UPDATE: automaatolietemperatuur

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Apart? Nee, eerder een gedachtenkronkel die misschien anders gemoeten had.

Er moet de komende dagen toch gereden worden dus ik zal hier posten welke resultaten dit oplevert.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dan volg ik dat vanaf de camping wel...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

De olie koeler staat in Serie met de radiator
Tenminste zo heurt het
Slurpje heeft een soort van "splitter" op de bovenste leiding van de radiator zitten.
De aanvoerleiding van de AW71 is gekoppeld aan de ("toevoer" )leiding van de oliekoeler en de "afvoer" leiding van de oliekoeler zit op de "oude "plek van de aanvoerleiding van de AW bak.
Snappen jullie het nog?
http://www.volvo700vereniging.nl/node/50006
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik weet heel goed hoe het werkt. En toch ga ik het binnenkort anders doen: nieuwe leidingen monteren en de koeler NA de standaard koeler monteren op de juiste manier zoals Volvo het bedacht heeft. Soms moet je wel eens wat experimenteren.

Die update dus: dit weekend een lang stuk gereden en de olie ging netjes naar 80 graden bij een buitentemperatuur van 15 ... Naarmate het buiten warmer werd, tot aan 30 graden, steeg de olietemperatuur mee omhoog richting 95 graden. Niet vreemd denk ik maar misschien toch te hoog.
Ook nog even een stevige rit in een heuvelige omgeving (15% stijgingspercentage) gemaakt waarbij de olie steeg tot 110 graden. Maar ja, zodra je omlaag gaat koelt de automaat af maar vliegen je remschijven in de fik. Het zal eens wel goed gaan met een auto.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Weer thuis en vastgesteld dat de oliekoeler (bij verkeerde montage dus) in staat is om de uittredende olietemperatuur niet verder te laten stijgen dan de buitentemperatuur plus 70 graden.

Binnenkort meer in deze kolommen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
harold.bijmolt
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
Locatie: Noorden des Lands

interessante discussie. even een vraag naar aanleiding van: wat is 'flushen' van de automaatbak precies en met welke interval moet dat gebeuren?
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Flushen is niets anders dan spoelen van de automaat.
Dit gaat via een "apparaat" die de ATF olie net zo lang spoelt ( soms wel 13 liter) totdat de kleur weer helder is.
Pas in Harderwijk is er een Automaten spoel dag geweest en de V700 vereniging had dat geregeld.
Hoe vaak moet dat ? euh om de 100000Km of zo ?
Ligt er aan wat de automaat mee maakt, elke dag een zware aanhanger of 5000 km per jaar rijden da,s nogal een verschil ;-)
De kleur van de olie verteld soms genoeg.
Het schakelgedrag ook trouwens.
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Na 10 maanden weer eens een update:

Al langer wilde ik iets doen met die oliekoeler. Vandaag maar eens aangepakt en op een andere manier gemonteerd. Het is wel een beetje een bende onder de motorkap met pijpen en slangen maar hij zit nu zoals het hoort. De automaatolie gaat nu eerst tegengesteld door de radiator (origineel) en vervolgens door de extra oliekoeler en dan weer terug de automaat in.
Ik heb meteen maar even 4 liter ATF vervangen en vastgesteld dat ik dit maar elk jaar ga doen rond de zomer. De automaat slijt blijkbaar toch en de olie verkleurt mij te snel. Het werk is vrij simpel eigenlijk: leiding los van de extra koeler en die via een Pvc-buis in een wasbak gehangen en motor starten. De olie kopt vanzelf naar buiten. Ik had natuurlijk wel een 4-liter-streepje gezet in die wasbak voor de veiligheid. Gevuld heb ik via de pijlstok met een doorzichtige slang van 12 mm en een trechter waar ik de ATF in goot.

Volgend weekend gaat de caravan er weer achter, want de schoonouders hebben dan vakantie. De rit is niet ver vanuit Dronten maar zal wel een indicatie zijn voor de ontwikkelingen rondom de automaatolietemperatuur.

Zie foto voor impressie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vandaag met de caravan op stap geweest. Die staat nu in Harich, ergens in het Friese land naast Lemmer.

De olietemperatuur stond eerst op 70 en liep snel op naar 85 graden toen we even moesten wachten bij de Ketelbrug. De rest van de rit is de temp niet boven de 90 graden geweest behalve toen we op plaats van bestemming aan kwamen. Maar met de koelventilator ingeschakeld zakte de temperatuur vrij vlot naar 85 graden om daar te blijven hangen. Buiten was het ongeveer 20 graden.

Ik ben positief verrast en dat komt omdat de automaatkoeler nu beter werkt door hem toch anders aan te sluiten. En die genoemde temperaturen is de uittredetemperatuur uit de automaat.

PS: dat getrompetter waar ik wel eens over schrijf komt uit de automaat. Na een olieverversing van vorig weekend was het weg maar kwam langzaam aan weer terug in de loop van de autorit naar Harich.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mark leuk om bijna 10 jaar later te lezen, ik heb nu in de XC geen oliekoeler en heb wel een OBD meter op de ATF staan voor de zekerheid. Met de losse auto in de bij huis met klimmen en dalen blijft de ATF temp redelijk constant rond de 90gr. Met caravan nog niet de gelegenheid gehad uit te proberen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Niks mis met 90 graden automaat-olie Bob. Maar als de caravan of anders achter de auto hangt en de temp gaat over 100 graden heen zou ik toch een extra koeler bedenken.

Bij de huidige auto zit er een warmtewisselaar tegen de koelwaterradiator gemaakt die de automaatolie kan koelen zodra deze te warm wordt: er zit volgens mij een thermostaat in de olieleiding.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: 24.07.2022 - 11:50 Niks mis met 90 graden automaat-olie Bob. Maar als de caravan of anders achter de auto hangt en de temp gaat over 100 graden heen zou ik toch een extra koeler bedenken.

Bij de huidige auto zit er een warmtewisselaar tegen de koelwaterradiator gemaakt die de automaatolie kan koelen zodra deze te warm wordt: er zit volgens mij een thermostaat in de olieleiding.
JA dat klopt ook volgens mij dat de nieuwe serie expleciet gekoeld wordt. Mark de huidige ATF olie in de Geartronics mogen de temp stijgen tot 140 gr piek en 125 gr gemiddeld. Met Fleur aan de haak maar eens kijken. Tot nu toe geen probleem en volgende week naar vrinden bij Milau en dat is een lange hellingtrek en dan zien we wel wat er gebeurd. Wel fijn een OBD stekker meter erbij. Meters te zien in mn blog.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik blijf dit ook volgen. Ik kan nu ook de temperaturen van zowel de koelvloeistof als de ATF uitlezen. Over een paar weken met de caravan naar onze Oosterburen (mits corona dat toelaat...).
Bij de V70 kon ik dit niet uitlezen (verkeerde ODBII module) en maar de gok gewaagd. Nooit een melding gehad dus na een paar ritten er wel vertrouwen in gekregen. Was wel een D5, de benzinemotor van de XC90 zal zich wel anders gedragen. Ook nog even nagezocht, de XC90 heeft vanaf 2200 toeren al het volledige koppel dus dan hoef ik denk ik niet met een jankende motor te gaan rijden. Althans, op vlak terrein. Gaan we goed klimmen dan zal ik toch voor een lagere trap met meer toeren kiezen. Enfin, ik ben benieuwd, meten is weten!...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Automaat-koeling en ATF-verversing blijven mijn grootste 'ervaring-frustratie', uit het verleden.
Is hier een 'echte techneut' die kan bevestigen of de automaatkoeling afhankelijk (en dus beter/meer) is, van het motortoerental? Net als de koelwaterpomp.....

Ooit wilde ik een extra automaat-koeler.
Diverse garages/dealers, als ook GS zei, dat dit voor een XC70 niet door Volvo geleverd / nodig is.
Wel leverbaar voor: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 82588/2014
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Automaattechniek is redelijk ingewikkeld maar wel goed te begrijpen. Voor mij dan ...

Feit is dat de motoras gekoppeld is aan de ingaande as van de bak. Als het goed is zit er op die as een oliepomp die voor het rondpompen van de olie zorgt. Dan kan het niet anders dat de hoeveelheid olie rondpompen afhankelijk is van het motortoerental.

Zie hier de reden dat je een automaat dus niet kunt slepen: bij sleep pomp je geen olie rond en beschadigt de bak.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ja, dat is de olie. die snap ik (denk ik)
maar nu de koeling.
Wordt een automaat alleen maar door (zijn eigen) olie gekoeld?
Of zit er, net als bij de motor, een koel(water)systeem bij om de hele boel (dus ook de automaat-olie) te koelen?
Zo niet, wat koelt dan de automaatolie??

Is een extra oliekoeler, zoals in de link even hier boven, alleen maar "buitenlucht langs die extra oliekoeler"?
Laatst gewijzigd door mees op 24.07.2022 - 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

mees schreef: 24.07.2022 - 13:41 Automaat-koeling en ATF-verversing blijven mijn grootste 'ervaring-frustratie', uit het verleden.
Is hier een 'echte techneut' die kan bevestigen of de automaatkoeling afhankelijk (en dus beter/meer) is, van het motortoerental? Net als de koelwaterpomp.....

Ooit wilde ik een extra automaat-koeler.
Diverse garages/dealers, als ook GS zei, dat dit voor een XC70 niet door Volvo geleverd / nodig is.
Wel leverbaar voor: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 82588/2014
bij een xc90 2.5T was een oliekoeler "verplicht" bjj de montage van een trekhaak, zin heeft zo'n koeler zeker
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

mees schreef: 24.07.2022 - 14:11 Ja, dat is de olie. die snap ik (denk ik)
maar nu de koeling.
Wordt een automaat alleen maar door (zijn eigen) olie gekoeld?
Of zit er, net als bij de motor, een koel(water)systeem bij om de hele boel (dus ook de automaat-olie) te koelen?
Zo niet, wat koelt dan de automaatolie??

Is een extra oliekoeler, zoals in de link even hier boven, alleen maar "buitenlucht langs die extra oliekoeler"?
Geen koelwater in een versnellingsbak. De koeling komt volledig door het rond pompen van de olie via een extern stukje metaal met koelribben. Die, zoals OGA suggereert, vaak wordt vervangen door een groter model bij montage van een trekhaak. Een van de redenen waarom je bij sommige auto's 2100.- neer telt voor een originele trekhaak, terwijl de Kwikfit het voor 600.- doet. Zonder die oliekoeler dan...
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Aha...... dank.
Dat 'extra stukje metaal met koelribben' is dan wellicht wat ik zie,
als ik Google naar oliekoeler automaat? (diverse aanbieders)

Dan kan ik mij voorstellen, dat in hete landen, bij bergbeklimmingen met (sleurhut) en dus lagere snelheden,
terugschakelen naar hogere toeren wel een (koel)dingetje is.
En voldoende goede (geen oude) olie ook.
Hoop nooit meer zo'n pech-ervaring als toen in 2014 te krijgen......
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

suggereert dus dus dat je extra oliekoeler automaat per definitie moet monteren bij een trekhaak. Bijzonder is wel dat ik zie dat een trekhaak geleverd wordt af Volvo bij auto s en dan zonder extra koeler..."(

hier de after markt
https://www.totalparts.nl/nld/auto-onde ... oliekoeler
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”