Pagina 1 van 1
pk's te kort koppel wel in orde.
Geplaatst: 26.07.2012 - 20:05
door chris_zweden
Al jaren (ja jaren!) heeft mijn s80 D5 uit 2007 te weinig vermogen. Volgens rollerbank 205pk en 480nm (na tuning) standaard is 185pk en het moet zijn 240pk, auto heeft paar maanden goed gewerkt en sindsdien niet meer. Rica weet het niet, de dealer zegt dat de auto als een speer gaat.
Met originele volvo software heeft de auto ook minder pk's, iets van 178 dus er is wel degelijk iets niet in orde.
Wat o wat kan het zijn?
Ik zat zelf te denken aan de LMM turbo druk sensor, verstopte egr, open egr klep?
pressure sensor heb ik al eens vervangen gaf storing maar geen verschil in vermogen.
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:06
door V70/2.4D/2003
Bij een defecte LMM heb je nagenoeg geen vermogen althans, aanzienlijk minder dan de gemeten waarde. Je zou de LMM eens schoon kunnen maken en kijken of het wat doet.
EGR zou kunnen, mits die niet softwarematig door Rica al is dichtgezet. Draai de slang maar eens los en kijk of er smurrie zit. Zo ja: schoonmaken en kijken of het wat doet.
Turbodruksensor lijkt mij een uit te lezen probleempje.
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:13
door koen.s
Dat scheelt 35 pk, wel erg veel.
Verder geen foutcodes?
De Rica pk´s moet je ook niet al te serieus nemen.
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:26
door EVV
Zijn dit wiel PK's of motor PK's?
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:37
door Msuidgeest
Slimme vraag van EVV.
Tussen de krukas en de wielen verlies je zomaar 10% vermogen. En dan heb ik het over een auto met handbak en geen conventionele automaat.
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:41
door V70/2.4D/2003
Volgens rollerbank 205pk en 480nm
Dan zou je toch haast denken.....wiel-PK's
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:44
door chris_zweden
Geen foutcodes.
Neem ze wel serious, heb namelijk een dyno waaruit wel degelijk 240 pk tevoorschijn kwam. En destijds tevens slippende banden bij optrekken. Er is ook een v70 die exact hetzelfde probleem heeft, wel koppel maar minder pk's.
Heb onder motorkap wat stekkertjes losgetrokken van sensoren bij de koplamp van de passagierskant en weer bevestigd en maar liefst een half uur was het weer vroom vroom. Gaspedaal leek ook stuk lichter aan te voelen en hoefde duidelijk minder gas te geven om vooruit te komen.
Of het aan de stekkers gelegen heeft weet ik niet, heb de rit daarvoor lange tijd 200+ gereden dus kan ook daar aan liggen (roetfilter, uitlaat egr?)
LMM heb ik al eens schoongemaakt maar maakte niets uit. Wil ding best vervangen maar is erg prijzig en het is zonde als dat het niet is.
P.s, auto gaat niet harder dan 230km/h met nog 900 toeren te gaan, begrenzer zou eruit moeten zijn met rica software, of toch iets met de turbo?
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:51
door Msuidgeest
Realiseer je dat moderne turbo's met variabel geometrie bij zeer hoge toerentallen als demper gaan werken: ze kunnen domweg niet meer toeren en uitlaatgassen verwerken.
Geplaatst: 26.07.2012 - 21:52
door Discovery
Geplaatst: 26.07.2012 - 22:28
door chris_zweden
Ik lees niet over tientallen pk's minder bij die auto's.
Ik meen dat de EGR van de huidige modellen niet schoongemaakt kan worden. Je komt er gewoon niet bij. Heb wel eens de EGR mixer eraf gehaald en schoongemaakt maar viel relatief gezien mee dus ik betwijfel of dat het is.
@msuidgeest
De auto haalt standaard ook 230km/h dus, met andere worden de turbo kan het niet aan / is te klein? Geen probleem, ik vond het alleen vreemd dat ik 900 toeren over had.
Waardes zijn motor pk's, kennelijk pakt een automaat nog meer dan 10% van het vermogen
Engine power 205,5 bhp
wheel power 158,9 bhp
torque 476,6 nm
Geplaatst: 26.07.2012 - 22:59
door eindelijk Volvo
Het geval van minder vermogen komt mij ook bekend voor. Heb er nog niet naar laten kijken en bij de beurt 10000 km geleden is er ook niets over gezegd.
Verder merk ik bij hogere buiten temperaturen zoals nu (30c) ook een minder vermogen. Kan dit misschien een rol spelen? In de vroege ochtend, als het wat koeler is merk ik na warm te hebben gereden een lekker vermogen, s'middags is dit duidelijk minder.
In de winter bij koele buiten temperaturen is er echt meer dan voldoende power.
Geplaatst: 27.07.2012 - 04:37
door Frank87
230 Km/u (op de teller, is dus in werkelijkheid maar 215 ofzo) is een prima snelheid voor een +\- 200 PK sterke auto.
Bijna alle merken die een 200 PK auto afleveren of autos die naar 200 PK zijn geschopt, halen zo rond de 215-230 waarbij het stuk van 200 naar 230 even duurt.
De luchtweerstand neemt exponentieel toe en zal daar dus te veel worden voor de auto.
Ook telt mee, dat als je een overdrive in je versnellingsbak hebt (in de regel een overbrengingsversnelling van minder dan 1) met een normaal differentieel, dat je best toeren over kan hebben op je top snelheid. Het is niet meer zo als vroeger dat een auto een hoogste versnelling van 1:1 heeft en dus op zn top zit als hij de redline bereikt. Die tijden zijn voorbij.
Geplaatst: 27.07.2012 - 12:24
door Pikantje
Even een stukje theorie: pk's zijn het resultaat van vermenigvuldiging van Nm's met toerental:
P=T*n*2*pi/60
P is vermogen in Watt's
n is toerental in omw/min
pi is het getal pi (3,14...)
T is koppel in Nm
Als de Nm's wél kloppen, maar de pk's niet zijn er - puur rekentechnisch - dus twee mogelijkheden:
1) motor haalt niet vereiste toerental om de beloofde pk's te genereren
2) het koppel neemt met stijgen van het toerental te snel af
Groet,
Geplaatst: 27.07.2012 - 12:31
door V70/2.4D/2003
Pikantje, +1, want:
De auto haalt standaard ook 230km/h dus, met andere worden de turbo kan het niet aan / is te klein? Geen probleem, ik vond het alleen vreemd dat ik 900 toeren over had.
Mijn conclusie: dan is er kennelijk iets met die Rica-software niet goed.
Geplaatst: 31.07.2012 - 12:11
door chris_zweden
Pikantje schreef:Even een stukje theorie: pk's zijn het resultaat van vermenigvuldiging van Nm's met toerental:
P=T*n*2*pi/60
P is vermogen in Watt's
n is toerental in omw/min
pi is het getal pi (3,14...)
T is koppel in Nm
Als de Nm's wél kloppen, maar de pk's niet zijn er - puur rekentechnisch - dus twee mogelijkheden:
1) motor haalt niet vereiste toerental om de beloofde pk's te genereren
2) het koppel neemt met stijgen van het toerental te snel af
Groet,
Max attained RPM 4670
dit terwijl de begrenzer op 5000 zit. Maar die 300 toeren extra leveren niet 35PK meer lijkt mij
Koppel van 476NM komt PAS vrij bij 2515 toeren!! dat lijkt me wel heel laat.
Misschien gaat de potentiometer niet helemaal naar 100%?
Heb alvast nieuw (gebruikte) LMM aangeschaft voor €60 dus dat zijn de kosten niet, je moet ergens beginnen.
Geplaatst: 31.07.2012 - 12:30
door EVV
Volgens de Rica grafiek gebeurd er niet zoveel meer boven de 4750 rpm, dus daar zitten die 35 pk ook niet. Luchtfilter is nog schoon? Roet de auto eigenlijk bij vol gas?
Geplaatst: 31.07.2012 - 17:25
door chris_zweden
Voor zover ik weet geen zwarte rookpluim bij vol accelereren, de bumper blijft schoon. Het is ook geen TDI die ik best vaak met zwarte rookpluim zie rijden (ja de volvo's!)
Iemand nog meer suggesties?
Lek is boven, de software was overschreven door dealer.
Geplaatst: 10.09.2012 - 11:56
door eindelijk Volvo
eindelijk Volvo schreef:Het geval van minder vermogen komt mij ook bekend voor. Heb er nog niet naar laten kijken en bij de beurt 10000 km geleden is er ook niets over gezegd.
Verder merk ik bij hogere buiten temperaturen zoals nu (30c) ook een minder vermogen. Kan dit misschien een rol spelen? In de vroege ochtend, als het wat koeler is merk ik na warm te hebben gereden een lekker vermogen, s'middags is dit duidelijk minder.
In de winter bij koele buiten temperaturen is er echt meer dan voldoende power.
De tuning software is bij de vorige beurt overschreven. Heb nu een softloader van Rica en kan in voorkomende gevallen zelf de software terug zetten. Alles weer als van ouds.

. Gisteren een lekker ritje terug gemaakt van uit St. Moritz terug naar huis. Het middelde verbruik na de Alpen rit naar Italie en de rit naar huis lag op 7,5L per 100 km, best netjes. Heb op de autobahn nog even de 225 aangetikt en flink doorgereden.