Pagina 1 van 2

automatische versnellingsbak amazon

Geplaatst: 25.07.2012 - 15:03
door Scotloop
Hallo,

Ik ben Olivier en ik heb een vraag over mijn vader zijn amazon. Het gaat om een amazon uit 65 met automatische versnellingsbak(B18). Hij schakelt niet meer verder dan z'n 1, nu hebben we de versnellingsbak olie al gecontroleerd en die is prima. Soms schakelt hij nog wel naar zn 2. Nu was mijn vraag, waar dat aan zou kunnen liggen en wat het beste is wat we kunnen doen. Of bij wie we eventueel terecht kunnen, om dit probleem op te lossen...

Hartelijk dank alvast!

Olivier en Steven




Mods edit:
amazone = amazon

Geplaatst: 25.07.2012 - 15:48
door gold
Geen idee waar het aan kan liggen, maar om je tweede vraag te beantwoorden:

Jan Ooms uit monster heeft de versnellingsbak van mijn 1800 gereviseerd.
Was overigens wel een manual.

Heeft wel goed werk geleverd.

http://www.janoomsclassics.nl/

Re: automatische versnellingsbak amazone

Geplaatst: 25.07.2012 - 15:57
door admiral
Scotloop schreef:Hallo,

Ik ben Olivier en ik heb een vraag over mijn vader zijn amazone. Het gaat om een amazone uit 65 met automatische versnellingsbak(B18). Hij schakelt niet meer verder dan z'n 1, nu hebben we de versnellingsbak olie al gecontroleerdel en die is prima. Soms schakelt hij nog wel naar zn 2. Nu was mijn vraag, waar dat aan zou kunnen liggen en wat het beste is wat we kunnen doen. Of bij wie we eventueel terecht kunnen, om dit probleem op te lossen...

Hartelijk dank alvast!

Olivier en Steven
Wat heb je gecontroleerd, de kleur van de olie of het peil. Lijkt erop dat er te weinig olie in zit. Altijd peilen met warme en draaiende motor en de pook in P. Net voor het peilen voet op de rem en ff alle versnellingen pakken ook de R. Gaat hij trouwens wel achteruit. Als de kleur niet meer rood / rozig is maar heel donker tegen bruin aan dan is de olie verbrand en is er een probleem met je koppelvormer.

Geplaatst: 25.07.2012 - 15:58
door Iroll
Voor de BW35 bak kan je terecht bij ATT (Auto Transmissie Techniek) in Scherpenzeel. Jammer dat het overbouwen naar een AW70/71 bak zoveel werk inhoud bij een ama aangezien de transmissie tunnel te smal is. Dat zou de moeite waard geweest zijn. Scandcar rekent trouwens voor een gereviseerde ruil BW35 €1675 excl!
En denk eraan, mocht je een 2e handse willen aanschaffen, dat alleen een ama BW35 onder een ama past. Die van een 140 bijv. is zo'n 10cm korter.

Geplaatst: 26.07.2012 - 19:01
door Scotloop
Heel erg bedankt voor de reacties! De versnellingsbak olie was mooi rood en hij gaat wel achteruit, anders komt hij ook niet uit de garage :p Ik ben benieuwd wat er mis mee is, mijn vader gaat er iemand naar laten kijken die er meer verstand van heeft dan wij. Maar alle suggesties zijn van harte welkom! :) ook bedankt voor de link naar janooms! Daar hebben we misschien wel wat aan :) én voor de tip van de BW35!

Groetjes,

Olivier

Geplaatst: 27.07.2012 - 07:55
door oudevolvo
Hoeveel heeft de bak gelopen? De BW35 staat helaas niet bekend om zijn duurzaamheid.
Marktplaats in de gaten houden voor alternatieven is ook wel interessant.
Deze aanbieder biedt gereviseerde automaten aan.
Amazon parts biedt een complete automaat met toebehoren aan voor 650 euro. (persoonlijk vind ik dat nog vrij veel geld, zeker als de historie onbekend is).
Overigens worden de meeste automaat revisies zoals die worden aangeboden door bedrijven zoals Wimbo weer uitbesteed aan Elferink automatenrevisie.
Bij Elferink kost een automaatrevisie 750 euro excl. BTW

Geplaatst: 27.07.2012 - 20:59
door admiral
Oudevolvo schreef:Hoeveel heeft de bak gelopen? De BW35 staat helaas niet bekend om zijn duurzaamheid.
Marktplaats in de gaten houden voor alternatieven is ook wel interessant.
Deze aanbieder biedt gereviseerde automaten aan.
Amazon parts biedt een complete automaat met toebehoren aan voor 650 euro. (persoonlijk vind ik dat nog vrij veel geld, zeker als de historie onbekend is).
Overigens worden de meeste automaat revisies zoals die worden aangeboden door bedrijven zoals Wimbo weer uitbesteed aan Elferink automatenrevisie.
Bij Elferink kost een automaatrevisie 750 euro excl. BTW
Voor minder heb je een 4 trpas met adapter, is ook een overweging. Is niet in 1 keer plug en play maar onmogelijk is het niet het is al reeds gedaan bij een lid (A v Buren in Zaandam regio NW) die heeft zijn combi voorzien van een 4 traps van een 240 serie. Zelf heb ik een 245 met 4 traps en het rijd heerlijk en die van mij heeft er al 3 ton op zitten.

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:07
door oudevolvo
Met alleen die adapter ben je er bij lange na alleen niet.
Je zit ook met de (niet verkrijgbare) keuzeschakelaar die je nodig hebt van een vroege BW55, het eventueel voorzien van de AW van mechanische telleraandrijving, een peilbuis die anders moet, je support en je aandrijfas.
Maar dat kan inderdaad wel en is een super upgrade ten opzichte van een BW35.

Geplaatst: 30.07.2012 - 16:43
door Scotloop
De bak heeft 144.000 er op zitten... ik geloof niet dat dat echt veel is. We gaan zeker even alles in de gaten houden, vanaf september ben ik weer in NL en kan ik met mn vader aan de slag! Weet iemand misschien ook een adresje waar je de auto goed kunt laten lassen? Bij de rechter achterspatbord en de linker deur is hij door gerot helaas! En dat terwijl hij altijd in de garage staat :( Ik moet wel eventjes zeggen, dat ik onze amazon een super coole en mooie auto vind! En hij rijdt ook superfijn, alleen geen stuurbekrachtiging, maar daat is makkelijk mee te leven! Haha... ik moet me verder nog even goed verdiepen in de versnellingsbak... we hebben nog een technisch boek van ons model. Ik zal even kijken of ik nog een foto kan uploaden!

Geplaatst: 30.07.2012 - 17:58
door Scotloop
Afbeelding

Geplaatst: 30.07.2012 - 18:06
door Iroll
Op deze site staat heel veel info over de BW35 en je kan daar zo'n beetje alle onderdelen ervoor bestellen.
En hier kan je een faulttracing manual van de BW35 downloaden.
En dit is de volvoamazonpictures site. Daar kan je alles over de ama vinden. Ook de service bulletins, folders en greenbooks staan daar onder documents.

Geplaatst: 30.07.2012 - 22:49
door MarioC70
Kickdown kabel niet te strak of blijft de plunjer van de kickdown niet open staan?,dat gebeurde bij die bakken nog wel is.
Volgens de geleerden hier in mijn omgeving!

Geplaatst: 06.12.2012 - 23:11
door Scotloop
Wat ik dus eerst binnenkort ga proberen, is de transmissie olie verversen en het filter vervangen. Het blijkt dat dat al in 5 jaar niet is gebeurd, dus misschien zal dat een verschil maken. Als dat gebeurd is kan hij weer voor de APK.

Wat dan rest is nog wat werk aan de carrosserie, wat ik wel vaker heb gedaan bij deze auto, maar op 2 plekken moet hij toch echt gelast worden. Dat is bij het linker achterspatbord en de Draagarm? daarvoor... Ik ben echt heel enthousiast om ermee te beginnen, meer dan mijn vader haha die wil wachten tot het voorjaar :P

Geplaatst: 07.12.2012 - 21:52
door admiral
Och ligt eraan als je een werkplaats met kachel hebt is dat een weelde, en ik kan er over mee praten.

Geplaatst: 11.12.2012 - 11:16
door Scotloop
Hij staat gewoon in een verwarmde garage en ik krik hem denk ik gewoon binnen omhoog. :p Dan valt het qua temperatuur wel mee haha

Geplaatst: 16.05.2013 - 21:39
door Scotloop
Morgen ga ik naar mijn ouders voor het hele weekend. Dus ik ben van plan om aan de Amazon te gaan sleutelen. Zelf wilde ik gaan kijken dit weekend voor een 245 maar dat gaat helaas niet door :( een volgende keer... Ik kan niet wachten om mijn eigen Volvo te hebben!!

Geplaatst: 17.05.2013 - 07:31
door evert65
att scherpenzeel bestaat niet meer
ga indat geval naar Startrans in Renswoude

Geplaatst: 17.05.2013 - 18:53
door Scotloop
Ik heb vandaag wat zitten spelen met de Amazon :) superleuk is dat!

Een paar roestplekken blootgelegd op de rechter portier en rechtsachter helemaal op de hoek bij de bumper. In beide gevallen is de roest van binnen uit gekomen dus daar ga ik nog naar kijken.

Maar hoe miraculeus is het, dat hij ineens weer schakelt...?!?! Nu heb ik een theorie maar ik weet niet precies hoe het zit. Maar de hendel om de auto in D te zetten is soms wat vaag en klopt niet helemaal. Nu heb ik het vermoeden dat hij misschien in z'n L staat in plaats van D. Klopt het dat de auto in L niet verder schakelt dan z'n 1? Zo nee, dan denk ik dat dit het probleem is. Wel ben ik er achter gekomen dat het transmissievloeistof peil te hoog is. (komt tot de het eind van de X van Max) Binnenkort gaan we in ieder geval dit verversen en op een goed niveau zetten.

Morgen ga ik misschien de bekleding van de deur eruit halen en de schade van binnen bekijken en ook in de achterbak.

Heeft iemand nog eventueel tips voor mij? Voor het verversen van de olie of zo? Naja in ieder geval vind ik de auto supertof en mooi!

Groetjes,

Olivier

Geplaatst: 17.05.2013 - 19:00
door oudevolvo
Het kan aan de afstelling van je stangenstelsel liggen.
Zijn alle bussen in de schakelstangen goed?
Zijn je motorsteunrubbers en bakrubber goed?

Hoe heb je olie gepeild?
Bij een automaat moet dit met draaiende motor.

Zomaar verversen gaat niet.
Dat heet flushen.
En zorg voor de juiste olie!
ATF-F voor een BW35

Geplaatst: 17.05.2013 - 22:44
door Scotloop
Okay ik moet bekennen dat ik nog een erge leek ben op dit gebied en probeer gewoon overal logische verklaringen voor te vinden :P

Maar wat zijn die bussen en waar kan ik ze vinden?

Olie heb ik gepeild door eerst de auto warm te laten lopen 15 min toen onze oprijlaan 3x heen en weer 1.5 km en nog door alle standen heen gezet en toen opgemeten.

Hoe gaat dat flushen? want mijn tactiek was leeg laten lopen en opnieuw vullen... We hebben speciale transmissie olie voor dit type automaatbak ik weet niet uit mn hoofd precies welke dat is, maar m'n vader heeft het via een WIMBO.

Die rubbers zal ik nog even met mn vader moeten bekijken! maar volgens mij zijn die wel in orde.

Groet,

Olivier