Pagina 1 van 2

Modificatie wervelklep stangetje

Geplaatst: 23.06.2012 - 21:23
door Turbodesk
Vandaag aan het eind van de dag na de onderhoudsbeurt de auto maar eens even uitgelezen. Dat doe ik wel vaker, maar ik had nieuwe software (effe proberen).

Normaal heb ik geen storingen, behalve de storing dat ik gemodificeerde software heb. Egr dicht laten zetten door Rica zorgt daarvoor.

Maar nu had ik ineens allerlei storingen veroorzaakt door de wervelklep.
Motorkap open, en ja hoor. Stangetje ligt eraf.
Er is een lipje afgebroken waar het kopje van het stangetje inzit.

Dus ik heb maar een Turbodesk modificatie gedaan.
Ik weet dat de dealer ook een setje heeft, maar dit kost me niets en zit waarschijnlijk nog steviger.

Ik heb eerst het stangetje helemaal losgeklikt van de stappenmotor en met een boortje van 1,5mm een gaatje door het bolletje geboord met de hand.
Daarna heb ik een tool in elkaar gezet van verlengstukken, waaronder een flexibel stuk wat standaard bij mijn doppenset zit.
Zo kon ik dit tussen de brandstofleidingen brengen en heb ik eenzelfde gaatje in het andere stukje geboord.
daarna heb ik een spijkertje gepakt met een hele platte kop en dezelfde 1,5mm diameter en heb ik deze er doorheen gedaan en heb het uiteinde voorzichtig omgebogen. Het zit heel mooi en stevig.
Rondje gereden en het werkt perfect.

De foto`s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 23.06.2012 - 21:53
door E.T.
Goed bezig zo met die foto's!!

Geplaatst: 23.06.2012 - 21:58
door V70/2.4D/2003
Had kuupertie niet ook al eens zoiets gedaan? of was dat iets anders. Staat me wat van bij, vandaar, Enniehoe wel +1 voor dit probleemoplossemd vermogen.

Geplaatst: 23.06.2012 - 23:40
door Gast
Goed opgelost! =D>

Geplaatst: 24.06.2012 - 11:55
door kuupertie
klopt...ik rij al twee jaar met een roestige spijker rond.

Geplaatst: 24.06.2012 - 13:05
door Turbodesk
Het is trouwens niet de verbinding die bagger is. De stappenmotor trekt te hard aan het stangetje.
Als het stangetje in de uiterste stand naar voren staat, trekt de stappenmotor er nog aan. Daarom gaat op een gegeven moment de verbinding kapot.

Geplaatst: 24.06.2012 - 13:12
door Gast
Turbodesk schreef:Het is trouwens niet de verbinding die bagger is. De stappenmotor trekt te hard aan het stangetje.
Als het stangetje in de uiterste stand naar voren staat, trekt de stappenmotor er nog aan. Daarom gaat op een gegeven moment de verbinding kapot.
Dat is raar, kan je dat instellen? De computer (stappenmotor) weet toch wat de maximale stand is?
De zwakste schakel is dus afgebroken, wat is nu de eerst volgende zwakke schakel?
En kan je daar dan nog bij?

Effe aan het nalezen. Jawel 4 vragen. :P

Geplaatst: 24.06.2012 - 13:14
door edraket
Is niet in te stellen. De maximale stand wordt gevonden doordat de motor niet verder kan. De zwakste schakel zit nu van binnen. Als hij van binnen afbreekt moet je nieuwe kleppen monteren en dus het kleppendeksel eraf. Kun je hem wel geijk schoon maken van binnen :wink:

Geplaatst: 24.06.2012 - 13:23
door Gast
Nou @Turbodesk, het schoonmaken komt vanzelf; als de wervelklep op een andere plek stuk gaat. :wink:

Geplaatst: 24.06.2012 - 13:36
door Turbodesk
Ik ben het niet helemaal eens dat het niet aangepast kan worden. Een nieuwe stappenmotor zal ook tegen verteld moeten worden wat zijn minimale en maximale stand is.

Daarom kan je deze ook calibereren, zie screenshot Vida.

Ik ga dit, als het nog een keer droog wordt eens even uitproberen. Kan volgens mij geen kwaad.

Afbeelding

Geplaatst: 24.06.2012 - 16:12
door Steven Volvo
Is dit een dieselmotor item of komt het bij benzine motoren ook voor?

Groet

Geplaatst: 24.06.2012 - 16:44
door jpwg001
De modificatie van Volvo houdt toch ook in dat er een verbeterd, sterker stangetje is aangebracht? Wat gaat er dan als volgende stuk bij een wervelklep met Volvomodificatie?

Geplaatst: 24.06.2012 - 20:13
door ovlov058
Niets, misschien? Niet alles aan een volvo gaat of moet stuk........hoop ik :roll:

Geplaatst: 24.06.2012 - 21:08
door Gast
Turbodesk schreef:Ik ben het niet helemaal eens dat het niet aangepast kan worden. Een nieuwe stappenmotor zal ook tegen verteld moeten worden wat zijn minimale en maximale stand is.

Daarom kan je deze ook calibereren, zie screenshot Vida.
Kijk, daar houd ik van. De logica en een oplossing. :wink:

Geplaatst: 24.06.2012 - 21:38
door Turbodesk
Zo, bezoek naar huis. Ik de auto in, want ik ben benieuwd. :D

Motorklep open en afdekplaat eraf. Laptop in de aanslag. Calibratie aangezet en, ja hoor. De stappenmotor gaat zijn uiterste standen een aantal keer opzoeken en daarna zegt Vida dat deze opnieuw ingesteld is.

Ik kan me voorstellen dat na zoveel jaar en kilometers de stappenmotor, of in ieder geval de electronica daarin een kleine afwijking kan gaan vertonen en daardoor soms net even te ver doorschiet. Dit kan een aantal keer goed gaan maar op een gegeven moment is het plastic cupje kapot waar het kunststof kogeltje invalt van het armpje.

Geplaatst: 24.06.2012 - 22:47
door Gast
Turbodesk schreef:Zo, bezoek naar huis. Ik de auto in, want ik ben benieuwd. :D
Je hebt ze weggekeken..... :P
Turbodesk schreef:Motorklep open en afdekplaat eraf. Laptop in de aanslag. Calibratie aangezet en, ja hoor. De stappenmotor gaat zijn uiterste standen een aantal keer opzoeken en daarna zegt Vida dat deze opnieuw ingesteld is.
Top =D> +1

Ik mag toch hopen dat ze dit bij de gemiddelde Volvo-dealer ook weten?

Geplaatst: 25.06.2012 - 08:36
door Turbodesk
Nou, dat zouden we toch wel mogen aannemen.

Wat ik me afvraag, degene die zelf onderdelen vervangt zoals een lamdasonde, of gasklephuis enz.. Die worden dus niet gecalibreerd.

Er zijn namelijk nogal wat onderdelen die opnieuw ingeleerd dienen te worden als je deze vervangt of eruit heb gehaald.

Afbeelding

Geplaatst: 25.06.2012 - 11:36
door Oceanracer
Een lambdasonde calibreren? Die heeft toch geen bewegende delen?

Geplaatst: 25.06.2012 - 11:39
door Turbodesk
Nee, maar wel een bepaalde waarde in rust. Deze nulstand moet het systeem wel weten. Zelfde geldt voor een LMM.

Geplaatst: 25.06.2012 - 11:41
door Oceanracer
Hmmm, ik heb de achterste al eens vervangen. Denk niet dat het daar zo van op invloed is. Als ik de voorste heb vervangen, kom ik graag even bij je langs. :D