Pagina 1 van 3

Tuning V70 2.4d 2008 Geartronic

Geplaatst: 26.07.2012 - 15:42
door Frederick
Hoi,

Ik schuim al geruime tijd het forum af naar info over tuning en betrouwbaarheid, degelijkheid.. Geregeld stuit ik op bevreesde reacties omtrent het tunen van een wagen met geartronic omdat die bak te gemakkelijk aan gort wordt gereden. Maar ik vind evenveel meningen die dit ontkennen.
Onlangs kocht ik mij een V70 2.4D met 163pk uit 2008 met geartronic. Tot nu toe vind ik het echt genieten met die bak, te meer omdat ik geregeld file rij en nu geen dikke koppelingsknie meer heb ;)
Graag had ik toch nog iets meer trekkracht en koppel gehad voor hernemingen, de V70 is nogal log tov mijn oude S60.. Daarom had ik een tuning van BSR in gedachten. Enkel, zijn die verhalen omtrent in gort gereden geartronics vh type broodje aap of zit er veel echte miserie achter?
Een verkoper verkoopt uiteraard graag en ja, bij constant afraggen rij je alles stuk...
Graag enkele reacties to the proint ivm de geartronic en tunen.

Bedankt!

Geplaatst: 26.07.2012 - 16:00
door Wauter
20 jaar geleden werden auto's degelijker gemaakt dan nu. Hier bedoel ik niet mee dat de huidige auto's slecht zijn, maar voorheen werden de meeste componenten overgedimensioneerd. Tegenwoordig zijn de eisen anders: een auto moet vooral zuinig (en daarmee licht) zijn, milieuvriendelijk en toch voldoende vermogen. Om dit te realiseren wijken autofabrikanten uit naar allerlei 'extra's' zoals EGR, roetfilters etc. Die dingen maken een auto weer zwaarder, dus dat gewicht moet weer elders gecompenseerd worden. Waarom een draagarm construeren op 200k, terwijl deze ook bij 100k versleten mag zijn?

Om die reden is tunen altijd af te raden, tenzij je geen problemen hebt met sneller uitvallen van onderdelen. Zit diezelfde geartronic ook in de T5? Dan weet je dat die bak iig meer aan kan dan ie nu moet. Is die bak alleen op 2.4D gebouwd, dan zal ie niet veel zwaarder op normale wijze aankunnen.

Overigens is het volgens mij niet echt behelpen met een 2.4D toch?

Geplaatst: 26.07.2012 - 16:11
door diesel01
Ik heb een GT met 185pk en 400nm en die heeft er totaal geen problemen mee.
Polestar kan die van mij met een ecotuning uitrusten waarna het vermogen met 20 pk omhoog gaat, tenzij je het vermogen constant gebruikt lijkt het mij geen probleem.
Alles is stuk te krijgen.

Geplaatst: 26.07.2012 - 17:00
door Fulaks
Heb ook 220 PK en 450 Nm op de 2.4D, weliswaar met handbak. Tot nog toe geen problemen, wel sneller koppeling moeten vervangen.

Geplaatst: 26.07.2012 - 23:38
door Frederick
Wauter schreef: Zit diezelfde geartronic ook in de T5? Dan weet je dat die bak iig meer aan kan dan ie nu moet. Is die bak alleen op 2.4D gebouwd, dan zal ie niet veel zwaarder op normale wijze aankunnen.
Totaal geen idee... Heb wel al zitten denken dat mijn bak vast dezelfde is als de 185 en 205 pk sterke D5 varianten, maar zeker ben ik niet

De 2.4D gaat reeds aardig vooruit, maar ik mis net dat ietsje meer pit... Veeleisend en een luxeprobleem, nietwaar? ;)

Geplaatst: 27.07.2012 - 08:28
door diesel01
Met mijn 185pk gebeurt er ook iets boven de 3000rpm, in manueel is hij tussen 2000/3500rpm erg snel en moet je vlot doorschakelen.

Geplaatst: 27.07.2012 - 08:48
door NielsPHEV
aangezien volvo zelf (via polestar) tuning voor deze auto heeft lijkt het me geen probleem

Geplaatst: 27.07.2012 - 09:14
door Wauter
NielsV70 schreef:aangezien volvo zelf (via polestar) tuning voor deze auto heeft lijkt het me geen probleem
Doet de importeur dat, of Volvo zelf?

Geplaatst: 27.07.2012 - 09:35
door Quota
Elke officiele volvodealer biedt dit aan.

Geplaatst: 27.07.2012 - 09:44
door Wauter
Dat een dealer het aanbiedt, of zelfs de importeur, wil niet zeggen dat Volvo er zelf achter staat. De garantie die dan wordt gedragen komt dan via de dealer, importeur (of de tuner), maar niet meer door Volvo.

Geplaatst: 27.07.2012 - 10:22
door diesel01

Geplaatst: 27.07.2012 - 10:44
door Wauter
De importeur zegt dat de garantie van Volvo behouden blijft, niet door wie deze gedragen wordt. Of de importeur hier dus namens de fabriek spreekt, of namens zichzelf is hier niet uit op te maken.

Wat wel overblijft is dat dit aangeboden wordt via de importeur, niet door een marktplaats-tuner, dus enige zekerheid dat dit werkt heb je wel. Zeker door het behoud van garantie.

Overigens is slijtage wel uitgesloten van garantie, ook als dit sneller gaat dan wenselijk. Bij 10k je banden glad en je remmen schoon op valt hier dus buiten ;)

Geplaatst: 27.07.2012 - 10:48
door euerw
zou gewoon ff bij Rica kijken

Geplaatst: 27.07.2012 - 11:09
door Quota
Wauter schreef:Dat een dealer het aanbiedt, of zelfs de importeur, wil niet zeggen dat Volvo er zelf achter staat. De garantie die dan wordt gedragen komt dan via de dealer, importeur (of de tuner), maar niet meer door Volvo.
Mwoeah, Zou mercedes achter AMG staan? En BMW achter M-werke? :razz:

Ze hebben samen het concept (en naar geruchten wordt een beperkte serie overwogen) S60 Polestar gemaakt, dus ik denk wel dat Volvo er achter staat ja. Polestar tuning wordt naar ik heb begrepen in meerdere landen door de dealer aangeboden.

Maar goed, even los van eventuele mierbevrediging en weer naar de initiele vraag van TS.

Voor wat jij zoekt sluit ik me aan bij euerw, ga kijken bij een goede tuner die tuning op maat maakt, fasttech, european tuning e.d.

de Geartronic zou ik me niet te druk over maken, die is ongewijzigd ook gebruikt voor motoren met grotere koppels tot 400nm, maar daar kan een goede tuner dan ook rekening mee houden.

Wel is mogelijk in sommige gevallen een software matige beperking geprogrameerd bij bepaalde toerentallen om de levensduur van de bak te garanderen.

succes met de zoektocht

Geplaatst: 27.07.2012 - 12:16
door Wauter
AMG en M-werke passen meer aan dan alleen software.

Is die bak ongewijzigd gebruikt voor voertuigen tot 400Nm, dan kan je voor wat betreft de geartronic dus rustig naar 400Nm tunen, rekening houdend met die eventuele software matige beperkingen. Hier zal Polestar wrs wel rekening houden aangezien die tuning via de importeur aangeboden wordt.

Geplaatst: 01.08.2012 - 21:02
door Frederick
Ondertussen uitgevlooid dat de strafste diesel 420nm naar de bak stuurt.. 450nm zal'ie dan ook wel aankunnen, zeker omdat ik nooit het pedaal gelijk vloer..

Geplaatst: 02.08.2012 - 08:58
door euerw
De meeste 2.4diesel komen boven de 450Nm, geen probleem, hoeft je pedaal ook niet geheel voor naar de vloer pak je al rond de 2000rpm

Geplaatst: 07.11.2012 - 16:55
door Arnold
Ik kan je BSR tuning aanraden: +45 pk en + 100 Nm. Ga je echt merken.

Geplaatst: 04.01.2013 - 09:28
door dukcer
Ik ben van plan om mijn motor ook te tunen, heb daarom contact opgenomen met diverse tuners.

Tunex:
De 2.4 163pk kunnen we in 2 stages tunen;
2.4D 120 kW 163 PK --> 143 kW 196 PK 340 Nm --> 400 Nm (euro 4) prijs 225,-
2.4D 120 kW 163 PK --> 165 kW 225 PK 340 Nm --> 455 Nm (euro 4 stage 2 prijs 275,- euro.
Meten op de Superflow testbank voor en na tuning kost 124,- euro extra.

Hartog:
Bij deze 2.4D motor is een mooie winst van ruim 30pk en 65-80Nm haalbaar, dit maakt de motor een stuk soepeler en krachtiger bij een iets lager verbruik (afhankelijk van het gebruik/omstandigheden). We kunnen enkel garanderen dat het verbruik niet hoger wordt, in de praktijk is 2 tot 5% realistisch.

De winst zit voornamelijk tussen de 1800-en 3500tpm., het meest bruikbare toerengebied. Tussenacceleraties zullen fors sneller verlopen, de topsnelheid zal iets hoger liggen, ongeveer 10km/u.

Deze software schrijven wij op maat, waar mogelijk rekening houdend met uw wensen en de specifieke motor, deze motor is zeer sterk en kan overweg met interessante koppel/vermogentoenames, dit uiteraard onder streng toezicht/controle.


U mag onze aanpassing 2 weken testen, als het onverhoopt niet bevalt maken wij deze ongedaan en betaald u niets.

Wij plannen ongeveer 2 weken vooruit momenteel.

Deze aanpassing kost 400,- all-in. Bij verdere vragen vernemen wij graag iets van u. 10% korting voor volvoforum leden!

Fasttech:
U heeft wel de nieuwere motor met 163Pk, dit is een softwarematig geknepen D5 welke standaard 185Pk heeft.
Wij tunen deze motoren normaal naar 220Pk 480Nm, maar uiteraard is meer of minder mogelijk naar wens.
Voor de tuning rekenen wij 499 euro inclusief.

Rica:
185 pk @ 4000 tpm 400 Nm @ 2000 tpm
€363.75 EUR + BTW Voor auto´s ouder dan 3 jaar

Wat is wijsheid voor een V70 2.4d uit 2008 (oud type) met geartronic met 150.000km op de teller?? Volgens mij komen al deze tuners redelijk tot goed uit het forum

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:51
door MartinG
Vergeet Volvo zelf niet met Polestar tuning. Wel prijzig, maar met behoud van garantie van Volvo:

In Nederland biedt Volvo de tuning van Polestar aan op de oorspronkelijk 185 pk sterke vijfcilinder diesel uit de V70, XC70 en de S80. Die wordt voor 950 euro gekieteld tot 205 pk en een maximaal koppel van 450 Nm; vijftig meer dan de standaardauto. Na de behandeling gaan de auto’s in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u in plaats van 8,9 seconden. De automaat kan dat kunstje na de opvoerkuur in 8,8 seconden.