Pagina 1 van 2

ETM ? Of toch iets anders

Geplaatst: 25.06.2012 - 10:45
door piotrV70
Agelopen donderdag onderweg naar Polen kreeg ik de volgende melding in het display: "Emissionen wartung erforderlich" en het oranje motorlampje ging branden, later in druk stadsverkeer kwam daar nog een melding bij, ook iets met "Wartung" en "Langsam fahren". Deze melding verdween vanzelf weer, de andere melding is ook een paar keer weer verdwenen maar heeft de terugreis constant gebrand. Ik meen enig vermogensverlies te merken (maar dat kan ook zijn omdat we de terugreis iets zwaarder beladen waren), wel viel me op dat bij file rijden bij koppeling intrappen en gas los, het toerental even terugvalt naar +/- 400tpm, dan iets omhoog schiet en dan rond de 800tpm blijft. Motor loopt stationair als de spreekwoordelijke naaimachine.

Omdat ik een bluetooth odbII adapter bij me had heb ik de auto rijdend uitgelezen (mbv Torque op de telefoon). De volgende foutcode kwam naar voren:

P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

Dit was de enige foutcode maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat mijn simpele odbII adapter niet alles kan uitlezen.

Suggesties iemand ?

Geplaatst: 25.06.2012 - 11:30
door Oceanracer
Nog niet eerder de melding gehad? En onderweg ergens getankt? Dan gewoon wissen en hier tank volgooien. Grote kans dat je de melding niet opnieuw krijgt.

Geplaatst: 25.06.2012 - 11:38
door piotrV70
De emissionen wartung heb ik eerder gehad maar verdween vanzelf weer. Ik heb wel getankt maar dat was de Texaco bij Bad Neu-Schanz.

Geplaatst: 25.06.2012 - 11:40
door Oceanracer
Misschien een lambda sonde die wat gevoelig begint te worden...

Geplaatst: 25.06.2012 - 18:42
door piotrV70
Update: uit laten lezen bij Roelfsema in Tynaarlo (alweer "neem maar mee", wat een service daar !)

Resultaat:

ECM-3502 Onregelmatige loop - Cilinder 1
ECM-3503 Onregelmatige loop - Cilinder 1

Van de lijst met mogelijk oorzaken kan ik er een hoop wegstrepen. Wat over blijft:

Verstopte carterventilatie
Defect injector of bedrading
Onjuiste brandstofdruk
Onjuiste nokkenasregeling
Onregelmatige compressie

Wat kan ik zelf nog uitsluiten ? Motor loopt als een zonnetje, verbruik is normaal.

Of ziet iemand een connectie met dit topic: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49235&highlight=

Geplaatst: 25.06.2012 - 18:45
door Laguna-S60
carterventilatie is te testen door je olie dop op de kop op het gat te leggen terwijl de motorloopt.

word ie er afgeschoten zeg maar dan is het fout, blijft ie goed stil liggen issie goed.

Geplaatst: 25.06.2012 - 21:15
door Gast
Ook in het andere topic praat je niet over onderhoud, alleen APK.
Wanneer zijn bijvoorbeeld de bougies vervangen. Deze "moeten" het 60.000 km kunnen uithouden.
Maar de praktijk is grilliger.

En....... die terugval van toeren wijst op een defecte ETM.
En........daar staat heel veel op dit forum over geschreven. :wink:

Geplaatst: 25.06.2012 - 21:45
door piotrV70
Oliedoptest: check.
@AlexV70: ik doel op de "vrooooaaaam" bij 2000tpm die er overigens soms wel en soms niet is. Bougies kan ik zelf nog wel controleren. Zal ik deze week doen. Ik heb de ETM even bekeken en die is aan de motorzijde helemaal bruin, die moet ik ook maar eens reinigen.

Geplaatst: 25.06.2012 - 21:48
door Laguna-S60
nog een oude ETM met witte sticker?!

Geplaatst: 26.06.2012 - 08:45
door piotrV70
Laguna-S60 schreef:nog een oude ETM met witte sticker?!
Klopt, de ETM is nog origineel.

Geplaatst: 26.06.2012 - 23:22
door Gast
Bingo, effe een nieuwe. Inruil "coulance-actie" € 250,-

Geplaatst: 27.06.2012 - 08:28
door rvo033467
AlexV70 schreef:Bingo, effe een nieuwe. Inruil "coulance-actie" € 250,-

+ de rest nog nl btw, software en eventuele montage...

Geplaatst: 27.06.2012 - 12:46
door nauticbluepearl
monteren voor non-turbo eitje, zelf doen.
software inderdaad vervelende kostenpost: en software en een kwartier arbeid.

Geplaatst: 28.06.2012 - 00:57
door Jak
nauticbluepearl schreef:monteren voor non-turbo eitje, zelf doen.
software inderdaad vervelende kostenpost: en software en een kwartier arbeid.
kan iemand precies uitleggen wat er eigenlijk aan software bij komt kijken ?
Is dat het geheugen van de ETM wissen of zo ?

groeten

Geplaatst: 30.07.2012 - 14:58
door hugha002
Jak schreef:
nauticbluepearl schreef:monteren voor non-turbo eitje, zelf doen.
software inderdaad vervelende kostenpost: en software en een kwartier arbeid.
kan iemand precies uitleggen wat er eigenlijk aan software bij komt kijken ?
Is dat het geheugen van de ETM wissen of zo ?

groeten
Heb de bobine op cilinder 1 laten vervangen (rest kan ik zelf wel zag ik) bij Roelfsema. Maar melding is nu toch weer terug. Kan het verbruik of het "minder" vermogen wat moeilijk inschatten. De auto heb ik van Piotr overgenomen.

Ik denk erover om de ETM te reinigen. Hoe zit dat nu met de software? Bij Roelsfema kost het ca. € 60,-. Maar als het eenvoudig zelf te doen is dan hou ik dit geld liever in de zak.

Iemand suggesties?

Geplaatst: 30.07.2012 - 15:19
door EVV
Na reinigen hoef je niets met software te doen, de auto leert zelf opnieuw in. Maar reinigen is slechts uitstel, die gaat het nog wel helemaal opgeven en dan kan je ineens niet harder dan 50 km/u.

Geplaatst: 30.07.2012 - 15:23
door hugha002
Ok. Dus vervangen is beter? Heb de garage niet gehoord over de coulance regeling trouwens. Geldt deze nog?

Geplaatst: 30.07.2012 - 15:54
door piotrV70
@EVV de auto is, in mijn bezit, nooit in noodloop gegaan. De enige opgeslagen fout is de "engine misfire" op cilinder 1. ETM is niet vuil, dat heb ik zelf nog geconstateerd. Is alleen de bobine vervangen of ook bougiekabel en bougie ?

Geplaatst: 30.07.2012 - 16:04
door hugha002
Alleen bobine. Bij LPG inbouw al nieuwe bougies. Ben nog even zoekende. Of heb jij een idee?

Als ETM schoon is dan laat ik dat zo eerst, maar het onregelmatig stationair draaien is niet goed. dit was al voor de LPG inbouw.

Geplaatst: 30.07.2012 - 22:41
door MarioC70
Laguna-S60 schreef:carterventilatie is te testen door je olie dop op de kop op het gat te leggen terwijl de motorloopt.

word ie er afgeschoten zeg maar dan is het fout, blijft ie goed stil liggen issie goed.

Fabeltjeskrant gelezen? :)