12:38
door Weesje
zie net pas dit topic, man wat een werk maar wat enorm gaaf.
Zou zo iets ook in de amazon passen?

Film over de Volvo 240 GL Classic Electric

Geplaatst: 15.06.2012 - 12:55
door MartijnEV
Een film van 9 minuten over de Volvo 240 GL Classic Electric, alles over de auto van binnen en buiten te zien, rijden, opladen, keuring, enz.!

http://youtu.be/VlDXqgaJ5lQ

(bekijken op pc, werkt niet op mobiele apparaten of tablets)

Geplaatst: 15.06.2012 - 13:19
door Ben
Prachtig Martijn.
Ga je nu aan de mijne beginnen ;-)

Geplaatst: 15.06.2012 - 15:32
door MartijnEV
Dan weet ik al een leuke slogan voor je:

Ben Electric :-D

Geplaatst: 15.06.2012 - 15:35
door Ben
:D