Pagina 1 van 2

lek bij 2e verstuiver

Geplaatst: 22.07.2012 - 09:20
door janvanmeer
Bij de 2e verstuiver ligt altijd een beetje olie. Elke week doe ik dit beetje olie verwijderen met een doek. Als ik de verstuiver demonteer is de schacht helemaal schoon. De tapeinden zijn vorig jaar al door mij vernieuwd (wil de olie weleens langs omhoog kruipen). Klepdekselpakking is ook vernieuwd. Steeds ligt er na enkele dagen alleen op deze plaats olie. Waar zou deze vandaan kunnen komen?

Geplaatst: 25.07.2012 - 07:11
door foxtrot
Bij die van mij komt het via de retourleiding

Geplaatst: 25.07.2012 - 12:56
door janvanmeer
Retourleiding? Waar zit de retourleiding van de olie? Ik ken wel de retourleiding van de diesel die op de verstuiver zit.

Geplaatst: 25.07.2012 - 20:06
door snorremans
Als het motorolie is dan lijkt het me als ik de foto zie uit de oliebijvuldop te komen.
Als het dieselolie is dan zal er ergens in de aanvoer of retour leiding een lekje zitten.

Geplaatst: 25.07.2012 - 20:20
door janvanmeer
Het is absoluut olie. Vanaf de dop is geen oliespoor zichtbaar.

Geplaatst: 26.07.2012 - 00:00
door Wauter
Halen jullie nou dieselolie en olie niet een beetje door elkaar?

Geplaatst: 26.07.2012 - 07:24
door janvanmeer
als ik de olie pas ververst heb zie ik licht bruine olie liggen
elke week doe ik met een doek de olie weg
zo kan deze dan niet in de schacht van de verstuiver lopen
na enkele weken ligt er zwarte motorolie

Geplaatst: 26.07.2012 - 12:49
door Wauter
Motorolie zal niet zo gauw via de schacht van de verstuiver omhoog lopen. Goed schoonspuiten (let op dat je niet alle elektronica volspuit met water) en dan rijden. Na ieder ritje even kijken of je een spoor ziet ontstaan.

Zo van de foto is het moeilijk inschatten iig. Of die 1.6D's er ook last van hebben weet ik niet, maar alle 2, 7, en 9 series, de 850, V70 etc hadden na verloop van tijd een uitgeharde rubber afdichting van de olievuldop waar die dan langs ging lekken.

Geplaatst: 26.07.2012 - 13:42
door janvanmeer
Ik bedoel het anders Wauter. Toen ik het niet schoonmaakte bleek na een tijd, na demontage van de betreffende verstuiver, de schacht helemaal vol olie te zitten. Dit liep er van boven in volgens mij en niet van onder uit.
Als ik echt goed schoon wil hebben spuit ik in met remmenreiniger en blaas met perslucht schoon.
Onlangs heb ik de verstuiver nog gedemonteerd en de schacht was helemaal schoon.

Geplaatst: 26.07.2012 - 19:28
door foxtrot
bij mij was het ook zwart ,maar wel dieselolie en geen motorolie en die kwam via de retourleiding druppelgewijs eruit.

Geplaatst: 26.07.2012 - 19:32
door janvanmeer
oke foxtrot
maar dat kun je ook goed ruiken lijkt mij als het dieselolie is
ik ruik niets
als ik met de witte poetsdoek de olie wegneem is de kleur precies gelijk aan als ik de peilstok afveeg

Geplaatst: 27.07.2012 - 09:16
door Wauter
Die kleur aan je poetsdoek zegt niet zo heel veel, maar reuk zeker wel.

Er zitten in die hoek genoeg afdichtingen die kunnen lekken. Klepdeksel, vuldop, etc. Succes met zoeken!

Geplaatst: 31.07.2012 - 17:42
door janvanmeer
Vandaag alle 4 de verstuivers gedemonteerd. De 2e en de 3e lag olie naast de verstuivers. Bij deze zat 2 zat ook olie in de schacht, de anderen waren mooi schoon. Goed schoongemaakt en nieuw brandplaatjes gemonteerd. Na klein stukje gereden te hebben weer gekeken en weer bij alleen de 2e en 3e verstuiver wat olie op de draadeind wat eruit sijpelt. De tapeinden zijn vorig jaat door mij vernieuwd. Ze zitten goed vast. Hoe krijg ik de lekkage van de 2 verstuivers weg? De auto loopt prima.

Geplaatst: 31.07.2012 - 22:22
door edraket
Wat voor tapeinden lekt het precies? Kun je dat uitleggen?

Geplaatst: 31.07.2012 - 22:29
door janvanmeer
Als je op de foto kijkt boven zie je de lange moeren die op de tapeinden (draadeinden)gedraaid zijn. Hier worden de verstuivers mee op de plaats gehouden. Nadat ik een stukje gereden had zag ik al een beetje olie op het tapeinde zitten, dus op de schroefdraad. Dus de plaats waar deze in de cilinderkop gaat. Het lijkt of de olie via de schroefdraad omhoog geleid wordt. De tapeinden heb ik vorig jaar vernieuwd en zitten erg vast. Durf ze niet los te draaien i.v.m. breken. Is slechts m6.

Geplaatst: 31.07.2012 - 23:09
door Ramon&Ramon
Olie komt vaak langs de betreffende tapeinden omhoog,eruit draaien en met schroefdraadafdichting insmeren licht,geen loctite gebruiken dus!

Geplaatst: 31.07.2012 - 23:16
door Ramon&Ramon
Tapeinden

Geplaatst: 31.07.2012 - 23:49
door edraket
Ik neem aan nr 11 op het plaatje? En draai je die dan in de kop?

Geplaatst: 01.08.2012 - 07:52
door janvanmeer
bedankt Ramon voor de uitleg en tekening. Breken de tapeinden niet gemakkelijk af? Ik probeerde gister er een los te draaien maar ze zitten goed vast. Als er een breekt moet de kop eraf neem ik aan.

Geplaatst: 01.08.2012 - 14:10
door MarioC70
Als er eentje breekt heb je een probleem,dan moet het bovendeksel eraf als je echt pech hebt..
Beetje warm maken er omheen helpt meestal wel..