Pagina 1 van 2

EGR klep

Geplaatst: 26.06.2012 - 00:54
door gjebels
Beste kenners, leken en/of ervaringsdeskundigen (slachtoffers??),

Ik heb al 2 jaar een probleem met mijn V70 D5 185 PK uit 2005. Als de motor warm is en het is buiten ook lekker (vanaf 19 graden) en ik vraag iets meer dan gebruikelijk van de motor (bijv gas geven), dan verliest de motor power en snel daarna geeft ie "Motormangement Service Vereist' aan. De motor gaat in de noodloop en heeft al helemaal geen pk's meer. Als ik de motor uitzet, hoor ik onder de motorkap een zacht zoemgeluid. Dat zoemgeluid duurt ca 1 minuut. Start ik em als het zoemgeluid nog klinkt, blijft hij in de noodloop. Maar als ik de motor start als dat geluid is afgelopen, dan heeft ie de power terug. De Motormanagement storing blijft echter nog wel op het dashboard priemen, maar verdwijnt als er een paar gestart is (als het probleem zich natuurlijk niet weer eerder heeft voorgedaan).
Auto uit laten lezen bij de dealer. Maar melding is vaag: turbo druk te hoog en nog een paar mogelijkheden.
Bijzonder is:
-Doet het niet in de winter, als het koud is
-Gaat vanzelf weer weg (blijft wel in de BC staan als foutmeldingen)
-Het komt de laatste tijd vaker voor

Ik heb nog niets laten doen, want er is geen garantie dat ie het daarna wel goed doet. Er zijn een aantal reparaties die vrij prijzig zijn. De dealer noemde o.a. die van de vervanging van de EGR klep, maar geeft geen garantie dat het probleem dan ook daadwerkelijk weg is/blijft.

Wie kan mij raad geven? Is schoonmaken een optie?
Alvast bedankt!

Groet Gert Jan Ebels

Geplaatst: 26.06.2012 - 01:07
door Jers3n
Zoek eens op turbodrukregelaar, zou kunnen passen bij de omschrijving.

Re: EGR klep

Geplaatst: 26.06.2012 - 20:08
door Wauter
gjebels schreef: De dealer noemde o.a. die van de vervanging van de EGR klep, maar geeft geen garantie dat het probleem dan ook daadwerkelijk weg is/blijft.
Zomaar wat vervangen zonder goede diagnose klinkt niet als een dealer.

Schoonmaken is uiteraard een optie, maar een EGR klep in combi met 'alleen als het warm' is klinkt niet logisch.

Verder is de 'diagnose' dus een te hoge turbodruk? Daar heeft een EGR in principe weinig invloed op.

Is niet mogelijk om naar een goede diagnose te vragen? Indien de dealer er echt niet uitkomt kan je ook naar een specialist. In Harderwijk zit bv Buchli. Zo met de gegevens die je hebt is het via een forum ook alleen maar gissen.

Geplaatst: 26.06.2012 - 20:52
door gjebels
Ik ga deze week weer naar dealer. Daar laat ik em nogmaals uitlezen en zal hier met de exacte omschrijving van de storing(-en) komen. De Volvo dealer kon er de vorige keer ook geen soep van maken... En dat zou toch dé specialist moeten zijn? Zoals eerder vermeld waren er teveel niet-eenduidige storingen bij het uitlezen.
Wordt vervolgd.
Wel bedankt voor de reacties!

Geplaatst: 26.06.2012 - 20:56
door Turbodesk
In ieder geval is het zoemen onder de motorkap na het afzetten van de motor normaal. Dat gebeurt ook bij mij en daar is echt niets stuk.

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:18
door w.stif
Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren?
Ik ben zeer benieuwd naar dit vervolg, enne dat gezoem moet je je niet druk om maken.

Onze V70 had naar een pittige rit in Duitsland ook zo iets toen ik weer vermogen vroeg kreeg ik dat niet, met het indrukken van mijn gaspedaal gebeurde er niets zelfs de naald van de toerenteller ging niet omhoog, ik heb echter geen melding gehad in mijn display.

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:22
door V70/2.4D/2003
Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren
Welkom op aarde zou ik bijna zeggen. Maar je zult het niet geloven: AF FABRIEK zowaar. En aldus heeft dit fantastische blok de mogelijkheid van 126 PK, 131 PK, 163 PK, 185 PK en tot slot 215 PK. Ik zeg: keuze te over. :wink:

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:40
door wouters60
V70/2.4D/2003 schreef:
Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren
Welkom op aarde zou ik bijna zeggen. Maar je zult het niet geloven: AF FABRIEK zowaar. En aldus heeft dit fantastische blok de mogelijkheid van 126 PK, 131 PK, 163 PK, 185 PK en tot slot 215 PK. Ik zeg: keuze te over. :wink:
Correct, de Euro4 D5 van Volvo, heb er zelf ook een van 185pk

Geplaatst: 27.06.2012 - 09:36
door Brambo67
V70/2.4D/2003 schreef:
Als eerste hoe komt een D5 aan 185 pk ik dacht toch werkelijk dat het er 163 waren
Welkom op aarde zou ik bijna zeggen. Maar je zult het niet geloven: AF FABRIEK zowaar. En aldus heeft dit fantastische blok de mogelijkheid van 126 PK, 131 PK, 163 PK, 185 PK en tot slot 215 PK. Ik zeg: keuze te over. :wink:
En zelfs nog een tijdje 205 pk....

Geplaatst: 27.06.2012 - 11:23
door sbv
Lekkage van een slang misschien.
Auto schiet in noodloop, melding op display. Opnieuw starten, dan kan je weer even voordat de motor in noodloop schiet

Geplaatst: 27.06.2012 - 11:24
door sbv
Zet de fouten eens hier neer. Het probleem is vaak dat het meerdere oorzaken kan hebben en een goede diagnose kost tijd.

Geplaatst: 29.06.2012 - 21:10
door gjebels
Ik heb vandaag de BC uit laten lezen. Er kwam een hele reeks foutmeldingen (o.a. transponder van het slot en iets met de antenne en geluidsinstallatie), maar de volgende doen er volgens de Volvo-garage toe:
*Laaddruksensor, signaal te hoog (ECM-1600)
*Turboregeling, druk te hoog (ECM-1517)
*Regeling draaiactuator (ECM-1890)

Ik hoop dat jullie nu meer kunnen met de klachten zoals ik hierboven (eerste bericht) heb beschreven en deze foutmeldingen.

Alvast dank!

Groet

Geplaatst: 29.06.2012 - 21:50
door sbv
Ik ga morgen bij vriend van me aan de slag met een S60 D5 185 pk.
Hij heeft ECM-135F en ECM-4490. Morgen eerst eens uitlezen nog en dan kijken wat er nog meer bij gekomen is

Geplaatst: 29.06.2012 - 23:03
door NJ8
4490 is EGR postitiesensor. Kan zijn dat deze stuk is of dat de egr dicht zit/ slecht sluit.
Deze melding had ik ook voor dat ik de boel had schoongemaakt

Geplaatst: 30.06.2012 - 08:58
door Thijs
Het gedeelte wat jij schoon gemaakt hebt is de mixer toch? Daar zit de EGR klep volgens mij niet. Of begrijp ik het wat verkeerd?

Geplaatst: 30.06.2012 - 09:43
door V70/2.4D/2003
En volgens mij heb jij gelijk Thijs.

Geplaatst: 30.06.2012 - 12:19
door NJ8
Ja dat bedoelde ik, sorry v de verwarring

Geplaatst: 30.06.2012 - 13:41
door Thijs
Dan was het toevallig dat de storing van de klep weg was.

Geplaatst: 30.06.2012 - 14:04
door sbv
Vanochtend de slangen los gehaald en het was erg smering. Redelijk dikke koek overal in de slangen en de mixer.
Het lijkt er een beetje op de de intercooler een klein lekje heeft daar deze wat bol lijkt te staan aan de onderzijde.

Hij heeft weer een stuk gereden en er zit wel weer power in de auto, echter zit er nog wel een foutcode in.
Binnenkort even een rondje rijden met vida erbij en nogmaals uitlezen

Geplaatst: 30.06.2012 - 14:56
door NJ8
Die ander is de LMM toch?