Elektro magnetische koppeling ECC kapot
Geplaatst: 05.07.2012 - 18:42
2 Weken geleden met vrouw en zoontje van 2 op vakantie geweest naar het Gardameer met de V50.
Op de weg ernaar toe begint de airco opeens hete lucht te blazen. Buitentemperatuur op dat moment 34 gr.
De airco uitgeschakeld en na een afkoelperiode voor de airco (niet voor de inzittenden, die waren na een kwartier drooggekookt in een file) weer aangezet. Voor 3 minuten weer ijskoude lucht maar daarna weer overgang naar hete buitenlucht. Dit nog een aantal keer herhaald maar gegeven moment deed de airco helemaal niets meer.
Na aankomst op de eindbestemming mijn Volvo garage in NL gebeld en het probleem omschreven. Die kwamen direct met de diagnaose dat hoogstwaarschijnlijk de magnetische koppeling tussende pomp en de motor de geest had gegeven.
Hierna de ANWB alarmlijn gebeld om te vragen of zij iets konden regelen m.b.t. reparatie op locatie. De vooruitzichten waren namelijk dat de hittegolf die het ondertussen geworden was nog wel een hele tijd zou aanhouden.
De ANWB heeft een lokale garage bereid gevonden naar mijn auto te kijken en kwam deze ophalen bij de camping. 's Middags kon de auto weer ophalen. Taxi genomen naar de garage (7 min rijden, 20 Euris armer) de auto opgehaald. Hij had het gasniveau bijgevuld want dit bleek veel te laag.
Afgerekend en blij weer terug naar vrouw en zoontje op de camping.
helaas na 7 minuten rijden weer hete lucht uit de roosters.
Omgekeerd en monteur was perplex. Hij gaf aan hier verder niets mee aan te kunnen doen.
Hierna via de ANWB een afspraak gemaakt bij de officiele Volvo garage in Verona. Hier kon de V50 op maandag ochtend terecht. Het was ondertussen vrijdag dus voor het weekend maar een auto gehuurd om toch nog in enige koelte wat van de omgeving te kunnen bekijken.
Bij Volvo Verona hebben ze een een software update uitgevoerd maar ik had niet echt het vertrouwen dat dit het probleem ging oplossen.
En jawel.... op de terugweg weer hete lucht.
De moed opgegeven dat het in Italie nog ging lukken om de airco te laten repareren en voor dag en dauw aan de terugreis naar NL begonnen om de warmte enigzins voor te zijn.
Na 2 hete dagen (had een ovrnachting in Duitsland al voorzien) de auto in NL bij mijn vaste garage afgeleverd.
Daar werd inderdaad na een paar uur testen geconstateerd dat de koppeling niet goed werkte en deze zou vervangen worden.
Aan het eind van de dag een belletje gekregen dat de koppeling niet los te vervangen was en dat ook de pomp vervangen moest worden. SLIK....
Na nog een dag in de garage om de pomp te bestellen doet de airco het nu weer. Wel dik 800 Euris armer ondanks nog wat korting i.v.m. met de eerste belofte dat het alleen de koppeling was.
Benieuwd of er meer V50's dit probleem hebben (gehad) en of bij alle types de koppeling niet los te vervangen is.
Op de weg ernaar toe begint de airco opeens hete lucht te blazen. Buitentemperatuur op dat moment 34 gr.
De airco uitgeschakeld en na een afkoelperiode voor de airco (niet voor de inzittenden, die waren na een kwartier drooggekookt in een file) weer aangezet. Voor 3 minuten weer ijskoude lucht maar daarna weer overgang naar hete buitenlucht. Dit nog een aantal keer herhaald maar gegeven moment deed de airco helemaal niets meer.
Na aankomst op de eindbestemming mijn Volvo garage in NL gebeld en het probleem omschreven. Die kwamen direct met de diagnaose dat hoogstwaarschijnlijk de magnetische koppeling tussende pomp en de motor de geest had gegeven.
Hierna de ANWB alarmlijn gebeld om te vragen of zij iets konden regelen m.b.t. reparatie op locatie. De vooruitzichten waren namelijk dat de hittegolf die het ondertussen geworden was nog wel een hele tijd zou aanhouden.
De ANWB heeft een lokale garage bereid gevonden naar mijn auto te kijken en kwam deze ophalen bij de camping. 's Middags kon de auto weer ophalen. Taxi genomen naar de garage (7 min rijden, 20 Euris armer) de auto opgehaald. Hij had het gasniveau bijgevuld want dit bleek veel te laag.
Afgerekend en blij weer terug naar vrouw en zoontje op de camping.
helaas na 7 minuten rijden weer hete lucht uit de roosters.
Omgekeerd en monteur was perplex. Hij gaf aan hier verder niets mee aan te kunnen doen.
Hierna via de ANWB een afspraak gemaakt bij de officiele Volvo garage in Verona. Hier kon de V50 op maandag ochtend terecht. Het was ondertussen vrijdag dus voor het weekend maar een auto gehuurd om toch nog in enige koelte wat van de omgeving te kunnen bekijken.
Bij Volvo Verona hebben ze een een software update uitgevoerd maar ik had niet echt het vertrouwen dat dit het probleem ging oplossen.
En jawel.... op de terugweg weer hete lucht.
De moed opgegeven dat het in Italie nog ging lukken om de airco te laten repareren en voor dag en dauw aan de terugreis naar NL begonnen om de warmte enigzins voor te zijn.
Na 2 hete dagen (had een ovrnachting in Duitsland al voorzien) de auto in NL bij mijn vaste garage afgeleverd.
Daar werd inderdaad na een paar uur testen geconstateerd dat de koppeling niet goed werkte en deze zou vervangen worden.
Aan het eind van de dag een belletje gekregen dat de koppeling niet los te vervangen was en dat ook de pomp vervangen moest worden. SLIK....
Na nog een dag in de garage om de pomp te bestellen doet de airco het nu weer. Wel dik 800 Euris armer ondanks nog wat korting i.v.m. met de eerste belofte dat het alleen de koppeling was.
Benieuwd of er meer V50's dit probleem hebben (gehad) en of bij alle types de koppeling niet los te vervangen is.