Pagina 1 van 1

Startprobleem

Geplaatst: 18.07.2012 - 17:40
door Doeke Dobma
Zoals de titel zegt. De helft van het aantal startpogingen komt het voor dat ik lang moet starten voordat de motor aanslaat. De andere helft van de keren lijkt de auto wel goed te starten. Er is geen pijl op de trekken wanneer dit voorkomt.
Je hoort de startmotor wel snel ronddraaien, dus die is het denk ik niet. Bougies zijn z.g.a.n. Brandstoffilter is 1,5 jaar/20.000km oud.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, da is het wat duidelijker! In het filmpje wordt 3x gestart, de 1e en 3e keer zijn normaal, maar de 2e keer starten duurt veel te lang, lijkt me.



Wie heeft een idee in welke richting ik het moet zoeken?

Voordat de vraag komt; het is een 2.4 benzine uit 2001

Geplaatst: 18.07.2012 - 19:54
door MarioC70
Zo dramaties is het nu ook weer niet,als alle auto,s zo starten?
Misschien de klepspeling is controleren als er veel verschil is in warm en koud starten.

Geplaatst: 18.07.2012 - 20:04
door Oceanracer
Hoe vol zit je tank als het probleem zich voordoet?

Geplaatst: 18.07.2012 - 21:42
door Doeke Dobma
MarioC70 schreef:Zo dramaties is het nu ook weer niet,als alle auto,s zo starten?
Misschien de klepspeling is controleren als er veel verschil is in warm en koud starten.
Tussen warm en koud starten zit geen verschil. Dat is het hem nou juist, het treedt heel onregelmatig op. In het filmpje wordt 3x gestart, het gaat dus om de 2e keer, waarbij het volgens mij toch echt veel te lang duurt voordat ie aanslaat.

Oceanracer, volle of lege tank maakt niet uit...

Geplaatst: 18.07.2012 - 23:08
door MarioC70
Ik vind die 5 sec wel meevallen.
Ik vrees ook dat als je met dit verhaal naar de dealer gaat of met dat filmpje,sorry dat ik het zeg,maar dat ze toch voorzichtig beginnen te lachen.!

Geplaatst: 19.07.2012 - 07:21
door Oceanracer
Zelf heb ik problemen met starten als de tank inhoud minder wordt dan 15 liter, vandaar mijn vraag.

Heb je al naar vervuiling gekeken op je LMM en in je ETM?

Geplaatst: 19.07.2012 - 07:44
door EVV
Wat wel opvalt is dat bij de start poging 1, bij koude motor de motor 1500 rpm gaat draaien, wat normaal is voor koude motor. Bij poging 2, na een uur stilstand, draait die gelijk 1000 rpm, volgens mij is de motor na een uur wel weer koud en zou die ook 1500 rpm moeten gaan draaien.

Geplaatst: 19.07.2012 - 09:25
door Iroll
Na een uur is de motor nog meer als warm genoeg in deze tijd van het jaar. Die koelt nu pas na een paar uur genoeg af om de verhoogde stationair te moeten activeren. Dat hangt volledig af van de buitentemp en wind.
Als ik het filmpje bekijk zie ik geen probleem. Zeker niet als hij altijd op deze manier gestart heeft, pas als het start patroon veranderd zou ik me druk gaan maken.

Geplaatst: 19.07.2012 - 17:16
door buikijn
Is dit niet een licht verzopen motor? kort gelopen bij koude motor; er wordt een overdaad aan benzine toegevoegd (zie het als de automatische choke van je injectiesteem) je zet hem nagenoeg meteen uit. Je hebt krap 5 km gereden; das geen warme motor :)

onze V40 had ditzelfde 'probleem' en onze 2.4t ook. na 80 km gereden; ik start hem om er een meter of 400 rustig mee te rijden. Volgende ochtend moest ik een paar seconden doorstarten voordat de motor pakte.

Geplaatst: 19.07.2012 - 17:21
door Ramon&Ramon
Monteer is een nieuwe koelvloeistof sensor,misschien is het probleem dan opgelost!
Ik gok ook maar wat,heb er ook geen verstand van.

Geplaatst: 19.07.2012 - 17:26
door jpwg001
Ramon&Ramon schreef:Monteer is een nieuwe koelvloeistof sensor,misschien is het probleem dan opgelost!
Ik gok ook maar wat,heb er ook geen verstand van.
Uhuh... Hahahahaha

Geplaatst: 19.07.2012 - 21:11
door Doeke Dobma
Oceanracer schreef:Heb je al naar vervuiling gekeken op je LMM en in je ETM?
Daar heb ik het afgelopen half jaar niet naar gekeken. Toen wel schoongemaakt, zal ik weer eens doen.
Iroll schreef:...pas als het start patroon veranderd zou ik me druk gaan maken.
Dat is nou juist de reden dat ik dit topic open, hier had ie eerst namelijk helemaal geen last van. Omdat het van 'heel af en toe' naar 'steeds vaker' gaat, ben ik van mening dat er iets niet orde/bijna versleten is.
buikijn schreef:Is dit niet een licht verzopen motor? Je hebt krap 5 km gereden; das geen warme motor :)
Omdat het 'euvel' te pas en te onpas optreedt, onder verschillende weersomstandigheden en warme of koude motor, geloof ik niet dat het iets te maken heeft met het al of niet verzopen zijn van de motor of het feit dat de motor danwel koud, danwel warm is :)
Ramon&Ramon schreef:Monteer is een nieuwe koelvloeistof sensor,misschien is het probleem dan opgelost!
Dat is wellicht iets om te proberen, gezien de kosten van zo'n ding (iets van € 30,- ofzo?) kun je je er geen buil aan vallen... waar zit dat ding? Is er maar één, of zijn er meerdere (1tje voor dash, 1tje voor ECU?).


Op Youtube kreeg ik van een bekende een reactie waarbij hij voorstelt om de brandstofdruk eens te laten controleren. Dit is misschien een idee, heb zelf na logisch redeneren ook al gedacht dat het wellicht een brandstofprobleem is. Alsof bij motor uitzetten in sommige gevallen de brandstof 'terugzakt' in de leiding, waardoor bij het starten eerst weer druk opgebouwd moet worden, voordat de motor aanslaat. Maar misschien klets ik maar wat, iemand die mijn gedachtegang onderuit kan halen?

Nog even voor de duidelijkheid; ik vind dit dus een probleem, een mankement, omdat het euvel er eerst niet was en nu steeds vaker voor komt.

Geplaatst: 19.07.2012 - 22:26
door Oceanracer
Duurt toch ook veel te lang, zo?!! Zou er ook wat aan doen, als ik zo lang moest starten.