Pagina 1 van 1
Zware "brom" bij gas geven
Geplaatst: 26.07.2012 - 16:03
door VolvoV50 SUM
Hallo allen,
Mijn Volvo V50 2.0D rijd heerlijk en trekt ook goed vind ik.
Maar bij meer gas geven vind ik dat hij een zware "brom" maakt.
Als je gewoon normaal lekker aan het cruisen bent of rustig rijd hoor ik dat niet.
Dus gas "brom" gas los "brom" weg.
De auto heeft 122.000 km momenteel.
Ik denk zelf dat het iets met het in of uitlaat traject te maken heeft.
Maar misschien heeft een van jullie dezelfde ervaring gehad.
Groeten Julien
Geplaatst: 17.08.2012 - 13:36
door VolvoV50 SUM
Niemand die een dergelijke ervaring heeft gehad of heeft?
Groeten Julien
Geplaatst: 17.08.2012 - 14:31
door Ben
Zet 'm even bij de dealer op de brug, dan zien ze het zo.
Geplaatst: 17.08.2012 - 15:33
door Iroll
Klinkt idd als een lek in het uitlaat traject. Meestal kan je het lek localiseren als iemand de uitlaat met een handdoek dichtdrukt, motor stationair. Dan kan jij met je oor luisteren waar de uitlaat blaast, ook onder de kap luisteren of het spruitstuk blaast. Dus van voor naar achteren werken.
Geplaatst: 17.08.2012 - 19:28
door V50-Mart
Kan dat niet ook komen door een niet optimaal functionerende EGR klep?
Geplaatst: 17.08.2012 - 22:09
door VolvoV50 SUM
Iroll schreef:Klinkt idd als een lek in het uitlaat traject. Meestal kan je het lek localiseren als iemand de uitlaat met een handdoek dichtdrukt, motor stationair. Dan kan jij met je oor luisteren waar de uitlaat blaast, ook onder de kap luisteren of het spruitstuk blaast. Dus van voor naar achteren werken.
Bedankt voor de tip! Verder niet schadelijk? Vroeger kon je er een brommer mee laten afslaan.. Ja dat egr geval ga ik ook afdoppen want hij stotert aventoe.
Bedankt groeten Julien
Geplaatst: 18.08.2012 - 07:53
door Iroll
Zolang je de uitlaat niet te lang dichthoud is het ok. Dus als de motor dreigt afteslaan weer even lossen, met tussenpozen dichtdrukken dus.
Geplaatst: 14.09.2012 - 09:16
door BG_Volvoforum
Dag V50 SUM , oorzaak ondertussen gevonden?
Geplaatst: 15.09.2012 - 21:22
door VolvoV50 SUM
Nee nog niet na de truuc met een doek op de uitlaat denk ik een sis te horen maar ik twijfel toch nog 17 okt krijgt ie toch een jaarbeurt bij de dealert. Kijken ze nog eventjes.
Geplaatst: 12.10.2012 - 10:43
door BG_Volvoforum
Brom is uit mijn V50. Heb ook een 2.0D van 2006, 112K km, ook een brom, eigenlijk alsof hij wat zwaarder klonk,
EGR klep connector eruit getrokken, en opgelost, al bij het naar huis rijden sneerde hij weg als een raket, ongelooflijk maar waar, stilaan groeit dat ding dicht met smurrie, en zijn vermogen leed eronder. Voelde wel af en toe dat hij wat inhield bij een bepaald toerental, en het viel mij op dat zelfs een Berlingo me kon bijhouden, maar kom, die auto's hebben ook zwaardere motoren tegenwoordig dacht ik. Gisteren sinds lang mijn banden nog eens horen fluiten toen ik doorduwde

Geplaatst: 12.10.2012 - 13:32
door VolvoV50 SUM
Dat kan ik wel eens proberen ja, de stekker lostrekken van de EGR.
Met mijn 320d uit 1998 had ik ook EGR problemen. Helemaal dichtgeplakt van binnen.
De 17de gaat ie naar de garage voor een jaarbeurt + Apk.
Geplaatst: 12.10.2012 - 14:57
door BG_Volvoforum
Laat die mannen vd garage de stekker losmaken, blijkbaar is dat een truukje met gasgeven erbij.
Die klep zou gewoon gepoetst kunnen worden, enfin gepoetst met hoofdletter G want dat is een smerig spul wat erop kleeft.
Enig idee waar die klep zit? Kan me voorstellen dat ze in de garage me graag aanbieden om een nieuwe te steken aan een prijs waar mijn haar stante pede van uitvalt.

Geplaatst: 13.10.2012 - 20:16
door V50-Mart
Mijn dealer zei dat de EGR klep schoonmaken meer zou kosten dan em simpelweg vervangen.. zal met arbeidsloon te maken hebben vermoed ik? Ik was geloof ik een paar 100 euro kwijt
Ik heb de mijne nog steeds niet afgesloten. ik kan de klep en buis die moet worden afgesloten niet vinden, ondanks verzoeken tot fotos die mij daarbij helpen en daarnaast hoor ik waarschuwingen over het afsluiten van EGR bij een 1.6D met roetfilter.. dus ik blijf er maar vanaf.
Geplaatst: 15.10.2012 - 10:22
door BG_Volvoforum
Mart, ik ga me er zelf aan wagen , ga die klep zelf eruit halen en poetsen. Collega heeft het ook gedaan, weliswaar geen volvo, maar dat lukt perfect;
kosten; inderdaad, hij bevestigde dat je wel effe bezig bent met dat poetsen, vuil werkje en niet makkelijk zuiver te krijgen...
Ik heb een 2.0D, dus de egr klep zal wel ergens anders zitten dan in een 1.6D, maar normaal is die redellijk eenvoudig te vinden (weet ik nu...).
Als je voor de motor staat, zie je dan een metaalkleurige buis over de motor lopen, gaat van vooraan naar achteraan; dat is de buis die de klep met de motorinlaat verbindt.(alle sis zwart, enkel die buis is zilverachtig), ongeveer een duim dik)
Die buis zit vooraan vast op de motor, achteraan hangt de EGR klep. Die klep heeft dus een stekkertje, effe blind zoeken.
De EGR klep stuurt verbrande gassen terug naar de motor, truukje om de NO te verbranden, puur milieu kwestie.
Als die klep na verloop van tijd volhangt met roetaanslag, zal ze niet meer perfect kunnen sluiten, en dat is wat we merken. Terwijl ze eigenlijk moet toe zijn , staat ze nog wat open en alles werkt tegen.
Hoe die stekker lospeuteren? We merken dus problemen op als de klep niet goed dicht is, dus moet jij ervoor zorgen dat de klep dicht is bij het lostrekken, dat doe je door veel gas te geven, bij hoge toeren is die klep namelijk dicht (software zet hem toe). Dus het uittrekken vd kabel gebeurt bij hoge toeren.(twee personen nodig dus)
Of dat nu iets op termijn doet aan de motor ? Geen idee, maar, vanaf nu gaan er geen vuile gassen meer terug de motor in, op zich is dat dus zuiverder voor de motor, slechter voor het milieu.
Ik merk 2 dingen;
1 de motor is niet meer zo snel op temperatuur, nog geen idee of dat in de koude winter problemen gaat veroorzaken,
2 er zit terug poeder in de motor, serieus poeder. ik vertrek in eerste rustig, geef dan gas bij en mijn banden peipen, dan in tweede, weer rustig tot een 2500 rpm, dan vol gas, en opnieuw piepende banden.
Ga me verdiepen in zo een plaatje maken....
Geplaatst: 30.10.2012 - 13:57
door VolvoV50 SUM
Zo de auto is bij de dealer geweest.
Er waren 3 lekkages.
1: De aansluiting van de EGR op de luchtinlaat.
2: 1 Injector die los zat overal diesel.
3: De katalysator is om onbekende reden blijkbaar gedemonteerd geweest en daarna foutief terug geplaatst. Dus daar was de klem ook van naar de knoppen.
Gelijk Jaarbeurt + APK dus hij kan er weer tegen aan. Rijd ook een stuk soepeler nu.
Geplaatst: 30.10.2012 - 15:24
door Exeres
goed om te horen!