Pagina 1 van 1
Over geartronic en automaat
Geplaatst: 29.06.2012 - 21:34
door Frederick
Hoi,
Ik ben in blijde verwachting van een V70 2.4D Summum van 2007 (model 2008) met een automatische versnellingsbak. Nu heb ik hier al het een en het ander gelezen over automaten en geartronic, maar nu weet ik niet eens wat er nu juist in de v70 zit.. Het is een eenvoudige stick met D, R, N, P en dan nog een stand waarover ik het boekje zal mogen lezen. Is dit nu een gewone automaat? Ik dacht het wel, maar wie weet me er wat zinnigs over te vertellen... En wat is het juiste verschil?
Anderzijds vraag ik me af in hoeverre de bak bestand gaat zijn tegen een tuig met BSR naar 220pk en vooral 455 nm... Niet dat ik het type stoplichtracer ben (occasioneel misschien even een BMW met petje op zijn plaats zetten..

), maar ik hou wel van vlotte hernemingen en vlot de snelweg opgaan... 80% van mijn kilometers zijn overigens snelweg...
Alvast bedankt!
Geplaatst: 29.06.2012 - 21:55
door Msuidgeest
Ik zal je verwachting maar verpesten ...
Op die stick staat P, R, N, D en niet andersom. En bij die D staat zeker iets als + of - ? Als dat zo is dan heb je de gelegenheid om zelf een versnelling te kiezen.
Maar in het boekje staat inderdaad hoe het precies werkt.
Geplaatst: 29.06.2012 - 22:07
door Turbotom
Een Geartronic dus :bday:
Geplaatst: 29.06.2012 - 22:42
door Frederick
Nee, geen + of - gezien... "speciale stand" is de stick helemaal achteruit...
Geplaatst: 30.06.2012 - 11:08
door euerw
2007 zou toch GT moeten zijn? Al vanaf '05 al, heb je een foto?
Geplaatst: 30.06.2012 - 12:09
door Rob2u
Automaat, geartronic....., is er verschil?
Ik dacht dat geartronic gewoon de Volvo-naam is voor hun automaat ongeacht of je nu daarbij wel of niet handmatig kan schakelen.
Maar wellicht zie ik dat verkeerd?
Geplaatst: 30.06.2012 - 14:08
door sbv
Ja dat zie je verkeerd.
Het is wel de Volvonaam, maar dan voor de automaat waarbij je handmatig kan schakelen
Geplaatst: 01.07.2012 - 10:57
door Frederick
sbv schreef:Ja dat zie je verkeerd.
Het is wel de Volvonaam, maar dan voor de automaat waarbij je handmatig kan schakelen
Het is dus geen geartronic gezien ik niet kan meeschakelen.. Iemand een idee of er verder nog verschillen zijn? En hoe resistent is die boite aan tuning? Iemand ervaring?
Geplaatst: 01.07.2012 - 23:05
door euerw
In model '08 zit gewoon een GT, kan niet anders
Geplaatst: 18.07.2012 - 18:45
door eric vermeer
heb je: P-R-N-D-4-3-L dan heb je een gewone automaat
heb je: P-R-N-D +/- dan heb je een geartronic
meer is er niet
Geplaatst: 18.07.2012 - 20:06
door Rob Bakker
http://volvo60.blogspot.nl/2009/05/5-sp ... matic.html
Als de dekplaat er uitziet als in de link is het een Geartronic:)
Geplaatst: 18.07.2012 - 20:09
door MarioC70
Ook met een normale automaat kun je zelf schakelen,ik zie niet in waarom niet!
Bij een geartronic kun je de keuzehandle naar links en rechts bewegen ook,kan dat, dan heb je dus een geartronic.
Simpeler kan de uitleg niet zijn.
Geplaatst: 18.07.2012 - 20:57
door Frederick
Het is dus een geartronic en hij bevalt me supergoed! Lui cruisen of vlotjes doorrijden, de bak schakelt precies zoals ik het verwacht..
Re: Over geartronic en automaat
Geplaatst: 31.12.2014 - 09:58
door Fi-Wi
Ik moet tot mijn schaamte eerlijk bekennen dat ik mijn geartronic nog niet heb uitgeprobeerd en rijd dus altijd volautomaat. Kan ik ook bijvoorbeeld met 120 op de snelweg de pook naar links drukken (V70 2.5T, 2005) om vervolgens een versnelling lager te klikken? Want wat is dan het voordeel in vergelijking met de kickdown?
Ik kan mij voorstellen dat de geartronic met name bij lage snelheden gebruikt worden, om zo toch het gevoel van invloed op het motorgedrag te hebben.
Gebruikt men hier vaak de geartronic en en welke situaties?
Re: Over geartronic en automaat
Geplaatst: 31.12.2014 - 10:03
door lint
Zelf schakelen met de geartronic kan heel nuttig zijn bij rijden met aanhanger/caravan in bergachtig gebied.
Re: Over geartronic en automaat
Geplaatst: 31.12.2014 - 10:44
door breiro
Gebruik de geartronic zelf eigenlijk ook nooit, voornamelijk omdat deze gewoon zo traag is als het maar zijn kan en de hele rij ervaring om zeep helpt.
Kan me zo maar voorstellen dat het met een caravan o.i.d. wel degelijk nuttig kan zijn.
Weet niet of dat door de jaren heen al eens beter is geworden? (ik heb een MY05 V50)
Re: Over geartronic en automaat
Geplaatst: 31.12.2014 - 10:54
door ijsga
Ik heb een tijdje gehad dat mijn wensen en het schakelgedrag van de Geartronic nogal afweken. Dan zette ik hem in de Manual stand en had ik prima controle over de te kiezen versnelling. Ik gebruik deze stand de laatste tijd maar zelden. Heerlijk toch, zo’n zelflerende automaat?
