850 2.0 Doorgebrande Electronica
Geplaatst: 14.07.2012 - 18:27
Beste volvo forummers,
Ik ben mogelijk binnen afzienbare tijd een volvo rijder. Ik kan goedkoop aan een oude 850 met een 2.0 5 cylinder (125 pk) komen. Deze 850 heeft leuke opties (Cruise control, airco, halfleer, elektrische ramen, airbags, abs)... Heeft absoluut geen roest en staat prachtig in de lak..
Er is wel een probleem. De huidige eigenaar heeft de auto na lange stilstand in de garage ooit moeten starten met een startaccu en heeft de polen verkeerdom geplaatst. Dus, de startaccu + pool op de - pool van de autoaccu. Niet slim dus.
Het is nu dus gissen wat er bij deze auto is doorgebrand\beschadigd.
Wel weet ik:
- Contact kan gemaakt worden en lichten etc. functioneren
- Startmotor werkt en draait de krukas probleemloos rond
- Bobine krijgt GEEN 12v spanning vanuit de stekker en vonkt dus niet door naar de stroomverdeler.
- De zekeringen nagekeken en geen kapotte zekeringen tegengekomen. De relais naast de zekeringen en onder het stuur nog niet gechecked.
Ik weet niet zeker of de brandstofpomp werkt en de injectorrail gewoon spuit. Dat moet ik nog even checken.
Ik post dit omdat ik zou willen weten of er een heel simpel beschermingssysteem bestaat tegen dit soort fouten of piekstromen die om wat voor reden dan ook kunnen ontstaan. Wellicht zit er ergens een relais of iets dat hier tegen beschermd.
Ik heb vooral interesse in het mechanisme (of eventueel een elektrisch schema als iemand dat heeft) dat de stroom naar de module voor de bobine stuurt. Het is immers deze draad die me geen 12v geeft.
Eigenlijk gewoon een schema van de gehele ontsteking en startcyclus als dat online te vinden is.
Alvast bedankt voor de hulp en informatie.
Ik ben mogelijk binnen afzienbare tijd een volvo rijder. Ik kan goedkoop aan een oude 850 met een 2.0 5 cylinder (125 pk) komen. Deze 850 heeft leuke opties (Cruise control, airco, halfleer, elektrische ramen, airbags, abs)... Heeft absoluut geen roest en staat prachtig in de lak..
Er is wel een probleem. De huidige eigenaar heeft de auto na lange stilstand in de garage ooit moeten starten met een startaccu en heeft de polen verkeerdom geplaatst. Dus, de startaccu + pool op de - pool van de autoaccu. Niet slim dus.
Het is nu dus gissen wat er bij deze auto is doorgebrand\beschadigd.
Wel weet ik:
- Contact kan gemaakt worden en lichten etc. functioneren
- Startmotor werkt en draait de krukas probleemloos rond
- Bobine krijgt GEEN 12v spanning vanuit de stekker en vonkt dus niet door naar de stroomverdeler.
- De zekeringen nagekeken en geen kapotte zekeringen tegengekomen. De relais naast de zekeringen en onder het stuur nog niet gechecked.
Ik weet niet zeker of de brandstofpomp werkt en de injectorrail gewoon spuit. Dat moet ik nog even checken.
Ik post dit omdat ik zou willen weten of er een heel simpel beschermingssysteem bestaat tegen dit soort fouten of piekstromen die om wat voor reden dan ook kunnen ontstaan. Wellicht zit er ergens een relais of iets dat hier tegen beschermd.
Ik heb vooral interesse in het mechanisme (of eventueel een elektrisch schema als iemand dat heeft) dat de stroom naar de module voor de bobine stuurt. Het is immers deze draad die me geen 12v geeft.
Eigenlijk gewoon een schema van de gehele ontsteking en startcyclus als dat online te vinden is.
Alvast bedankt voor de hulp en informatie.