Pagina 1 van 2

Bougie losgeschoten tijdens het rijden

Geplaatst: 15.07.2012 - 12:33
door Remon
Beste volvo rijders,

Afgelopen week zijn mijn ouders met de V40 Bi fuel op vakantie geweest. De tweede reisdag werd na 7 kilometer al door hevige knallen gestaakt. Na volvo service gebeld te hebben kwam de Adac die constateerde dat er een bougie uit het bougiegat geschoten is. Oorzaak is dat deze al lange tijd losgezeten heeft. De motor maakte al wel een tijdje een licht sissend geluid.

Wat kan de oorzaak zijn dat de bougie is losgeschoten?

Alle lof voor de Volvo service trouwens die erg netjes en correct gehandeld heeft!

Geplaatst: 15.07.2012 - 12:45
door V70/2.4D/2003
Niet goed vastgezet tijdens onderhoud?

Geplaatst: 15.07.2012 - 13:18
door rottierood
V70/2.4D/2003 schreef:Niet goed vastgezet tijdens onderhoud?
Dat zal het gewoon wel moeten zijn.Ik heb het vroeger ook een keertje gehad met mijn Kadett E.
Een pittige knal en daarna op 3 poten lopen.Bougiewas met kabel en al uit het blok geschoten.
Vastgezet en nooit geen last meer gehad.

Geplaatst: 15.07.2012 - 13:27
door Iroll
Of juist door te vast zetten. De borgingsring cq afdichtingsring v.d. bougie wordt daardoor teveel samengeperst en verliest zijn veerkracht. Door trillingen kan de bougie dan loskomen.
Kan ook nog dat dat de bougie er scheef is ingedraait en dat het schroefdraad in de kop naar de vaantjes is. Maar dat merk je vanzelf als de nwe bougie erin gaat.

Geplaatst: 15.07.2012 - 13:49
door Remon
Als ik het goed begrijp is de oorzaak te wijten aan een menselijke ingreep tijdens het vervangen van de bougie?

Geplaatst: 15.07.2012 - 17:21
door Remon
Wat is de beste oplossing als het schroefdraad is uitgesleten?

Geplaatst: 15.07.2012 - 20:16
door edraket
Een Helicoil laten plaatsen.

Geplaatst: 15.07.2012 - 21:26
door Remon
edraket schreef:Een Helicoil laten plaatsen.
Is het probleem dan blijvend verholpen en zijn er nadelige gevolgen door de verschillende soorten materiaal die verschillend op de temperatuur reageren (uitzetten e.d.)

Geplaatst: 15.07.2012 - 21:34
door Iroll
Helicoil is een permanente oplossing. Maar loop niet op de zaken vooruit zou ik zeggen. Is niet goed voor je nachtrust!

Geplaatst: 16.07.2012 - 02:49
door Bart Giesen
Denk dat je nu een beetje overdrijft.

Geplaatst: 16.07.2012 - 08:04
door Remon
Reden van mijn vragen is het volgende:
Adac gaf aan bij afslepen naar volvo garage dan wordt er een nieuwe kop gemonteerd kosten:2000 euro of meer.

Nu is er bij een andere garage een helicoil geplaatst. Adac gaf ook als oorzaak dat de bougie niet met een momentskeutel is aangedraaid (fout monteur).

Indien kop vervangen dient te worden is auto total los en vooral omdat er Lpg op zit is het handig e.a op papier te hebben.

Nogmaals mijn vraag, is een helicoil net zo betrouwbaar als een nieuwe kop.

Geplaatst: 16.07.2012 - 09:30
door edraket
Ik begrijp het niet. Je geeft aan dat er al een helicoil geplaatst is. Is die er dan uit geklapt? Een helicoil is veel sterker als een origineel schroefdraad in aluminium, dus ja net zo betrouwbaar.

Geplaatst: 16.07.2012 - 09:49
door Iroll
Een helicoil is natuurlijk niet net zo goed als een nwe kop, dat lijkt me duidelijk. Een nwe kop plaatsen is nu eenmaal de ideale maar helaas ook de duurste oplossing.
Maar als de helicoil professioneel geplaatst is en er verder geen scheuren oid in de kop zitten gaat die ws net zolang mee als de kop waarin die zit. Ik heb met een helicoil in een Toytota kop bijna een ton gereden zonder een centje pijn. De helicoil deed nog steeds zijn ding toen ik 'm verkocht.

Geplaatst: 16.07.2012 - 10:14
door edraket
daar ben ik het zeker niet mee eens. Schroefdraad in aluminium is gewoon zwak. Als er een helicoil geplaatst is wordt het schroefdraad veel sterker dan origineel in het aluminium, en is de kans dat hij nogmaals wordt stuk gedraaid veel kleiner.
Als de kop verder goed is is het plaatsen van een helicoil zeker net zo goed als een nieuwe kop.

Geplaatst: 16.07.2012 - 10:39
door EVV
zo'n helicoil, die draai je toch vast in hetzelfde aluminium als waar de bougie in gedraaid wordt? Waarom zou het dan ineens sterker zijn?

Geplaatst: 16.07.2012 - 11:22
door Iroll
edraket schreef:daar ben ik het zeker niet mee eens. Schroefdraad in aluminium is gewoon zwak. Als er een helicoil geplaatst is wordt het schroefdraad veel sterker dan origineel in het aluminium, en is de kans dat hij nogmaals wordt stuk gedraaid veel kleiner.
Als de kop verder goed is is het plaatsen van een helicoil zeker net zo goed als een nieuwe kop.
Dat valt allemaal wel mee met dat zwakke schroefdraad. Het stukdraaien van het alu schr.draad ligt aan de monteur en niet aan het alu. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. En een hele nwe kop is altijd beter dan botox :D

Geplaatst: 16.07.2012 - 11:58
door edraket
EVV schreef:zo'n helicoil, die draai je toch vast in hetzelfde aluminium als waar de bougie in gedraaid wordt? Waarom zou het dan ineens sterker zijn?
Omdat je de bougie niet meer in het aluminium draait maar in de RVS helicoil en dat is een stuk sterker. Het probleem met alu schroefdraad is vaak dat de bout (bougie in dit geval) er scheef, niet vast of te vast wordt ingedraaid. En al draaiend gaat het alu schroefdraad snel stuk, daar heeft RVS veel minder last van. Omdat de helicoil vast zit in het alu gaat het daar niet zo snel meer stuk.

Geplaatst: 16.07.2012 - 12:00
door edraket
Iroll schreef:
edraket schreef:daar ben ik het zeker niet mee eens. Schroefdraad in aluminium is gewoon zwak. Als er een helicoil geplaatst is wordt het schroefdraad veel sterker dan origineel in het aluminium, en is de kans dat hij nogmaals wordt stuk gedraaid veel kleiner.
Als de kop verder goed is is het plaatsen van een helicoil zeker net zo goed als een nieuwe kop.
Dat valt allemaal wel mee met dat zwakke schroefdraad. Het stukdraaien van het alu schr.draad ligt aan de monteur en niet aan het alu. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. En een hele nwe kop is altijd beter dan botox :D
Dat is niet de vraag. De vraag is of een met een helicoil gerepareerde kop net zo betrouwbaar is als een nieuwe kop. Ik neem aan dat hij bedoelt op het gebied van de schroefdraad. De rest hangt natuurlijk in grote mate af van de staat van de kop. Maar de helicoil zal waarschijnlijk nooit meer een probleem geven. Vandaar dat ik stel dat een met een helicoil gerepareerde kop net zo sterk is als een nieuwe.

Geplaatst: 16.07.2012 - 12:46
door Iroll
Dit ontaard in muggenziften waar de ts verder niets mee opschiet. We geven beiden hetzelfde advies nl dat een helicoil geen problemen gaat geven mits deskundig geplaatst etc. etc.

Geplaatst: 11.08.2012 - 18:27
door HMG
ik rij al 15.000km met een helicoil in m'n V40 2.0 kop en alles gaat goed. Deze is geplaatst om de zelfde reden, loszittende bougie.