Pagina 1 van 3
Uitvoeringen S60 (2004)
Geplaatst: 20.07.2012 - 10:14
door arnold_w
Hallo,
Ben nieuw op dit forum en hoop antwoord te krijgen op de volgende vraag.
De motor van mijn V40 heb ik vorige week opgeblazen, deze is inmiddels verkocht en ben nu zoekende naar een S60.
Ik heb een 2004 D5 versie op het oog, maar kan nergens achterhalen wat de modelnamen nou precies inhouden vwb specificaties.
Het gaat om een "momentum" versie, maar dat zegt me dus niet zoveel.
Ik heb al op de Volvo site in de historische prijsfolders gekeken, op dit forum gezocht en uiteraard flink gegoogled, maar niets kunnen vinden.
Is er ergens een overzicht/verzameling van de verschillende modellen beschikbaar? (sport/edition/comfort/summum/momentum) etc.
En nu ik toch aan het vragen ben.....
Zijn er nog speciale aandachtspunten waar ik bij dit type/jaartal op moet letten? KM stand is 218.000, met half jaartje Bovag garantie.
Is de motor van dit jaar/type goed, of kan ik beter gaan voor een juni 2005 type, ik heb begrepen dat er toen een euro4 motor met roetfilter op de markt is gekomen, maar heb geen idee wat daar de voor- of nadelen van zijn.
Vast bedankt,
Arnold
Geplaatst: 20.07.2012 - 10:22
door Discovery
Pagina 5:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 202004.pdf
Voordelen van my06(vanaf juni 2005) t.o.v. my05 is dat de 2.4d/D5 gekoppeld is aan een 6-bak ipv een 5-bak. Dit is vooral fijn op hogere snelheden, de motor draait dan lagere toeren en is dus rustiger. Nadeel is het roetfilter, dit zorgt voor een hoger verbruik.
Voor de zekerheid kan je het beste een aankoopkeuring laten doen bij de dealer, die checkt de dingen die je zo 1,2,3 niet merkt/opvalt maar misschien toch aan vervanging toe zijn.
Geplaatst: 20.07.2012 - 10:43
door arnold_w
TOP! bedankt.
Dat het roetfilter meer verbruikt had ik idd ook al op dit forum gelezen.
Een 6-bak is mooi, maar ik kom in NL toch niet veel verder dan 130/140, weet niet of je dat in het toerental dan ook zo gaat merken. Wellicht op de Duitse Autobahn meer interessant, maar mag van het vrouwtje toch niet harder dan 160 ::(
Geplaatst: 20.07.2012 - 10:55
door EVV
Minder toeren=minder verbruik, dat compenseert het extra verbruik als gevolg van het roetfilter enigszins.
Geplaatst: 20.07.2012 - 11:08
door sbv
Als het een 2004 is, dan heb je er niets mee te maken. Pas vanaf modeljaar 2006 heb je een 6-bak en roetfilter/roetkat.
Je hebt het over een Momentum, dan is het dus model 2005(facelift model) voor die tijd bestond er geen momentum of iets
Geplaatst: 20.07.2012 - 11:09
door arnold_w
Enig idee vanaf welke snelheid je dit in het toerental gaat merken?
Helpt tuning hier nog bij?
Ik heb nml ook nog een mei-2005 versie op het oog, dat is een automaat, getuned naar 190pk met 180.000 op de teller. Rijd dat dan ook echt zuiniger en rustiger of moet je aan zo'n opgefokte auto überhaupt niet beginnen?
Geplaatst: 20.07.2012 - 11:11
door arnold_w
sbv schreef:Als het een 2004 is, dan heb je er niets mee te maken. Pas vanaf modeljaar 2006 heb je een 6-bak en roetfilter/roetkat.
Je hebt het over een Momentum, dan is het dus model 2005(facelift model) voor die tijd bestond er geen momentum of iets
OK, de facelift behelst dus oa de heldere koplampen ed?
Geplaatst: 20.07.2012 - 11:15
door sbv
Klopt, en een rand om de radio heen. Meestal alu inleg. Zet een foto of een link hier neer dan kan je het zo zien.
Over het chippen, ach mijn S60 was destijds naar 198 pk gechipped en beide V70's naar nog wat meer.. Ik ondervind geen onrustige auto, wel een auto die lekker snel oppakt
Geplaatst: 20.07.2012 - 11:18
door arnold_w
Is zo'n "after martket" tuning wezenlijk anders dan de af fabriek tuning, zoals de 185pk versies? Ben altijd een beetje huiverig als ik al de tuningbedrijfjes zie, beetje rommelen in het motormanagement en je auto loopt opeens een stuk harder. Heeft dat geen gevolgen voor de levensduur van de motor, turbo etc?
Geplaatst: 20.07.2012 - 11:22
door sbv
Ligt eraan bij wie het gedaan is.
Als het zo een kastje is dan snel wegrennen(powerbox)
Mijn S60 was door Heico gedaan. De V70's beide door Rica.
Zolang het een betrouwbare/bekende Volvo tuner is zou ik me geen zorgen maken.
Uiteindelijk kan alles kapot ook zonder tuning.
de 185 pk is geen tuning geweest, maar standaard uitvoering
Geplaatst: 20.07.2012 - 11:24
door arnold_w
Maar dat is toch dezelfde motor, 2.4 D5?
Of is de 163pk gewoon in vermogen teruggeschroefd?
Geplaatst: 20.07.2012 - 13:16
door Thijs
Allemaal hetzelfde blok, alleen de tuning vanuit de fabriek kan wat verschillen. 130, 163 of 185 pk.
Geplaatst: 20.07.2012 - 18:45
door Mart van der Steeg
+ wat verschillen bij de remmetjes, 130 kleiner dan 163/185 pk.
Iha. is tunen bij de diesels niet direct nodig, koppel genoeg.
En er is merkbaar verschil tussen 5 en 6 bak qua toeren (ca. 250-300 rpm minder bij 6 bak) bij 120 km/u.
Geplaatst: 20.07.2012 - 20:10
door sbv
Mijn 185 pk D5 stond gewoon op 280 mm remmen. De huidige D5 AWD op 305 mm. Nu op 320 mm
Geplaatst: 21.07.2012 - 23:35
door arnold_w
Zojuist met de verkoper contact gehad, de D5 is van 162 naar 190pk getuned om het verbruik wat terug te dringen en niet om te gaan jakkeren. Deze automaat verbruikt nu net zoveel als de handgeschakelde bak zonder tuning, gemiddeld 1:17, lijkt me zeer netjes. Tuning is uitgevoerd door Tunex in 's-Heerenberg.
Ga morgen een kijkje nemen bij deze S60, gaat 'm hoogstwaarschijnlijk wel worden.
Geplaatst: 22.07.2012 - 10:01
door BlackcurrantV70
Opletten met een getunede auto met automaat, de geartronic houdt er niet zo van als er teveel getuned is.....
Geplaatst: 22.07.2012 - 10:48
door arnold_w
Daarom heeft hij iom Tunex niet verder getunded dan 190pk bij 380Nm.
Uiteraard was er meer uit te halen, maar juist om de automatische bak niet te verzieken zijn ze aan de veilige kant gaan zitten. Normaliter tunen ze de 163pk versie naar 196pk bij 400Nm.
De huidige eigenaar rijdt hier al 150.000km probleemloos mee.
Geplaatst: 22.07.2012 - 22:51
door arnold_w
De koop is rond, erg mooie auto en rijdt als een trein.
140 op de snelweg, even intrappen en gaan, dat ding blijft maar doortrekken.
Alles wat ik al over deze D5 motor had gelezen is dus niet gelogen, wat een geweldige motor is dit en dan toch gemiddeld 1:17 rijden, dat haalde mijn V40 1.9 115pk niet eens.
Hij is van 2005, maar ziet er uit alsof 'ie hooguit twee jaar gebruikt is.
Komt uit een faillissement en heeft drie jaar stil gestaan. De huidige eigenaar heeft 'm in 2010 overgenomen (teller stond toen op 18.000) en heeft alle riemen en andere belangrijke zaken laten vervangen vanwege de lange stilstand.
Zelf heeft hij er nog 150.000km snelweg mee gereden in 2 jaar tijd en 3x per jaar een beurt gehad. Wagen rijdt als nieuw en ziet er ook als nieuw uit, ook van binnen. Eigenaar is erg zuinig geweest, komt nog een nieuwe voorruit in, omdat hij vorige week een steen op de ruit kreeg, dus dat is ook geregeld.
Verder originele Volvo velgen met winterbanden, dus ook daar hoef ik niet meer achteraan. Twijfel nog een beetje of ik deze R-look velgen erop laat zitten en de originele velgen met zomerbanden ga plaatsen en deze (foto) als wintervelg ga gebruiken. Ben zelf nml niet zo weg van zwarte velgen.
Niet de meest geweldige foto, maar even voor het idee.

Geplaatst: 22.07.2012 - 23:07
door jpwg001
Andere velgen inderdaad. Orestos, of sentinals.
Geplaatst: 23.07.2012 - 08:35
door Mart van der Steeg
Geweldig zo'n vondst, veel plezier er mee!