2.0 met weinig olie gelopen
Geplaatst: 04.07.2012 - 22:23
Dag iedereen
Ik ben nieuw op het forum, ik heb sinds 2 weken een volvo 460 2.0 uit 1995. Sport onderstel, airco, boordcomputer, etcetera.
Nu heb ik vandaag toch iets ontzettend raars meegemaakt. Ik ging op weg naar mijn ouders, zo'n 60 kilometer. Over de snelweg, dus eerst de auto even rustig warmgereden. Niets aan het handje, olie kwam goed op temperatuur.
Toen over de snelweg die kant op gereden. Verder niets aan de hand, auto trok goed, geen rare geluiden of wat dan ook.
Echter, bij mijn ouders bleek de hele onderkant van de auto onder de olie te zitten, en na inspectie bleek mijn olie vuldop weg te zijn! Ik schrok me natuurlijk helemaal wezeloos, aangezien geen olie meestal kapotte motor betekent. Olie gelijk gepeild, stond nog wel op de stok, maar onder het onderste streepje. Er zat dus nog wel olie in het blok, maar niet meer het optimale niveau.
Gelukkig had ik een kan olie achterin staan, dus gelijk de olie bijgevuld. Ook naar de volvo garage gereden om een nieuwe dop te regelen, welke ze natuurlijk niet hadden(wel met een andere auto gegaan). Dus dop van een v40 meegekregen, maar deze paste ook niet.
Na een telefoontje met de garage het gat afgeplakt met duct tape, en een tie-wrap hier omheen.
Omdat de auto morgen toch naar de garage moest, deze hier gelijk maar heen gebracht, wat ongeveer 35 km rijden was. Onderweg nog een aantal keer gestopt om het oliepeil te checken en te kijken of de tape het hield.
2x de tape moeten vervangen, olie nog een beetje aangevuld en de auto bij de garage neergezet.
De auto maakt voor de rest voor zover ik kan horen geen rare geluiden, hij tikt niet of wat dan ook. Ik hoop ten zeerste dat ik er goed vanaf gekomen ben.
Omdat de auto morgen naar de garage gaat voor groot onderhoud (distributie, olie, bougies, stab stangetjes, algehele check) was ik van plan om morgenvroeg de garage te bellen om te vragen of ze de motor zelf zouden kunnen checken.
Vaak is het tekort aan olie gerelateerd aan kapotte lagers van de drijfstangen of krukas. Dit kan natuurlijk alleen gecontroleerd worden door de carterpan eraf te halen.
Wat kan ik het beste vragen aan de garage om er achter te komen of het blok nog in orde is? Compressietest?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben nieuw op het forum, ik heb sinds 2 weken een volvo 460 2.0 uit 1995. Sport onderstel, airco, boordcomputer, etcetera.
Nu heb ik vandaag toch iets ontzettend raars meegemaakt. Ik ging op weg naar mijn ouders, zo'n 60 kilometer. Over de snelweg, dus eerst de auto even rustig warmgereden. Niets aan het handje, olie kwam goed op temperatuur.
Toen over de snelweg die kant op gereden. Verder niets aan de hand, auto trok goed, geen rare geluiden of wat dan ook.
Echter, bij mijn ouders bleek de hele onderkant van de auto onder de olie te zitten, en na inspectie bleek mijn olie vuldop weg te zijn! Ik schrok me natuurlijk helemaal wezeloos, aangezien geen olie meestal kapotte motor betekent. Olie gelijk gepeild, stond nog wel op de stok, maar onder het onderste streepje. Er zat dus nog wel olie in het blok, maar niet meer het optimale niveau.
Gelukkig had ik een kan olie achterin staan, dus gelijk de olie bijgevuld. Ook naar de volvo garage gereden om een nieuwe dop te regelen, welke ze natuurlijk niet hadden(wel met een andere auto gegaan). Dus dop van een v40 meegekregen, maar deze paste ook niet.
Na een telefoontje met de garage het gat afgeplakt met duct tape, en een tie-wrap hier omheen.
Omdat de auto morgen toch naar de garage moest, deze hier gelijk maar heen gebracht, wat ongeveer 35 km rijden was. Onderweg nog een aantal keer gestopt om het oliepeil te checken en te kijken of de tape het hield.
2x de tape moeten vervangen, olie nog een beetje aangevuld en de auto bij de garage neergezet.
De auto maakt voor de rest voor zover ik kan horen geen rare geluiden, hij tikt niet of wat dan ook. Ik hoop ten zeerste dat ik er goed vanaf gekomen ben.
Omdat de auto morgen naar de garage gaat voor groot onderhoud (distributie, olie, bougies, stab stangetjes, algehele check) was ik van plan om morgenvroeg de garage te bellen om te vragen of ze de motor zelf zouden kunnen checken.
Vaak is het tekort aan olie gerelateerd aan kapotte lagers van de drijfstangen of krukas. Dit kan natuurlijk alleen gecontroleerd worden door de carterpan eraf te halen.
Wat kan ik het beste vragen aan de garage om er achter te komen of het blok nog in orde is? Compressietest?
Alvast bedankt voor het meedenken!