Pagina 1 van 1

Automatische versnellingsbak AW50-42, Olie

Geplaatst: 25.07.2012 - 11:29
door antoniew
Als je op het forum een zoek opdracht loslaat met betrekking tot de automatische versnellingsbak loopt je scherm vol met topics, echter kan ik er geen vinden waar nu eens duidelijk en een duidend beschreven wordt welke olie te gebruiken in de automatische versnellingsbak van onze “roffels”.

Ik heb in mijn speurtocht naar deze info geprobeerd om onderstaand de info samen te voegen tot één topic.

Uiteraard komt deze info van dit forum en de websites van de verschillende olie producenten / leveranciers, een ieder snapt dat ik uiteraard geen verantwoording neem voor de juistheid hiervan ;-).

Auto: Volvo V70 2.5T 1997
Motor: B5244T
Versnellingsbak: Automatisch, AW 50-42 4/1 (Aisin Warner)

Automaat olie: Origineel specificatie: JWS 3309, art.nr. Volvo: 1161540-8

Mineraal / Semi syntethisch / Vol synthetisch ?
De originele olie is een minerale olie, echter in de speurtocht kom ik steeds vaker een “vol synthetische olie” tegen, dit gebruikt Gery van Powerflush overigens ook volgens zijn web site, misschien dat iemand hier iets over kan zeggen.

Alternatief:
  • Mobil - ATF 3309 (is volgens info op deze site en andere sites dezelfde als de olie die de Volvo dealer verkoopt.
  • Toyota Type IV - zelfde als Mobil ATF 3309
  • Q8 - Q8 Auto 15 / Q8 Auto 14
  • Kroon - ATF SP 2012
  • Gery van Powerflush gebruikt “Vol synthetische hi-perfomance ATF olie” merk kan ik helaas niet vinden. (http://www.powerflush.nl/automaatbak)


Hieronder een deel van de externe info waar ik een hoop info uit heb samengevoegd in deze post, als je googled op JWS 3309 wordt je bedolven onder de zoek resultaten:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=2612594
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... oyota-T-IV
http://forums.swedespeed.com/showthread ... l-3309-atf
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... f-sp-2012/
http://www.q8oils.nl/index.php?domain=nl
http://forums.swedespeed.com/showthread ... s-M1-3309)

Ik hoop dat een ieder die over deze materie goede en gefundeerde info heeft dit toe wil voegen aan deze topic, en uiteraard wil ik het ook graag weten als ik onjuiste info heb geplaatst, ook hiervoor geldt alleen met goed onderbouwde argumenten komen, het "volgens mij...heb ik wel eens ergens gehoord dat..." hebben we niks aan.

Geplaatst: 25.07.2012 - 20:22
door evert65
neem de laatste maar, die is universeel, revisie bedrijven gebruiken deze voor de meeste bakken,
soms moet er een additiefje bij om aan de specs te voldoen.
nieuwe vag bakken moeten andere olie ( weet niet welke, lopen stuk op dexron)

Geplaatst: 25.07.2012 - 20:31
door Laguna-S60
Ik geloof dat je de olie ook bij de Toyota dealer kon halen!
scheelde nogal wat euro's op de Volvo dealer!

weet alleen niet of dit ook telt voor de oudere automaten...

Geplaatst: 25.07.2012 - 20:38
door evert65
ook die

Geplaatst: 26.07.2012 - 08:01
door sbv
Ik heb in de S70 gewoon het spul van Volvo gedaan, waarom, dat hoort erin en dan hoef ik niet te zoeken, daarbij met wat korting was het niet heel erg duur.

Geplaatst: 06.08.2012 - 17:52
door Turbodesk
Ik heb een topic gestart over problemen met de Geartronic automaat.

Ik ben sterk te vermoeden dat de olie de boesdoener is.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=51263

Geplaatst: 08.08.2012 - 15:36
door antoniew
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en Gery Slot gevraagd mijn automaat te flushen.

Volgens Gery was dit er eentje volgens het boekje, zo vies als de mijne heeft hij lange tijd niet gezien, waarschijnlijk is er gedurende de afgelopen 435.348km alleen eens wat olie bijgevuld.

Na het flushen was het verschil enorm. Waar de automaat voor die tijd lang in een hoog (hoger) toerental bleef hangen alvorens over te schakelen is dit helemaal over. Ik krijg het zelfs voor elkaar om bij 1500 rpm alle versnellingen te bereiken..
Verder schakelt de bak vloeiender en "slaat" niet meer als deze van de 2e naar de 3e versnelling overschakelt bij rustig optrekken.
Bij rustig gas bijgeven, zeg maar net voorbij het eerste "zware stuk" (eerste kickdown) schakelt de bak nu heel vloeiend terug waar deze voorheen pas bij stevig intrappen (net voor de kickdown) van het gaspedaal met een klap terugschakelde.

Al met al ben ik blij dat ik Gery gevraagd heb de bak te flushen.

Afbeelding

Geplaatst: 27.08.2012 - 16:04
door Voorn
antoniew schreef:Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en Gery Slot gevraagd mijn automaat te flushen.

Volgens Gery was dit er eentje volgens het boekje, zo vies als de mijne heeft hij lange tijd niet gezien, waarschijnlijk is er gedurende de afgelopen 435.348km alleen eens wat olie bijgevuld.

Na het flushen was het verschil enorm.
Zelfde ervaring bij mijn auto met 305.000 km. Pikzwart was de olie

Geplaatst: 08.12.2012 - 00:19
door Varioclean
@turbodesk, @antoniev,

even nog een oude koe uit de sloot met automaatbakvloeistof:

de aw50-42 automaatbakken van de classic V70/S70 hebben nog geen limited-slip regeling van de lock-up van de koppelomvormer, en zijn dus niet zo geavanceerd als de latere 5 en 6 bakken in de 5 en 6 cilinders van Volvo.

de zgn speciale jws3309 specificatie voor de 5 en 6 versnellingsbakken is ook geschikt voor de eerdere aw50-42 4 bakken maar naar niet noodzakelijk.

Een gewone synthetische atf3 doet het ook prima in deze oudere auto's. De jws3309spec bestond nog niet eens toen dit soort 4-bakken werden geintroduceerd.

De Aw50-42 is dus minder gevoelig voor de soort atf die er in zit en dat heeft ook als voordeel dat in oudere aw50-42 bakken , die al minder druk opbouwen, geexperimenteerd kan worden met verschillende atf types die bijvoorbeeld wat dikker blijven bij hogere temperaturen, zodat er minder drukverlies aanwezig is in de bak, en het schakelen bij warm weer bv toch nog acceptabel blijft bij deze oudere autos.

Geplaatst: 17.11.2013 - 20:50
door riny
Ook ik heb een hele goede ervaring met Gerry Slot .
Pik zwarte olie eruit en prachtige rode er weer in .
Schakelen als de brandweer deze d5 .
Al een jaar terug laten doen , we gaan het doen om de 80.000 km .