Pagina 1 van 2
Meesturende achterwielen
Geplaatst: 11.04.2006 - 17:38
door Frank_V50
Nu lees ik in de verkoop brochure van de V50 (blz.25) dat "de achterwielen in een bocht licht mee draaien". Nu draaien de meeste wielen zowel op het rechte stuk als in een bocht mee :twisted:, dus ik neem aan dat ze hier bedoelen dat de achterwielen meesturen.
Is dit iets unieks? merk je het verschil met bijvoorbeeld een S40 uit 2000, waar dat niet het geval is? Ik ben benieuwd naar de ervaring van de lieden die een V50 rijden...
Geplaatst: 11.04.2006 - 17:49
door Ramon&Ramon
Alleen het reservewiel draait niet mee.

Ze sturen inderdaad iets mee,maar dat hebben de meeste auto,s tegenwoordig
Geplaatst: 11.04.2006 - 17:50
door Summum
Het is me nog nooit opgevallen.....
Geplaatst: 11.04.2006 - 17:53
door Richard
Is inderdaad veel vookomend bij auto's. Ik heb een passat uit '93 gehad en die had het toen al. Dus zal nu wel gemeengoed zijn.
Geplaatst: 11.04.2006 - 17:53
door Stilo
Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord...
Geplaatst: 11.04.2006 - 19:32
door NOS
het is wel gemeengoed.
de Nissan Skyline had het ook en daar dankte die auto z'n wegligging aan
Geplaatst: 11.04.2006 - 19:43
door IkeV70
Gemeengoed?
Er zijn inderdaad al jaren auto's met 4WS, 4-wheel-steering, waarbij de achterwielen iets meesturen. Maar gemeengoed is dat geenszins. Hebben ze het hier over achterwielen die wat speling hebben ingebouwd waardoor ze iets meesturen in bochten? Ik kan me niet voorstellen dat ze bedoelen dat er een mechanische verbinding is tussen stuur en achterwielen.
Geplaatst: 11.04.2006 - 19:49
door menjo
Ja is gewoon speling die een meesturend karakter geeft.
Als ik me niet vergis had de 850 en de S/V40 dat ook al?
EDIT: Ik meen zelfs te herinneren dat de 850 de eerste auto was die dat had? Of was dat iets anders met de achteras?
Geplaatst: 11.04.2006 - 19:57
door Ludo
menjo schreef:EDIT: Ik meen zelfs te herinneren dat de 850 de eerste auto was die dat had?
alleszins de eerste Volvo.

Geplaatst: 11.04.2006 - 20:00
door menjo
Ludo schreef:menjo schreef:EDIT: Ik meen zelfs te herinneren dat de 850 de eerste auto was die dat had?
alleszins de eerste Volvo.

Lijkt me ook vrij lastig op een achterwielaandrijver

(ok, had ook de 400 serie kunnen zijn dan

)
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:02
door Ramon&Ramon
Het stamt al uit de jaren 30 hoor!
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:04
door menjo
Ja maar dat kwam gewoon door de bouwkwaliteit

Geplaatst: 11.04.2006 - 22:06
door Ramon&Ramon
Nee,is echt waar!
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:08
door menjo
Ok. Dan vraag ik me toch af wat het achteras-patent is dat volvo op de 850 had.
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:09
door Frank_V50
Ok, ze sturen dus mee. Toch wel een discussie of het mechanisch gekoppeld is of dat de achterwielen de technische eigenschap hebben om mee te draaien - oops nu zeg ik het zelf ook - mee te sturen. Ze hebben het overigens over een multi-link wielophanging. Multi link zou in mijn opvatting een meervoudige verbinding betekenen: dat help ook niet echt voor het begrip van wat het nu feitelijk is. Weet iemand hier meer van? Heeft er iemand wel eens onder (of naast) het achterwiel gelegen en de zaak eens bekeken?
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:10
door Ramon&Ramon
Dat weet ik niet,Citroen had het al veel eerder.
typ in je zoekbalk: meesturende achterwielen: dan rolt het hele verhaal eruit...
Veel plezier....
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:11
door Ludo
menjo schreef:Ok. Dan vraag ik me toch af wat het achteras-patent is dat volvo op de 850 had.
kijk even op
Ruud z'n site voor de 4 patenten.
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:17
door menjo
Hee bedankt! Leuke info. En het zit ook nog allemaal op m'n V40

Alleen is nog niet helemaal duidelijk of het patent nou ook de meesturende eigenschap omvat.
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:17
door vOlOv
even voor de record, de S40 heeft dit dus ook?
Geplaatst: 11.04.2006 - 22:19
door menjo
Die heeft volgens mij een achteras die vrijwel gelijk is aan die van de 850. Of bedoel je die nieuwe S40? Die zal het ook wel hebben als de TS meent dat het in het foldertje staat.