Pagina 1 van 3
S60 D5 distributieriem (interval) en flushen
Geplaatst: 24.07.2012 - 21:16
door arnold_w
Weet iemand wat de interval is voor de distributieriem van een S60 D5 van mei 2005?
Elders op het forum las ik een vergelijkbare vraag voor een 2.4 benzine, maar weet niet of het antwoord ook op gaat voor de diesel uitvoering.
Boekjes (en auto) heb ik nog niet in mijn bezit, als het goed is aankomende zaterdag, dus kan het nu niet opzoeken.
De teller staat nu op 180.000, maar hij heeft de riem bij 20.000 laten vervangen, omdat de auto 3 jaar stil had gestaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het elke 160.000 moet, dus zou hij al snel aan de beurt zijn, maar in dat andere topic las ik elke 180.000 km voor bouwjaren vanaf 2005. Geldt dat ook voor deze 2.4D 163pk versie?
Overigens is er vanaf de laatste wissel hoofdzakelijk 160.000km snelweg gereden in de afgelopen twee jaar, dus ik weet niet of dit wat gunstiger uitpakt voor de riem.
Zelfde vraag voor de geartronic, is flushen noodzakelijk bij deze km stand? Zoals gezegd, er is hoofdzakelijk snelweg mee gereden. Tijdens de proefrit niets vreemds gemerkt aan de bak, schakelde volgens mij zoals het moet, soepel en vlot, maar ik heb natuurlijk ook geen referentie.
Geplaatst: 24.07.2012 - 21:18
door sbv
160000 km is de interval of 8 jaar. Het maakt niet uit of je dat nu in 1 jaar of 8 jaar rijdt.
Flushen hoeft niet van de automaat, maar kan vaak geen kwaad. Als er niets mis mee is, lekker zo laten
Geplaatst: 24.07.2012 - 21:53
door arnold_w
OK, dus voor de diesel geldt >MY2005 dus geen 180.000 interval, gewoon 160.000?
Geplaatst: 24.07.2012 - 21:58
door JeroenSpock
Ik dacht ook eens gelezen te hebben dat ze vanaf 2005 20.000km meer mochten draaien.
Maar zou jammer zijn als hij volgende week kapot draait omdat het toch 160 was...
En flushen, even wachten tot er weer een flushdag komt. Je leest in die topics altijd dat mensen verbaasd zijn over wat flushen met de auto doet.
Geplaatst: 25.07.2012 - 08:22
door sbv
arnold_w schreef:OK, dus voor de diesel geldt >MY2005 dus geen 180.000 interval, gewoon 160.000?
Het is mij nooit helemaal duidelijk. Ik weet van modeljaar 2007 dat het 180000 is, mijn heb nu bij 2 auto's modeljaar 2006 160000 gezien.
modeljaar 2005 is 160000
Geplaatst: 25.07.2012 - 10:48
door Diesel70
Ik heb van de dealer vernomen dat als je een D5 hebt met de grijze kap over de motor (185pk) de interval 180.000 km is.
Die van mij is van MY07.
Geplaatst: 25.07.2012 - 11:19
door Jers3n
Instructie boekjes van ouder bouwjaren zijn te downloaden, ook
MY2005, op de site van Volvocars.nl
Ook de
onderhoudsschema's zijn via volvocars.nl te vinden.
Waarbij het me wel is opgevallen dat er in staat dat de distrubutieriem van de D5 van
- MY '02-'05 bij 160.000 of 8 jaar
- MY06 bij 150.000 of 5 jaar
- MY07 -> bij 180.000 of 6 jaar
vervangen moet worden.
Geplaatst: 25.07.2012 - 11:55
door arnold_w
Ik ga zekerheidshalve maar uit van 160.000.
Las op een ander forum al dat het bij deze auto regelmatig voorkomt dat de riem vroegtijdig breekt, zo ergens rond de 145.000. Dat bericht kwam van een Volvo technicus, dus mag aannemen dat hij uit ervaring spreekt.
Heb links en rechts al wat offertes opgevraagd, uiteraard obv origineel materiaal. Kosten voor riem, rolletjes en waterpomp incl montage en BTW variëren tussen de € 270,= en € 450,= (tot nu toe 3 offertes ontvangen via blijdatikrij.nl)
Geplaatst: 25.07.2012 - 15:08
door MarioC70
arnold_w schreef:Ik ga zekerheidshalve maar uit van 160.000.
Las op een ander forum al dat het bij deze auto regelmatig voorkomt dat de riem vroegtijdig breekt, zo ergens rond de 145.000. Dat bericht kwam van een Volvo technicus, dus mag aannemen dat hij uit ervaring spreekt.
Heb links en rechts al wat offertes opgevraagd, uiteraard obv origineel materiaal. Kosten voor riem, rolletjes en waterpomp incl montage en BTW variëren tussen de € 270,= en € 450,= (tot nu toe 3 offertes ontvangen via blijdatikrij.nl)
270 euro kan al zo niet,dat kosten de orginele onderdelen al.
En orgineel is ook van SKF,Gates is goed evenals Continental riemen en sets.
Geplaatst: 25.07.2012 - 15:53
door arnold_w
Nog even de offerte bekeken, die 270,= was exclusief waterpomp, verder wel de riem en de rollen. Aangegeven dat ik alleen origineel wil, neem aan dat ze dat dan ook offreren. Nog een offerte van € 395,= hierin zit wel de waterpomp, zal nog eens navraag doen of dit echt originele onderdelen zijn en van welk merk.
Geplaatst: 25.07.2012 - 16:56
door MarioC70
De goedkoopste distriset zonder pomp kost 150 euro ecx btw.
Plus de en monteren voor 270 euro?,of ze doen alleen de riem of ze leggen er geld bij!
Geplaatst: 25.07.2012 - 18:43
door arnold_w
Misschien toch nog even wat beter shoppen, de goedkoopste set die ik heb kunnen vinden (zonder pomp) kost € 120,= incl btw.
http://www.uitlaatdiscounter.nl/auto-on ... 85]/46554/
A.d.h.v. het art.nr gezocht en dan kom ik op het merk "Quinton Hazell".
Dat zegt me dan weer geen ruk, maar goed, zal wel universeel zijn en dat was dan weer niet de bedoeling.
Een pomp koop je daar voor 60,= incl btw
http://www.uitlaatdiscounter.nl/auto-on ... 56]/32020/
Bij elkaar dus 180,=.
Dan rekent de betreffende garage dus € 90,= arbeidsloon.
Schijnt dat deze motor vrij gemakkelijk te doen is, dus met anderhalf uur zijn ze wel klaar, wat neerkomt op € 60,= per uur.
Uurtarief bij de Volvo dealer is ca 80,= per uur, dus de offerte lijkt me vrij normaal.
Opmerking van de bieder:
Wij vervangen de distributieriem, spanrol en looprol voor € 270,- inclusief btw.
Alleen de riem vervangen kost € 140,-, maar dit wordt niet geadviseerd.
Geplaatst: 25.07.2012 - 19:09
door arnold_w
Oh en een setje van Gates kost slechts 129,=
klikkerdeklik
En de
waterpomp kost daar 69,50
Geplaatst: 25.07.2012 - 22:02
door Ramon&Ramon
Die goedkope waterpompen moet je dus never monteren,wat betreft de riemset is internet natuurlijk het goedkoopst,maar garantie tot de hoek.
Bij de automaterialenzaak waar je hem zo kunt meenemen,heb je nog iets om op terug te vallen mocht er iets niet goed zijn,via internet dus niet,verkeerd bezuinigen is dat.
Het belangrijkste is de montage en niet het onderdelenmerk,die sets zijn allemaal wel goed.
Als de montage fout gaat is het meestal einde oefening,dat gebeurd in de praktijk nogal is.
Geplaatst: 25.07.2012 - 22:06
door arnold_w
Prijzen waren ook meer bedoeld om aan te tonen dat de garagebedrijven die dingen ook niet voor 200,= hoeven in te kopen en dat je bij een fatsoenlijke garage voor ca 300,= prima de distributie en pomp moet kunnen laten vervangen.
Was dus ook niet voornemens via internet te bestellen, mijn vaste garageman weet vast ook wel waar die z'n handel moet inkopen en anders wijs ik hem er wel op.
Geplaatst: 25.07.2012 - 22:19
door MarioC70
Met een waterpomp van een inferieur merk vraag je om problemen,met een distributieriem vervangen kun je geen risico nemen,je zal niet de eerste zijn waarbij het fout gaat!
En ik blijf erbij dat voor 300 euro incl waterpomp en monteren er geld bij moet voor die garage,het is niet een half uurtje werk!
Geplaatst: 26.07.2012 - 07:29
door arnold_w
Goed, net antwoord op mijn vraag gekregen....
Beste Arnold,
Ik rij prive zelf ook Volvo. En weet derhalve wat het beste is.
Ik gebruik doorgaans Gates riemen met SKF lagers. dat word door nagenoeg elke fabrikant origineel ook gebruikt. Alleen zetten ze dan hun eigen logo op de doos.
Martijn
Bij deze garage kost het dus 395,= incl waterpomp en arbeidsloon.
Het arbeidsloon bedraagt volgens hun website 35,= ex BTW en dat vind ik schappelijker prijzen dan 80,= bij de Volvo dealer, waar er net zo goed een monteur in opleiding aan je auto kan sleutelen, maar wel dezelfde prijs wordt gehanteerd.
Overigens 2 Volvo's terug (S40 1.9D) de auto in onderhoud gehad bij Scholten in Tiel, toen ik de auto had opgehaald en twee straten verder was, liep de distributieriem eraf. Ik reed nog geen 30 km/u dus verder geen schade. Auto werd teruggesleept naar de werkplaats en wat bleek, ze waren iets vergeten vast te zetten. 300x excuus en het schaamrood op z'n kaken, maar dit geeft wel aan dat er ook bij Volvo mensen werken en geen robots en dat het dus geen garantie is op een beter onderhoud/reparatie omdat je 2x zoveel uurloon mag aftikken.
Ik zal voor de zekerheid nog eens een offerte opvragen bij de Volvo dealer.
Geplaatst: 26.07.2012 - 07:54
door sbv
Neem aan dat het probleem bij Scholten netjes opgelost is, wat je mogelijk nog maar af moet wachten als je voor de laagste prijs wilt gaan.
Ga voor degelijke onderdelen en kijk dan niet op een paar euro.
Ik zou zelf de kriebels krijgen van deze text "Ik rij prive zelf ook Volvo. En weet derhalve wat het beste is" maar dat zal echt aan mij liggen. Zoiets wil een potentiële klant namelijk graag weten, geen mogelijk een vertrouwd gevoel
Geplaatst: 26.07.2012 - 09:00
door arnold_w
De "slordigheid" bij Scholten was op zich netjes opgelost, kreeg een leenauto mee en ze hebben de boel weer hersteld. Is inmiddels wel een aantal jaren geleden hoor, maar ik wil slechts aangeven dat ook daar fouten gemaakt kunnen worden en dat ik dus niet zo goed begrijp waarom het uurloon daar 2x zo hoog ligt als elders.
Ik ken genoeg garagehouders die net zo secuur werken als een merkdealer, alle uitlees apparatuur hebben, ook garantie geven op werkzaamheden, maar dan 50,= per uur vragen. De onderdelen kosten in principe overal evenveel, uitgaande van hetzelfde merk/kwaliteit.
Wat je veelal hoort/ziet is dat men met een nieuwe auto de eerste jaren naar de dealer gaat voor onderhoud, maar naarmate de auto ouder wordt, ze het onderhoud elders laten uitvoeren. Als je een goede en betrouwbare garage kent is daar helemaal niets mis mee.
Geplaatst: 26.07.2012 - 11:24
door arnold_w
Offertes van twee Volvo dealers zijn binnen, riem, rollen, pomp.
Scholten Nijmegen rekent hiervoor € 676,=
En Gijsberts in Elst doet het voor € 625,=
Kan iemand mij die 280,= verschil met de eerder genoemde offerte verklaren, als ze van dezelfde onderdelen gebruik maken?