Afstellen van een D-type Vialle LPG-verdamper in een 144

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hallo!

Mijn pas aangeschafte 144 uit 1972 heeft een Vialle D-type verdamper.

Helaas start de wagen slecht, hij krijgt bij het starten véél te veel gas.
Als ik hem start met de keuzeschakelaar in neutraal en hem dan tijdens het starten op de Lpg stand zet, loopt hij meteen.
Verder wil ik graag weten hoe je de hoeveelheid gas op de verdamper kunt stellen + de stationnair-afstelling? Er zitten 2 stelschroeven bovenop, maar om daar nou zo maar aan te gaan draaien?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
theJ
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21.04.2006 - 22:44

het is niet zo verstandig om dit zelf te doen. laat dit door een lpg specialist doen je sloopt je eigen auto als de waardes niet goed zijn.
Timen
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
Locatie: Vaassen
Contacteer:

Op de verdamper zit o.a. de stationeer regelschroef. Deze schroef wordt geborgd door een moer s.w. 13. wat je echter minimaal nodig hebt is een CO-tester. Als je zegt dat de motor te veel gas krijgt, dan is het mengsel vermoedelijk te rijk. Voordat je de stationeerregelschroef gaat verstellen zet dan de hoofdgasregelschroef, die in de gasslang naar het mengstuk zit op zijn basisstand. Dat is de schroef bij stilstand helemaal indraaien en dan 2.5 slag terug draaien. Dit kun je allemaal zonder risico doen. Houd wel de beginstanden in de gaten, als het je niet lukt dan kun je hier altijd weer mee beginnen.
Timen
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hallo Timen!

Zeer bedankt, ik ga morgen met je raad aan het afstellen.

Ik zal eerst de kleppen en de onsteking incl. voorontsteking afstellen.
Ik laat je hier nog wel weten of het een beetje naar m'n zin is na het afstellen.

Groeten, Tom.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zit ook een balans schroef op,maar je hebt inderdaad een co meter erbij nodig!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hoi Timen!

Nogmaals dank!

Hij loopt een stuk beter! Nu even langs de garage voor de laatste afstelling met de Co meter.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”