Pagina 1 van 1
Melding bij roetfilter voor 80% vol?
Geplaatst: 23.07.2012 - 11:44
door V50-Mart
Volgens het handleidings boekje wat bij mijn 1.6D 2006 zit, geeft de BC een melding wanneer het roetfilter voor 80% vol zit met roetdeeltjes. Gebeurt dit ook echt? Iemand die melding wel eens gehad?
Ik rij nu 243k op dezelfde filter, en krijg nog geen meldingen over mijn roetfilter. Aangezien ik hem pas wil vervangen als het echt nodig is, ben ik benieuwd of de info uit het boekje wel klopt. Ik ben trouwens voornamelijk snelwegrijder.
Geplaatst: 23.07.2012 - 21:13
door eric vermeer
lijkt me stug dat hij nog nooit vervangen of leeggebrand is.
normaal moeten ze om de 120dkm vv worden en als dat niet gedaan word geven ze al problemen bij de 180dkm
Geplaatst: 24.07.2012 - 11:58
door V50-Mart
nee hoor, dealer geeft ook aan dat bij mijn model de levensduur rond de 240000 km ligt.
Geplaatst: 24.07.2012 - 12:28
door MarioC70
Die dealer zit er dus helemaal naast,vervangen is om de 120000km plus alle toebehoren,zoals regeneratievloeistof enz.
Is het een dealer of zo,n zogenaamde volvo specialist?
Geplaatst: 24.07.2012 - 12:29
door MarioC70
V50-Mart schreef:nee hoor, dealer geeft ook aan dat bij mijn model de levensduur rond de 240000 km ligt.
Gewoon doorrijden,dan komen de storingen en problemen vanzelf!
Re: Melding bij roetfilter voor 80% vol?
Geplaatst: 24.07.2012 - 13:10
door Jers3n
V50-Mart schreef:Volgens het handleidings boekje wat bij mijn 1.6D 2006 zit, geeft de BC een melding wanneer het roetfilter voor 80% vol zit met roetdeeltjes. Gebeurt dit ook echt? Iemand die melding wel eens gehad?
Ik rij nu 243k op dezelfde filter, en krijg nog geen meldingen over mijn roetfilter. Aangezien ik hem pas wil vervangen als het echt nodig is, ben ik benieuwd of de info uit het boekje wel klopt. Ik ben trouwens voornamelijk snelwegrijder.
Toch een licht gevalletje RTFM?
Lees het stukje over je roetfilter nog eens goed door, de tekst is mijns inziens vrij duidelijk.
Het roetfilter wordt, afhankelijk van het model, elke zoveel honderd Km automatisch geregenereerd. Bij onze XC elke 300-900 Km, bij de jouw V50 ook. De melding "ROETFILTER VOL, ZIE HANDLEIDING" komt te voorschijn als het roetfilter 80% vol zit. Vaak als gevolg van te lang, dus teveel Km's, rijden zonder de juiste omstandigheden om te kunnen regenereren. Waarschijnlijk veel korte ritjes dus, en ik denk dat hier rijstijl ook een rol bij speelt.
En ja, ik heb de melding wel eens gehad. Zoals in het instructie boekje vermeld, een langer stuk gereden op snelweg/80km/h weg, regeneratie vind dan vanzelf plaats en na 10-20 minuten verdwijnt de melding.
Maar aangezien jij vooral veel snelweg KM's maakt werkt zul je de melding waarschijnlijk nooit zien, als er geregenereerd moet worden kan dat omdat de auto goed warm is. Kortom alles werkt naar behoren.
Wat de exacte levensduur van het roetfilter is, is een ander verhaal. Ik kan me zo voorstellen dat het filter nooit 100% schoon brand en dus op een gegeven moment te vol blijft en vervangen moet worden, preventief, omdat er of te vaak of constant geregenereerd moet worden. Schijnbaar is in sommige instructieboekjes aangegeven dat dat bij een bepaalde Km-stand zou moeten gebeuren, dat zal o.a. afhangen van de manier waarop het regeneratie-proces werkt (met regeneratie-vloeistof of diesel), motorinhoud, etc. Ik heb het in mijn instructieboekje in ieder geval nog niet kunnen vinden, maar ons filter word met Diesel geregenereerd, bij de V50 met vloeistof.
En als het filter etc. bij 120000 Km bij het normale onderhoud vervangen is, loopt de levensduur van het huidige roetfilter tot 240000 Km, toch?
Geplaatst: 24.07.2012 - 13:30
door BS
Met die 1.6D's zou ik sowieso geen enkele risico nemen...
Geplaatst: 24.07.2012 - 20:53
door V50-Mart
nou ja het zal. onderhoudsboekje van volvo (is altijd bij volvo in onderhoud geweest) geeft niks aan over een vervangen filter in het verleden. Dealer Niham Den Haag heeft aangegeven dat hij bij 240k aan vervanging toe is. Echter, ook hier op het forum lees ik verhalen over mensen die al veel langer doorrijden op hetzelfde filter. Als ik storingen ga krijgen die daarmee te maken hebben laat ik hem vervangen.
Geplaatst: 24.07.2012 - 21:43
door indoboy22
Mario, weet jij toevallig wanneer de roetfilter van mijn s40 2.0d vervangen moet worden? Op kenteken staat dat het een retrofit roetfilter is. Hebben die ook regeneratievloeistof? Rij er nu namelijk al 354.200 km mee zonder enkel probleem. Hij geeft ook nooit meldingen oid, ook niet met uitlezen. Heb ook geen stijgend brandstofverbruik/stijgend oliepeil. Met elke apk komt hij ook met een lage roetuitstoot door de keuring.
Geplaatst: 25.07.2012 - 01:56
door V50-Mart
wordt de retro filter ook door de bc uitgelezen?
Geplaatst: 25.07.2012 - 15:12
door MarioC70
indoboy22 schreef:Mario, weet jij toevallig wanneer de roetfilter van mijn s40 2.0d vervangen moet worden? Op kenteken staat dat het een retrofit roetfilter is. Hebben die ook regeneratievloeistof? Rij er nu namelijk al 354.200 km mee zonder enkel probleem. Hij geeft ook nooit meldingen oid, ook niet met uitlezen. Heb ook geen stijgend brandstofverbruik/stijgend oliepeil. Met elke apk komt hij ook met een lage roetuitstoot door de keuring.
Van dat bouwjaar niet,alleen als hij slecht gaat trekken enz,dan kun je hem laten reinigen.
Komt ook geen aparte vloeistof aan te pas.
Geplaatst: 26.07.2012 - 14:13
door indoboy22
Oke dat is wel lekker onderhoudsvrij dan. Heb verder helemaal geen problemen dus het zal wel goed zitten dan. Alleen begon hij laatst onwijs zwart te roken met optrekken. Waar de buis van de egr op de inlaat zat lekte hij. Vorige week even vloeibare pakking tussen gedaan en nu rookt ie gelukkig niet meer en trekt weer op zoals t hoort.
Geplaatst: 12.09.2012 - 22:12
door henriant
Mijn v50 is van april 2004. Ik vraag mij af als ik ook een roetfilter heb.weet iemand hier ook een antwoord op ?