Pagina 1 van 1

pompverstuivers of lekke injectoren ?

Geplaatst: 24.06.2012 - 18:08
door hkl073
Ik ondervind al een tijdje problemen met het soepel lopen van de motor, S80 D5 uit 2005. Ik heb in de garage een onderzoekje laten doen en de conclusie zou zijn dat (een of meer) pompverstuivers (in ieder geval nummer 5) vervangen zou moeten worden. Zie bijgaand rapportje rechtsonder op de afbeelding.
- De vraag is nu of werkelijk maar 1 pompverstuiver vervangen moet worden ?
- Zijn er wellicht andere oorzaken ? Want ik begrijp dat vervanging een zeer kostbaar iets is.
- Kan de retourleiding vuil zijn of dicht zitten ?
- Kan een additief aan de brandstof iets verhelpen ?
- Als een en ander vervangen moet worden, wie weet een goed(-koop) adres hiervoor regio den bosch (of straal 40km).
- De motor start prima naar mijn mening. Kan het kwaad hiermee door te rijden ? Wat is het te verwachten gevolg ?

Over twee weekjes met vakantie naar spanje. En dan wil ik niet langs de weg hoeven te staan. :-)


Afbeelding

Geplaatst: 28.06.2012 - 00:15
door Ramon&Ramon
Vag heeft pompverstuivers,Volvo dus niet!
Dat zijn injectoren.
Een injectorlektest laten doen voor een duidelijke diagnose.

Geplaatst: 28.06.2012 - 10:58
door edraket
Ik vind de variatie in toerental per cilinder ook erg groot. Daarnaast vind ik de injectoren ver uit elkaar liggen als ik de correctie waardes bekijk. Zoals Ramon al aangaf eerst retour lektest doen en dan verder kijken.

Geplaatst: 30.06.2012 - 12:47
door hkl073
Thanx...
Jullie hebben gelijk, het zijn injectoren. Zou het gevolg van het chippen ook dergelijke waarden kunnen geven ?
Ze zeggen in de garage eerst een ECM update te willen doen, maar dan ben ik natuurlijk mijn tuning kwijt (nee, geen RICA helaas). Dan zouden ze iets meer zinnigs kunnen zeggen. Het verschil in toerental per cilinder zou dus ook de trillingen kunnen verklaren die ik ondervind bij stationair draaien.

Geplaatst: 02.07.2012 - 09:58
door edraket
Chippen geeft geen afwijking op de stationairloop.
Ik zou zeker eerst de ECU update doen, en dan de tuning terug laten zetten. Dat doet een tuner normaal gesproken altijd gratis.
Trillingen kunnen zeker worden veroorzaakt door het verschil in toerental. De motor loopt gewoon oneenparig en dat heeft altijd trillingen als gevolg.

Geplaatst: 02.07.2012 - 10:37
door EVV
Ik zou inderdaad eerst die Tunex tuning er maar eens uit halen, kijken hoe de motor dan loopt.

(fijne garantie voorwaarden hebben ze daar trouwens bij tunex :roll: )

Geplaatst: 02.07.2012 - 13:26
door edraket
Ik lees even op de site, maar de garantie ziet er allemaal wel goed uit op papier. Heb jij andere ervaringen dan? Je kunt de tuning in elk geval gratis terug laten zetten als de dealer hem heeft overschreven.

Geplaatst: 02.07.2012 - 13:32
door EVV
Mocht hkl073 er garantie bij gekocht hebben en dit is iets dat ontstaan is door de tuning, heeft hij toch geen recht meer op garantie, want dan geldt
2. Er kan geen garantie worden verleend als de auto eerst aan een andere reparateur ter reparatie of ter diagnose worden aangeboden.
Wat moet je dan doen, bij iedere vage klacht eerst naar Tunex om te laten onderzoeken of het door hun tuning komt?
Edit: Dit gaat natuurlijk wel off-topic

Geplaatst: 02.07.2012 - 15:16
door edraket
Dat is inderdaad wel een vreemde bepaling. Had ik niet gelezen zo zsnel.