Automatische versnellingsbak AW50-42, Olie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
antoniew
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.01.2009 - 10:05
Locatie: IJhorst
Contacteer:

Als je op het forum een zoek opdracht loslaat met betrekking tot de automatische versnellingsbak loopt je scherm vol met topics, echter kan ik er geen vinden waar nu eens duidelijk en een duidend beschreven wordt welke olie te gebruiken in de automatische versnellingsbak van onze “roffels”.

Ik heb in mijn speurtocht naar deze info geprobeerd om onderstaand de info samen te voegen tot één topic.

Uiteraard komt deze info van dit forum en de websites van de verschillende olie producenten / leveranciers, een ieder snapt dat ik uiteraard geen verantwoording neem voor de juistheid hiervan ;-).

Auto: Volvo V70 2.5T 1997
Motor: B5244T
Versnellingsbak: Automatisch, AW 50-42 4/1 (Aisin Warner)

Automaat olie: Origineel specificatie: JWS 3309, art.nr. Volvo: 1161540-8

Mineraal / Semi syntethisch / Vol synthetisch ?
De originele olie is een minerale olie, echter in de speurtocht kom ik steeds vaker een “vol synthetische olie” tegen, dit gebruikt Gery van Powerflush overigens ook volgens zijn web site, misschien dat iemand hier iets over kan zeggen.

Alternatief:
  • Mobil - ATF 3309 (is volgens info op deze site en andere sites dezelfde als de olie die de Volvo dealer verkoopt.
  • Toyota Type IV - zelfde als Mobil ATF 3309
  • Q8 - Q8 Auto 15 / Q8 Auto 14
  • Kroon - ATF SP 2012
  • Gery van Powerflush gebruikt “Vol synthetische hi-perfomance ATF olie” merk kan ik helaas niet vinden. (http://www.powerflush.nl/automaatbak)


Hieronder een deel van de externe info waar ik een hoop info uit heb samengevoegd in deze post, als je googled op JWS 3309 wordt je bedolven onder de zoek resultaten:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=2612594
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... oyota-T-IV
http://forums.swedespeed.com/showthread ... l-3309-atf
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... f-sp-2012/
http://www.q8oils.nl/index.php?domain=nl
http://forums.swedespeed.com/showthread ... s-M1-3309)

Ik hoop dat een ieder die over deze materie goede en gefundeerde info heeft dit toe wil voegen aan deze topic, en uiteraard wil ik het ook graag weten als ik onjuiste info heb geplaatst, ook hiervoor geldt alleen met goed onderbouwde argumenten komen, het "volgens mij...heb ik wel eens ergens gehoord dat..." hebben we niks aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

neem de laatste maar, die is universeel, revisie bedrijven gebruiken deze voor de meeste bakken,
soms moet er een additiefje bij om aan de specs te voldoen.
nieuwe vag bakken moeten andere olie ( weet niet welke, lopen stuk op dexron)
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Ik geloof dat je de olie ook bij de Toyota dealer kon halen!
scheelde nogal wat euro's op de Volvo dealer!

weet alleen niet of dit ook telt voor de oudere automaten...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ook die
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik heb in de S70 gewoon het spul van Volvo gedaan, waarom, dat hoort erin en dan hoef ik niet te zoeken, daarbij met wat korting was het niet heel erg duur.

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik heb een topic gestart over problemen met de Geartronic automaat.

Ik ben sterk te vermoeden dat de olie de boesdoener is.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=51263
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
antoniew
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.01.2009 - 10:05
Locatie: IJhorst
Contacteer:

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en Gery Slot gevraagd mijn automaat te flushen.

Volgens Gery was dit er eentje volgens het boekje, zo vies als de mijne heeft hij lange tijd niet gezien, waarschijnlijk is er gedurende de afgelopen 435.348km alleen eens wat olie bijgevuld.

Na het flushen was het verschil enorm. Waar de automaat voor die tijd lang in een hoog (hoger) toerental bleef hangen alvorens over te schakelen is dit helemaal over. Ik krijg het zelfs voor elkaar om bij 1500 rpm alle versnellingen te bereiken..
Verder schakelt de bak vloeiender en "slaat" niet meer als deze van de 2e naar de 3e versnelling overschakelt bij rustig optrekken.
Bij rustig gas bijgeven, zeg maar net voorbij het eerste "zware stuk" (eerste kickdown) schakelt de bak nu heel vloeiend terug waar deze voorheen pas bij stevig intrappen (net voor de kickdown) van het gaspedaal met een klap terugschakelde.

Al met al ben ik blij dat ik Gery gevraagd heb de bak te flushen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

antoniew schreef:Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en Gery Slot gevraagd mijn automaat te flushen.

Volgens Gery was dit er eentje volgens het boekje, zo vies als de mijne heeft hij lange tijd niet gezien, waarschijnlijk is er gedurende de afgelopen 435.348km alleen eens wat olie bijgevuld.

Na het flushen was het verschil enorm.
Zelfde ervaring bij mijn auto met 305.000 km. Pikzwart was de olie
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

@turbodesk, @antoniev,

even nog een oude koe uit de sloot met automaatbakvloeistof:

de aw50-42 automaatbakken van de classic V70/S70 hebben nog geen limited-slip regeling van de lock-up van de koppelomvormer, en zijn dus niet zo geavanceerd als de latere 5 en 6 bakken in de 5 en 6 cilinders van Volvo.

de zgn speciale jws3309 specificatie voor de 5 en 6 versnellingsbakken is ook geschikt voor de eerdere aw50-42 4 bakken maar naar niet noodzakelijk.

Een gewone synthetische atf3 doet het ook prima in deze oudere auto's. De jws3309spec bestond nog niet eens toen dit soort 4-bakken werden geintroduceerd.

De Aw50-42 is dus minder gevoelig voor de soort atf die er in zit en dat heeft ook als voordeel dat in oudere aw50-42 bakken , die al minder druk opbouwen, geexperimenteerd kan worden met verschillende atf types die bijvoorbeeld wat dikker blijven bij hogere temperaturen, zodat er minder drukverlies aanwezig is in de bak, en het schakelen bij warm weer bv toch nog acceptabel blijft bij deze oudere autos.
riny
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 10.02.2007 - 20:45
Locatie: nh

Ook ik heb een hele goede ervaring met Gerry Slot .
Pik zwarte olie eruit en prachtige rode er weer in .
Schakelen als de brandweer deze d5 .
Al een jaar terug laten doen , we gaan het doen om de 80.000 km .
1971/1973 volvo 142 , 1973/1978 opel kadett gsi1980/1983 buggie classic 1600 1983/1988 citoen ds 1989/1999 bmw 325ia 2000/2006 audi a6 2006/20011 volvo s60 d5 2011/heden c70 d5
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”