Na een tijdje het verbruik in de gaten te hebben gehouden wil ik er toch mijn mening over kwijt:
Gemiddeld verbruik van mijn D3 is 6,8 km/100km.
1/3 autosnelweg, 2/3 woon-werk verkeer. (2500 toeren, normale vlotte rijstijl maar zeker geen toerenjager of stoplichten sprinter)
Dit verbruik is precies hetzelfde als....mijn S60 D5 van 2001! 6,8L is nu niet schandalig dorstig maar ik moet simpelweg concluderen dat het verbruik na 10j progressie amper of niets verbeterd is en dan was de vorige nog een 2.4l ipv 2.0l nu. Toegegeven je hebt 5 cilinders ipv 4 en daarom ligt het verbruik iets (minstens 1L) hoger dan de concurrentie en het grommend geluid is leuk maar tot daar de voordelen.
Volvo mag veel pluimen opsteken voor van alles en nog wat maar niet voor deze D3 motor, ook is deze blok veel te nerveus, onder de 1500 toeren dood en dan schiet hij uit te startblokken waardoor je altijd met een korte 'schok' zit ipv lineaire op te trekken, je moet minstens tot 2700 toeren doortrekken of hij valt bij het opschakelen terug in deze dode zone.
Volvo V60, prachtige wagen maar de D3 motor komt nog niet tot aan de enkels van mijn vorige S60 D5. Is nieuw altijd beter... :?:
Geplaatst: 02.07.2012 - 22:04
door NielsPHEV
ik deel je mening, oude 163 en 185 pk D5's waren vaak zelfs zuiniger en lekkerder te rijden door de bredere powerband
Geplaatst: 02.07.2012 - 22:37
door Discovery
Ja, dat krijg je met die roetfilters van tegenwoordig. Enige oplossing is roetfilter eronderuit en andere motorsoftware.
Geplaatst: 03.07.2012 - 08:58
door 4wielen
Vreemd. Mijn S60 D3 GT rijdt ongeveer 1:18 (werkelijk gebruik; de boordcomputer is iets optimistischer) en mijn V70 D5 haalt 1:16. Nou is de V70 natuurlijk zwaarder en groter, maar de S60 heeft een automaat. Ik kan niet anders dan concluderen dat de S60 toch echt zuiniger is...
Geplaatst: 03.07.2012 - 11:13
door JeroenSpock
Je vorige S60 verbruikte wel veel, die moet met gemak onder de 6.0L kunnen komen.
En zo zuinig als de eerste serie D5 worden motoren misschien nooit weer, helaas...
Geplaatst: 03.07.2012 - 21:06
door olson
Ik ben juist heel tevreden over de D3 (my12).
Zeer zuinig: 5.0L op 100 haal ik vrij eenvoudig op de snelweg.
Stadsverkeer kom ik op 5.8L uit.
Ook onder in de toeren is er niks te klagen. Rond 1200 toeren begint ie te trekken als een malle. Daaronder merk je wel dat er minder fut in zit.
Ik kan er in elk geval heerlijk schakellui in rijden.
Mogelijk dat mijn positieve ervaringen toch te danken zijn aan de modificatie die de D3 gehad heeft halverwege 2011?
Prima verbruik lijkt mij, gezien wagengewicht. Natuurlijk gebruikt een 5-cylinder theoretisch iets meer dan een 4, 3 of 2 (1?) cylinder met eendere inhoud, maar dit verbruik is geheel acceptabel - voor mij.
Mijn vorige auto (MB-C CDI220 170pk handgeschakeld) verbruikte snel 10% meer onder identieke condities - die auto is even zwaar en even groot. Maar de V60 D3 zoveel lekkerder ...........
Het mooie aan de D3 is dat het een heerlijk compromis is tussen de zuinige maar soms rommelige 4-cylinder en de dorstige maar heerlijk smeuige 6-cylinder diesel. Rijd een keer in een paar BMW's en je voelt / hoort wat ik bedoel.
Overigens is denk ik BMW wel de enige die momenteel echt zuinige diesels maakt - heel erg goed wat dat betreft. Maar dan krijg je er wel een BMW koets bijgeleverd en dat vind ik dan weer wat minder
Groet, dutch-v
Geplaatst: 03.07.2012 - 23:41
door Gast
paar duizend km rondje Zweden in de vakantie en dit was het resultaat.
Heel veel de ACC gebruikt, maar niet gereden als een bejaarde, dus op 115 ingesteld waar 110 mocht, 85 waar 80 mocht etc.
We hebben het hier wel over een 215 pk D5 GT + AWD.
Niet slecht dacht ik zo
Geplaatst: 04.07.2012 - 00:00
door JeroenSpock
Je moet natuurlijk een auto ook met gezond verstand berijden voor dit soort resultaten. Als je het één en ander van de techniek af weet in de auto, ga je toch anders (beter voor de auto) rijden.
Dick, klopt de BC van zo'n V60 een beetje met het echte verbruik?
Geplaatst: 04.07.2012 - 00:03
door Gast
Om eerlijk te zijn Jeroen heb ik het nog niet exact nagemeten.
Ik ben ook niet zozeer van de absolute cijfers uitgegaan, alswel de vergelijking met andere "lotgenoten" en mijn vorige verbruikcijfers (volgens de BC).
Geplaatst: 04.07.2012 - 00:04
door Thom
In Zweden een gunstig verbruik scoren is niet zo lastig met die bejaardenwegen daar.. Ik denk wel eens, zouden daarom de Volvo automaten zo'n relatief hoog toerental en verbruik hebben bij 120+?
Geplaatst: 04.07.2012 - 00:07
door Gast
nou zo bejaard zijn ze nu ook weer niet, ik ben wel een paar piloten tegengekomen.
Geplaatst: 04.07.2012 - 06:37
door V70/2.4D/2003
Laagvliegers hebben ze daar inderdaad.......alleen de vleugels missen.