Ik denk dat ik wellicht hetzelfde probleem heb?!
ik weet niet zeker of het handig is om het in dit topic te posten
of dat het handiger is om een nieuw topic aan te maken
(voor als het toch 2 verschillende problemen zijn....)
Ik zal mijn probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen en
aangeven wat er al getest is.
het probleem ontstond als volgt, enkele weken geleden starte ik
mijn auto (S80 2.4t 2001 +/-210000km) om rustig naar mijn werk
te tuffen, dit was dus 's ochtends vroeg om een uur of 8.
Buiten was het geen extreem weer of iets dergelijks, ik schat dat
het een graad of 15 was rond die tijd (ik geef het maar even
grondig weer

)
Vanaf het moment dat ik mijn auto starte kwam er een sissend
geluid uit het dashbord dit heeft volgens mij de hele rit geduurd
pak hem beet een minuut of 20.
Tussen de middag ging ik lunchen en heb de auto wederom gebruikt
gelukkig was het gesis niet meer te horen en heb ik er dus ook geen
aandacht meer aan besteed. Het viel bij terugkomst wel op dat ik
het vrij warm vond maar heb er verder niet bij stil gestaan.
Op weg terug naar huis kwam ik er achter dat de airco te barsten
was. :shock:
Nog dezelfde week moest ik voor de apk in de garage zijn en heb ik
direct even naar de airco laten kijken.
Er zat gelukkig fluor in en hierdoor was direct duidelijk dat de
condensor zijn langste tijd heeft gehad. Aangezien de radiator ook
langzaam leeg liep (van max naar min in 2 maanden) heb ik meteen
maar beide besteld.
Na het monteren (gelukkig is een van mijn beste vrienden monteur!)
hebben we een vacuumtest uitgevoerd en is het systeem gevuld met
1000 gram aircospul (R134 of zoiets).
Echter na dat we alles klaar hadden en gingen testen bleek dat er
geen koude lucht uit de roosters in de auto kwam.
Na enig onderzoek bleek dat de ventilator (die achter de radiator zit)
niet begint te draaien zodra de airco wordt ingeschakeld.
We verwachten dat dit wel zou moeten (wellicht kan iemand dat eens
testen bij zijn s80?)
Na het uitlezen via de obd2 met een bosch uitlees apparaat kregen
we foutmelding 6100 in vadis staat hierover het volgende:
*Diagnostic trouble code (DTC) ECM-6100 is stored in the engine
control module (ECM) if the engine cooling fan control module registers
that the temperature is too high in the engine cooling fan control
module amplifier or fan blade is blocked.
Substitute value
-engine cooling fan (FC) disabled
Possible source
Faulty signal:
-blocked fan blade
-defective engine fan control module
Fault symptom
-overheated motor
Na dit alles hebben we via de sloop een 2de hands ventilator opgesnort
en erin gezet. Ook deze slaat niet direct in echter na een stuk op flinke
snelheid te hebben gereden begon de ventilator wel te draaien om de
motor te koelen!
Onze gedachte bij de niet startende ventilator was dat de druk te hoog
zou oplopen of dat ie te warm zou worden waardoor de airco niet zou
beginnen met koelen, en dat waarschijnlijk ook de condensor het daarom
zou hebben begeven. Echter bij genoeg rijwind lijkt het mij dat de auto
ook genoeg koeling zou hebben?
Vervolgens hebben wij de sensor vervangen die op de condensor zit voor
een nieuw exemplaar. Wederom het systeem gevacumeerd, 10cc olie
toegevoegd en 1000 gram koudemiddel gevuld. Helaas nog steeds geen
koele lucht uit de roosters...
We zien de magneetkoppeling meedraaien als het systeem wordt inge-
schakeld dus hadden we eigenlijk geen enkel idee meer.
Toch maar laten uitlezen bij de Volvo garage dan maar voor eventuele
foutcodes die wij zonder VIDA (zo heet dat systeem tegenwoordig toch?)
niet kunnen zien en of zij eventueel nog ideeen hebben.
Ook de Volvo dealer heeft geen enkele fout kunnen vinden. En heeft
op dit moment ook niet een idee wat het zou kunnen zijn.
Tevens hebben zij ook nog bevestigt dat 1000gram koudemiddel juist
zou moeten zijn.
Als laatste test hebben we er ook nog wat koudemiddel uit laten lopen
door op het ventiel te drukken, om toch zeker te zijn dat dit niet het
probleem zou zijn. Echter zonder resultaat....
Dus even resume:
Alles lijkt dus gewoon te functioneren maar ik krijg geen koude lucht!
- De Condensor is vervangen
- Vacuumtest is 2 maal uitgevoer geen lekkage gevonden
- koudemiddel is opnieuw gevuld (2x)
- Ventilator is vervangen
- Sensor is vervangen
- Geen foutmeldingen
- Pomp slaat in (magneet koppeling)
Kortom we zijn ten einde raad (en over 2 weken met de auto op vakantie
)
Iemand nog ideeen?
Slaat uw ventilator in Volvopeet62?