Pagina 1 van 1

Schokken bij kleine veranderingen gaspedaal

Geplaatst: 17.07.2012 - 15:09
door Pikantje
Mijn S60 (MY2001 - 2.4 170 pk - LPi) heeft inmiddels 350.000 km achter de trekhaak. Zo af en toe erger ik me aan enkele 'kleinigheden' en raadpleeg ik dit forum om te kijken of het typisch S60 is, typisch LPI of écht een storing/probleem.

Al langere tijd valt me op dat filerijden geen prettige bezigheid is, de auto reageert erg schokkerig op kleine veranderingen in gaspedaalstand; voor alle duidelijkheid: het betreft hier een HANDGESCHAKELDE auto. Lekker rollen in de 2e versnelling is er eigenlijk niet bij.... :? Op gas lijkt het iets erger te zijn dan op benzine, maar dat kan ook verbeelding zijn.

Ook soepel optrekken vanuit stilstand en overschakelen vind ik lastig, maar dat kan ook aan mijn motoriek liggen :D

In de loop van de jaren (ik heb de auto nu 7,5 jaar en bijna 200 dkm) heb ik al het e.e.a. (laten) vervangen:
- ETM (2009, 270 dkm, is nu gele sticker)
- Kleppen gesteld (2011, 310 dkm)
- bovenste motorsteun (2x)
- versnellingsbaksteun (veel speling)
- voorste motorsteun (was lek)
- rubbers van zwarte dwarsbalk bovenste motorophanging

Schoonmaken van de ETM heeft niet geholpen.

Ik verdenk zelf de overige motorsteunen:
- De motorsteun achter-onder. Maar hoe is die te controleren?

Wat zou het anders kunnen zijn?

Geplaatst: 17.07.2012 - 15:15
door EVV
Wanneer is die ETM vervangen?

Geplaatst: 17.07.2012 - 16:31
door Pikantje
ETM is in 2009 vervangen bij km/stand 270.000 km

Oh ja, ik was nog vergeten te melden dat ik bij de 310.000 km-beurt de kleppen heb laten stellen. Bleek trouwens nauwelijks nodig geweest te zijn.

Groet

Geplaatst: 19.07.2012 - 21:47
door Pikantje
Auto heeft vandaag de reguliere onderhoudsbeurt gehad (o.a. nieuwe bougies) en ik heb de rubbers aan de linker en rechterzijde van de zwarte dwarsbalk (motorophanging) vervangen (met dank aan de snelle levering van forumsponsor VOMD).

Hoewel die zwarte dwarsbalk nu duidelijk minder 'speling' en ik het gevoel heb dat het schokken iets minder is geworden, heb ik nog steeds het gevoel dat de schokken vooral bij lage toeren erg sterk zijn.

Bijvoorbeeld: als ik bij ons in de 30 km-zone constant 30 in z'n 2 rijd en ik laat gas los, dan gaat het nog wel, maar als ik constant 30 in z'n 3 rijd of 20 in z'n 2 en gas los laat dan lijkt het alsof de motor een paar keer naar voor en achter kantelt. Bij heel langzaam gas geven voel ik dat ook.

Geplaatst: 19.07.2012 - 22:18
door jpwg001
Is het niet gewoon dat er dan vermogen vrijkomt en dat je auto dat niet heel geleidelijk kan overbrengen? Ik probeer het met een verrgelijking te verduidelijken wat ik bedoel: je hebt je raam een stukje naar beneden (elec.) maar je wilt hem nog een millimeter lager. Dat lukt je ook niet, omdat de eerste aanzet van het motortje er voor zorgt dat je raam meer dan die millimeter zakt. Ik denk dat wanneer je gas geeft, die fijnzinnigheid daar ook ontbreekt. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Geplaatst: 20.07.2012 - 08:35
door Pikantje
Ik begrijp wat je bedoelt. Als ik gas loslaat voel ik eerst de 'schok' van het gas loslaten, die is sterker dan in andere auto's maar is misschien normaal voor een auto met deze km-stand.

In lichtere mate voel ik het ook als ik op de snelweg met cruise-control rijd en over een viaduct rijd: bovenop het viaduct neemt de cruise-control een beetje gas terug, wat ik als een duidelijke schok voel. En nee, het is niet de compressor van de airco die dan inschakelt.

Nogmaals, misschien is dat normaal, maar er is dus méér: bij lage toeren in een lage versnelling en licht gasgeven of loslaten voel ik duidelijk enkele 'naschokken'.

Ik neem aan dat er veel meer mensen zijn die met hun Volvo wel eens in de file staan; zijn er vergelijkbare ervaringen?

Geplaatst: 20.07.2012 - 08:55
door edraket
De Volvo's hebben redelijk veel speling op de aandrijfassen, wat dit schokken versterkt. Dit zit niet in de homokineet, maar in de bak zelf. Als de auto ouder wordt (meer km's) wordt het erger. Het kan ook dat als iets electronisch niet helemaal lekker zit dit fenomeen versterkt wordt, bijv bruusk of niet goed oppakken van het gas.

Hoeveel heeft de jouwe gelopen?