Pagina 1 van 2

Is dit een Automaat of een GT

Geplaatst: 26.06.2012 - 10:06
door piotrV70
Is dit een GT of een gewone Automaat ?

Geplaatst: 26.06.2012 - 10:12
door Ben
Dat is een Geartronic.

Pook naar links en je kunt met de hand schakelen

Geplaatst: 26.06.2012 - 10:13
door piotrV70
Mooi. Ik heb nog nooit een automaat gereden en ik overweeg te gaan proefrijden. Het is een 2.5T icm GT. Waar moet ik op letten ? Hoe hoort zo'n GT te schakelen ? Auto heeft net een ton gelopen.

Geplaatst: 26.06.2012 - 11:09
door sbv
een GT rijdt net als een normale automaat, enkel kan je als je zin hebt met de hand wat schakelen, wat best traag gaat

Geplaatst: 26.06.2012 - 11:22
door rsnhakan
...maar wel handig is in de bergen!

Geplaatst: 26.06.2012 - 11:27
door piotrV70
@sbv ik heb ook nog nooit met een gewone automaat gereden. De vraag is: hoe hoort het te rijden, voel je de schakelmomenten of moet het boterzacht gaan bijvoorbeeld ?

Geplaatst: 26.06.2012 - 11:33
door EVV
rsnhakan schreef:...maar wel handig is in de bergen!
Lijkt mij juist niet. Bij een GT moet je in de bergen altijd handmatig schakelen om de voorkomen dat de motor te weinig toeren maakt, terwijl een normale automaat wel zelf schakelt, alleen niet verder dan wat je zelf aan geeft.

Geplaatst: 26.06.2012 - 11:50
door vincent65
Idd zo zie ik het ook.

Geplaatst: 26.06.2012 - 12:22
door Gerardf
Let er op dat hij zacht schakeld, en niet slipt. Het is niet de snelst schakelende automaat en kan af en toe wat toeren maken. Let er op of de automaat olie rood van kleur is. In veel gevallen kan een flush van Gery uitkomst brengen om de automaat weer soepel te laten schakelen.

Geplaatst: 26.06.2012 - 12:41
door V70/2.4D/2003
En, waarschijnlijk tot slot want feitelijk is alles gezegd en elke "let-op" benoemd, vergewis je er even van dat de auto niet vanaf dag -1- constant zware lasten heeft getrokken. Dit ivm mogelijke slijtageproblemen op den duur.

Hebben joe een linkje naar de auto?

Geplaatst: 26.06.2012 - 12:48
door Hans oet Twent
Hmm moeders gaf dit weekend aan dat de opvolger van de huidige een automaat moet zijn.
Kortom het rijden zal zalig worden. In de bergen, afijn dat is al uitgebreid besproken. Rest mij alleen nog te zeggen dat indien er een aanhanger of wohnwagen achter komt te hangen deze als zodanig ook handmatig gaan schakelen.

Geplaatst: 26.06.2012 - 13:03
door V70/2.4D/2003
Ach ja, vrouwen en auto's. Die van mij wil geen automaat maar wel een jongere (V70 dus.....hoop ik dan maar). En ik krijg niet in dat brein dat een jongere (V70 dus) dezelfde is als de huidige en dat je daar dus niks mee op gaat schieten, behalve dan dat het een bak poen gaat kosten. Ze wil notabene dezelfde kleur weer hebben =D> . Terwijl ik, man van middelbare leeftijd, grijs haar en een buikje, een automaat/GT eigenlijk wel zie zitten. Schakel-lui ben ik toch al ::wink:

Geplaatst: 26.06.2012 - 13:06
door Battlecruiser
EVV schreef:
rsnhakan schreef:...maar wel handig is in de bergen!
Lijkt mij juist niet. Bij een GT moet je in de bergen altijd handmatig schakelen om de voorkomen dat de motor te weinig toeren maakt, terwijl een normale automaat wel zelf schakelt, alleen niet verder dan wat je zelf aan geeft.
Dan heb je het niet goed begrepen: een GT is een automaat + schakelautomaat.
Je kan dus nog steeds hetzelfde als met een gewone automaat (bv. normaal bergop rijden en de automaat doet de rest).
Maar met een gewone automaat bergaf is een crime: die schakelt naar een te hoge versnelling óf maakt veel te veel toeren in de begrensfunctie, waardoor je veel te veel moet bijremmen.
Met een GT kan je precies de versnelling pakken die nodig is bij een afdaling, net als bij een ouderwetse handschakelauto.

Dus: bergop gebruik je de normale automaatfunctie.
Bergaf gebruik je de schakelfunctie.

Geplaatst: 26.06.2012 - 13:07
door piotrV70
Bedankt voor de tips zover, auto heeft geen trekhaak, alle beurten stipt op bij de dealer gehad. Met iets meer dan een ton op de teller zou de GT nog fris moeten zijn lijkt me.

Geplaatst: 26.06.2012 - 13:09
door Battlecruiser
Dan is ie helemaal nieuw en nét ingereden!

Geplaatst: 26.06.2012 - 14:49
door rsnhakan
EVV schreef:
rsnhakan schreef:...maar wel handig is in de bergen!
Lijkt mij juist niet. Bij een GT moet je in de bergen altijd handmatig schakelen om de voorkomen dat de motor te weinig toeren maakt, terwijl een normale automaat wel zelf schakelt, alleen niet verder dan wat je zelf aan geeft.
Duidelijk! Zo'n oude automaat is beter dus?

Geplaatst: 26.06.2012 - 14:59
door Ben
Nee Hakan, GT is beide, automaat én handbak. De indeale combi dus.

Geplaatst: 26.06.2012 - 15:22
door Jers3n
Dus: bergop gebruik je de normale automaatfunctie.
Bergaf gebruik je de schakelfunctie.
Ondanks dat wij handgeschakeld rijden dacht ik toch echt dat het verstandig is, zeker met een sleurhut erachter, ook bergop met de schakelfunctie te rijden. Juist om zoals EVV aangeeft te weinig toeren, met oververhitting als gevolg, te voorkomen.

Geplaatst: 26.06.2012 - 16:12
door Gerardf
Ik heb het twee weken geleden nog aan Gery gevraagd, je kan het beste automatisch rijden met de caravan. Echter als hij te veel terug gaat in de toeren dan moet je handmatig terug schakelen daar anders de olie in de bak te warm kan worden. Het beste kan je hem (ik heb een diesel) niet lager dan 2000 toeren laten komen.

Geplaatst: 26.06.2012 - 16:21
door EVV
Dat vind ik dus het voordeel van een gewone automaat. Je zet hem bij wegrijden in z'n 4 in plaats van D, geeft genoeg gas, waarna de automaat voor je gewoon tot 4 schakelt.