Pagina 1 van 5

UPDATE: automaatolietemperatuur

Geplaatst: 23.06.2012 - 22:55
door Msuidgeest
Vorige week heb ik een temperatuurmetertje gemonteerd om de automaat-olie-temperatuur te bekijken. Dat is ongeveer het enige wat niet standaard te controleren is.

Ik heb een Nefit-temperatuur-druk-opnemer genomen en de temperatuurzender op de uitgaande olieleiding van de automaat geplakt. Beetje hitte-pasta eraan en wat tape er omheen en klaar.

Afgelopen week wat gereden en de olie wordt 60 a 70 graden volgens de meter. Ook even snelweg gedaan en dan ook weer een graad of 70. Maar zodra je dan langzaam gaat rijden gaat de temperatuur iets omhoog. Volgens mij omdat er blijkbaar toch rijwind-invloeden zijn op de opnemer van dat metertje.

Vandaag met de caravan erachter de meter eens in de gaten gehouden. En die ging vrolijk naar de 70, 80 en vervolgens bleef die op 95 graden hangen. Maar toen we op de camping kwamen (caravan weggebracht voor schoonouders naar Steenwijk) schoot de temperatuur door naar 105 a 110 graden.

Dat dingetje ziet er zo uit:

Geplaatst: 23.06.2012 - 23:14
door arjan_de_jong
Durf niet te zeggen of dat normale temperaturen zijn voor een automaat. Meer dan 100 graden lijkt mij een beetje te veel.

Weet je of hij ooit al eens geflusht is? Volgens mee geeft Volvo aan dat dit niet nodig is maar de meeste automaten experts zeggen dat het wel beter is om om de zoveel tijd nieuw olie in de automaat te hebben.

In de onderhoud historie van mijn 960 kan ik zien dat ongeveer elke 2 a 3 jaar de olie ververst is. (Altijd Volvo onderhouden)

Geplaatst: 24.06.2012 - 11:49
door Msuidgeest
Dat flushen was ik toch al van plan en ATF-olie kan toch wel tegen 120 graden voordat het uit elkaar valt.
Maar voor de vakantie komt er ook nog een oliekoeler op. Gewoon rijden en er is sprake van 100 graden dan ben ik erg benieuwd wat er gebeurt als je een heuveltje pakt.

Geplaatst: 24.06.2012 - 13:59
door wouters60
Zelf rij ik een geartronic dus misschien is het niet helemaal te vergelijken maar die bak wordt 90 graden onder normale omstandigheden. Dit lees ik trouwens uit met een OBD2 stekker.

Geplaatst: 24.06.2012 - 14:02
door V70/2.4D/2003
Voor ervaringen met automaten en oliekoelers, kijk eens op www.caravantrekker.nl

Geplaatst: 24.06.2012 - 14:07
door Ben
Je plakt die sensor op de leiding.
Heeft die dezelfde temperatuur als de olie zelf?

Geplaatst: 24.06.2012 - 16:53
door Msuidgeest
Ben, deze leiding komt uit de automaat en gaat naar de warmtewisselaar in de koelwaterradiator. Olie wordt volgens mij rondgepompd en gaat vervolgens naar de ww om dan terug te lopen in de opvangbak (carter) van de automaat zelf.
Ik neem aan dat dit dus hete olie is die gekoeld moet worden.

@Ger, die site ken ik wel. Maar om nu te zeggen dat de info daar maatgevend is, nou nee. Ik zie het meer als aanvullende informatie en hoe een ander zijn "problemen" aankaart en oplost.

Geplaatst: 24.06.2012 - 16:55
door Ben
Ja, dat snap ik wel.
Mijn vraag is of de leiding dezelfde temperatuur heeft als de olie ;-)

Geplaatst: 24.06.2012 - 17:00
door Msuidgeest
Is dit serieus Ben?

Als je de warmwaterkraan opent heeft dan de leiding de zelfde temperatuur als het water of als de omgeving?

:silly:

Geplaatst: 24.06.2012 - 17:19
door Ben
Ik weet het niet en heb geen temperatuurleer in m'n pakket gehad. En dus vraag ik het :D
hangt denk ik af van de soort materiaal en geleiding van de leiding toch?

Geplaatst: 24.06.2012 - 17:20
door Ben
Ik weet dat gery Slot tijdens het flushen de olietemperatuur meet. Hij doet dat rechtstreeks op de olie en niet op de leiding.

Geplaatst: 24.06.2012 - 17:29
door Msuidgeest
De opnemer zit vast met warmtegeleidende pasta ertussen. Er is dus goed contact met de leiding. Ik verwacht dat het temperatuurverschil tussen olie en leiding erg klein is.

Overigens is het een indicatie wat de temperatuur doet: dat metertje is namelijk niet geijkt.

Geplaatst: 24.06.2012 - 23:03
door piet22
Ik denk niet dat dit vreemd is.
De automaatolie wordt gekoeld in dezelfde radiator als het koelwater.
Ik denk dus dat de olie vrijwel dezelfde temperatuur heeft als het koelwater; het kan zelfs zijn dat het koelwater de automaatolie opwarmt.
De ECU laat de radiator-ventilator pas aanslaan bij 103 graden celcius (als de airco uit staat want anders kan de condensordruk ook aanleiding geven de ventilator aan te schakelen).
De temperatuurmeter in Volvo's staat recht omhoog bij elke temperatuur tussen de 80 en 103C. Heb je een 960/S90 met een OBDII? Dan kan je de koelwatertemperatuur uitlezen. Ik denk dat olietemperatuur gelijk op loopt met de watertemperatuur. Interessant experiment.

Geplaatst: 25.06.2012 - 20:30
door Msuidgeest
Nee Piet, ik heb weinig interesse in de watertemperatuur maar des te meer in de olietemperatuur van de versnellingsbak. En ja, het is inderdaad mogelijk dat het water de olie in de bak iets opwarmt. Dat doet de motorolie en koelwater-warmtewisselaar bij het oliefilter namelijk ook.
De door jouw genoemde warmtewisselaar in de koelwaterradiator is niet meer dan een buisje van 25 cm waar aan de binnenkant de olie stroomt en aan de buitenkant het koelwater. De energie-overdracht is minimaal en als je olie aanbiedt van 110 graden wordt dat helaas geen 70 graden retour de bak in.

Ik ben benieuwd naar de temperaturen en hoop zo te leren wanneer de bak in de soep draait. Of om dat juist te voorkomen. En dan heb ik dus informatie nodig.
Overigens schijnt de automaat beveiligd te zijn want als deze te heet wordt komt er een signaal via OBD II en gaat hij in noodloop.

Geplaatst: 26.06.2012 - 00:20
door Iroll
In dit artikel van de landrover club worden de onderstaande max temp. gemeld voor ATF olie. Dat geeft iig een aardige indicatie:
■Een "standaard" ATF Dexron II D mag tot max. 140 graden belast worden, maar bijvoorkeur onder de 125 graden houden.
■Een voll-Synthetische ATF Dexron II D mag tot 150 graden met pieken tot max. 180 graden belast worden, bijvoorbeeld Castrol Transmax Z,

Voor de Amerikaanse Torqflite (RR) maakt Shell een afgestemde HD Synthetische ATF, de Donax TX, welke tot 150 graden belast mag worden.

Geplaatst: 26.06.2012 - 19:01
door Msuidgeest
Mooi artikel Peter. Dank je. Die ga ik eens goed doornemen (en waar mogelijk toepassen).

Geplaatst: 01.07.2012 - 23:05
door Gast
En ook hier elke 80.000 km (of 4 jaar) ATF verversen

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:03
door Msuidgeest
Overigens heb ik dit afgelopen weekend de automaat geflushed. Zo kan ik komende week de temperatuur in de gaten houden om te zien of verse olie beter koelt.
Ik heb stiekem een beetje het idee dat de koeling niet veel beter of slechter zal zijn.

Geplaatst: 02.07.2012 - 21:30
door Gast
Ik ben in ieder geval nieuwsgierig naar je bevindingen.

Geplaatst: 02.07.2012 - 21:35
door Msuidgeest
Als er info is komt het hier te staan.