Pagina 1 van 1

ETM vervanging.. Softwareupdate.. Wat houdt dat in.

Geplaatst: 29.06.2012 - 18:50
door Jak
Hallo

Wie kan me vertellen wat de softwareupdate inhoudt nadat een ETM is vervangen.
Een vraag uit nieuwsgierigheid, sinds schoonmaak loopt ie als de spreekwoordelijke naaimachien, maar het leed gaat eens komen, is het woord.

Als dat komt denk ik de klus zelf te doen om montage uit te sparen, fluitje van een cent, maar die update, daar zit ik mee. Een kennis kan wel de geheugenwaarden wissen met een een uitlees apparaat, maar is dat voldoende om de ETM weer netjes aan de praat te krijgen ?

groeten

Geplaatst: 29.06.2012 - 19:08
door Bakboord1
If it aint broke,
Don't fix it.

Kans bestaat namelijk dat de etms van onze auto's gewoon goed zijn.
Anders was ie al wel kapot vermoed ik.

Re: ETM vervanging.. Softwareupdate.. Wat houdt dat in.

Geplaatst: 29.06.2012 - 19:30
door Johan s60
Jak schreef:Hallo

Wie kan me vertellen wat de softwareupdate inhoudt nadat een ETM is vervangen.
Een vraag uit nieuwsgierigheid, sinds schoonmaak loopt ie als de spreekwoordelijke naaimachien, maar het leed gaat eens komen, is het woord.

Als dat komt denk ik de klus zelf te doen om montage uit te sparen, fluitje van een cent, maar die update, daar zit ik mee. Een kennis kan wel de geheugenwaarden wissen met een een uitlees apparaat, maar is dat voldoende om de ETM weer netjes aan de praat te krijgen ?

groeten
Je kan beter een goede prijs bij de dealer afspreken en daar alles laten doen, dat ding zit er zo op dus dat zullen de kosten ook niet zijn, anders moet je in noodloop naar de dealer toe.

En voor sofware moet je echt naar de dealer, deze moet nl. in de nieuwe ETM geladen worden.

Een software update (als je deze nog niet hebt) kan uitstel van executie geven, doordat deze software iets minder kritisch kijkt naar de potmeters, als het hier om een Magnetti Marelli gaat.

Bovendien heb je dan garantie op de reparatie, mocht er toch iets niet goed zijn.

Geplaatst: 29.06.2012 - 20:27
door Jak
Dank voor t advies

@bakboord: die hoop heb ik wel, maar het opschrift MM doet anders vermoeden

@Johan: Ok, helemaal gelijk.
Er is dus een relax-update mogelijk, dat is in elk geval nieuwe info voor me.

Maar wat wordt er precies gedaan om uit de noodloop te komen? Dat is toch gewoon wissen van de oude leerwaarden ?

Geplaatst: 29.06.2012 - 22:36
door Johan s60
Op het moment dat je zelf een nieuwe ETM monteert zit er nog geen software in de ETM, je schijnt dan nog wel in de noodloop functie je auto te kunnen verplaatsen, want rijden kun je het niet noemen.

Maar ik zou hem niet te vroeg vernieuwen, ik heb nl. wel baat gehad met de software update.

De mijn (met witte sticker) heeft het al meer dan 4 ton uitgehouden.

Geplaatst: 29.06.2012 - 22:40
door VolvoTech
Oude ETM (sticker wit) -> sleepcontact, waarden dus met een marge toegestaan.
Nieuwe ETM (sticker geel)-> aan.uit contact, waarden dus zonder marge.

Hierom moet je sowieso na een hardware upgrade even software laden zodat je auto dit allemaal ook begrijpt.

Verder is een nieuwe ETM "leeg" / "schoon" en moet even gekoppeld worden aan de auto zodat de auto met de ETM goed kan communiceren.

Geplaatst: 29.06.2012 - 23:46
door Jak
Johan s60 schreef:
Maar ik zou hem niet te vroeg vernieuwen, ik heb nl. wel baat gehad met de software update.

De mijn (met witte sticker) heeft het al meer dan 4 ton uitgehouden.
Kijk dat is goed nieuws!

Geplaatst: 29.06.2012 - 23:57
door Jak
VolvoTech schreef:Oude ETM (sticker wit) -> sleepcontact, waarden dus met een marge toegestaan.
Nieuwe ETM (sticker geel)-> aan.uit contact, waarden dus zonder marge.

Hierom moet je sowieso na een hardware upgrade even software laden zodat je auto dit allemaal ook begrijpt.

Verder is een nieuwe ETM "leeg" / "schoon" en moet even gekoppeld worden aan de auto zodat de auto met de ETM goed kan communiceren.
Hoi
Sticker moet ik even nagaan, kan me eigenlijk geen sticker voor de geest halen. Begreep dat witte en gele sticker niet door elkaar gehaald mogen worden? Of doe ik dat nu :)

Sorry voor het doorvragen; wat precies is het software laden en ETM koppelen dan ? Zit er een soort codenr of karakteristiek in misschien, wat geupload moet worden naar de centrale computer?.

Is een ETM een dom ding zonder chip, of zit er wel logica in?
Als er logica inzit dan kan ik het wel volgen, maar als het een dom ding is wat gewoon aangestuurd wordt en via domme elektronica feedback geeft dan kan ik me enkel voorstellen dat de memory in de computer van de oude situatie gewist moet worden. of zo..

Hmm :-k :-k

Geplaatst: 30.06.2012 - 08:20
door jee-bee
Wat is een ETM?

Geplaatst: 30.06.2012 - 08:52
door FrankS60
electronisch gasklephuis

Geplaatst: 30.06.2012 - 23:24
door Jak
Hoi, Na alles wat ik erover lees, internet staat er vol mee, lijkt de dealer toch de aangewezen plek om, indien nodig, de zaak opte frissen.
En zelfs dan blijkt er van alles mis te kunnen gaan..
Zon ETM heeft blijkbaar toch electronica aan boord, en dat is wat er gekoppeld moet worden.
Nou ja eerst maar eens afwachten hoe t verder gaat, t rijdt als een vliegend tapijtje..

Groeten

Geplaatst: 01.07.2012 - 08:57
door EVV
ETM heeft absoluut elektronica aan boord. Het enige wat die van de motor elektronica te horen krijgt is zoveel % gas, hoever hij daarvoor de gasklep moet draaien zoekt hij zelf uit aan de hand van de koolstofbanen. En daar gaat het mis, hij kan die zoveel % op een gegeven moment niet meer vinden omdat de weerstandswaarde die bij zoveel % ineens niet meer te vinden zijn, hij gaat zoeken, en uiteindelijk geeft hij aan de motor elektronica terug "Lukt niet".

Geplaatst: 29.07.2012 - 15:09
door modiniro
De ETM is daadwerkelijk een slim electronisch systeem met software, middels CAN communicatie praat de ETM met de MOTOR ECU (ECM).
De koolstofbanen verzorgen de terugkoppeling (via CAN) naar de ECM opdat het gekozen toerental netjes bereikt wordt dan wel stabiel blijft.