Pagina 1 van 1

Powershift start/stop

Geplaatst: 14.07.2012 - 15:32
door Ab S
Getrac, de fabrikant van de Powershift transmissie, levert inmiddels de
GETRAG Powershift® 6DCT451 TRANSMISSION. Die kan tot max 450 Nm aan (zie http://www.getrag.de/en/232). Wordt inmiddels wel geleverd voor de 1.6L diesel van S/V60, V70, S80. Vraag mij af waarom niet voor T3,T4,T5 (hebben allemaal een koppel < 450 Nm).

Iemand idee waarom niet?

groet,

Ab S

Geplaatst: 14.07.2012 - 18:12
door isomo
Voor zover ik goed ingelicht ben, is volvo aan de slag met de ontwikkeling van haar eigen 8-traps automaat. (ter vervanging van de geartronic)

Dus...

Geplaatst: 14.07.2012 - 22:13
door Ab S
isomo schreef:Voor zover ik goed ingelicht ben, is volvo aan de slag met de ontwikkeling van haar eigen 8-traps automaat. (ter vervanging van de geartronic)

Dus...
Dat klopt, maar dat duurt nog wel even (zeker twee jaar, als niet langer); in de tussentijd kan je de T3,T4 powershift naar een A-label brengen als je de nieuwe Getrac 6DCT451 er onder hangt..

Geplaatst: 14.07.2012 - 22:50
door Discovery
T3, T4, T5 powershift zijn allemaal Getrac 6DCT451. Enige verschil is dat bij de benzine varianten de start-stop ontbreekt. Maar wie zegt dat start-stop het label veranderd?

Geplaatst: 14.07.2012 - 22:59
door Ab S
Discovery schreef:T3, T4, T5 powershift zijn allemaal Getrac 6DCT451. Enige verschil is dat bij de benzine varianten de start-stop ontbreekt. Maar wie zegt dat start-stop het label veranderd?
Is alleen mijn vermoeden, omdat het verbruik in de stadscyclus (flink) zal afnemen. Juist in de stadscyclus ligt het verschil tussen manual en powershift (dacht ik).

Geplaatst: 14.07.2012 - 23:23
door Msuidgeest
Tja, ik kan ook wel een reden bedenken waarom deze bak niet in een T geleverd wordt: elke T is te tunen tot waarden die opstijgen boven het maximum koppel van de automaat.
En dan gaat de bestuurder op een zekere dag claimen bij Volvo dat er iets stuk is gegaan ...

Geplaatst: 15.07.2012 - 12:38
door Ab S
Msuidgeest schreef:Tja, ik kan ook wel een reden bedenken waarom deze bak niet in een T geleverd wordt: elke T is te tunen tot waarden die opstijgen boven het maximum koppel van de automaat.
En dan gaat de bestuurder op een zekere dag claimen bij Volvo dat er iets stuk is gegaan ...
T3, T4 en zelfs T5 liggen zeer ruim onder de door Getrac gespecificeerde max 450 Nm...

Geplaatst: 15.07.2012 - 14:32
door Msuidgeest
Dat zal wel Ab maar na tunen dan? Hoe hoog is dan het koppel? Vandaar mijn bedenking.

Geplaatst: 15.07.2012 - 14:53
door Ab S
Msuidgeest schreef:Dat zal wel Ab maar na tunen dan? Hoe hoog is dan het koppel? Vandaar mijn bedenking.
ja, daar heb je wel een punt. De T3 en T4 (240 en 240/270 Nm standaard) hebben nog ruimte zat, maar met de T5 (320 Nm standaard) wordt het inderdaad krap. Maar goed op de T3 (en T4) zou een verdere reductie van gebruik om ook A te halen met Powershift wel aantrekkelijk zijn.