Pagina 1 van 2

Verlichting doet raar

Geplaatst: 27.07.2012 - 06:35
door Bobbl
Hallo medeforummers,

Sinds gisteren, nadat ik weer eens in het donker reedt, viel me op dat de verlichting de hele tijd zwakker en sterker brandt, zowel bij stationair als bij rijden.
Ook de binnenverlichting doet mee, bij stationair met deur open.

Wat zou dit kunnen zijn?

Graag jullie respons, vriendelijke groet, Bob.

Geplaatst: 27.07.2012 - 07:31
door Oceanracer
Spanningsregelaar op de dynamo.

Geplaatst: 27.07.2012 - 07:33
door Bobbl
Oceanracer schreef:Spanningsregelaar op de dynamo.

Duur?
En makkelijk te vervangen?

Geplaatst: 27.07.2012 - 11:40
door M@rcel
Spanning/slijtage van de multiriem (wat doet hij met airco uit?).
Zeer matige accu.
vrijlooppoelie
spanningsregelaar
alternator
Nadat de storingen uitgelezen zijn, zou dit, als leek, mijn onderzoeksvolgorde zijn.

Geplaatst: 27.07.2012 - 12:06
door Pikantje
Heb ik ook, je hebt dan de zgn. disco-line uitvoering :P

Er is al meer over geschreven geloof ik, schijnt inderdaad de spanningsregelaar te zijn.

Vervangen van enkel de spanningsregelaar zou mogelijk moeten zijn en niet zo gek duur, maar ik heb me er nog nooit toe kunnen zetten; de symptomen zijn me net niet ernstig genoeg om er aan te beginnen... :oops:

Vervangen van de gehele dynamo is waarschijnlijk minder werk, maar kost iets meer. Een ruildynamo zal waarschijnlijk een paar honderd euro kosten.

Groet,

Geplaatst: 27.07.2012 - 19:47
door Bobbl
Ff de accuspanning getest, accu geeft 12.2volt als de motor uit is, en als die draait geeft die 14.2/14.3 volt laadspanning.
Dus dat lijkt goed, morgen wil ik eerst nieuwe dimlichten monteren, kijken of dat de oorzaak is, en het viel me op dat beide stadslichten voor niet doen, maar krijg geen melding op bc! Wel vreemd!
Kan het kwaad om met een kapotte spanningregelaar te rijden?

Geplaatst: 27.07.2012 - 20:46
door Oceanracer
Die accu is aan gort! Hij moet op de polen zeker 12.6V geven.

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:17
door Bobbl
Oceanracer schreef:Die accu is aan gort! Hij moet op de polen zeker 12.6V geven.
Oke, ga morgen gelijk de accu laten testen bij de automaterialen zaak.
Moet ik nog ergens op letten als ik de accu wissel, ivm de boordcomputer/electronica?

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:20
door M@rcel
Ja, contactsleutel op standje II voordat je de (zelfde of nieuwe) accu aansluit.

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:43
door Bobbl
M@rcel schreef:Ja, contactsleutel op standje II voordat je de (zelfde of nieuwe) accu aansluit.

Dank je wel, wordt vervolgt........

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:57
door Ramon&Ramon
M@rcel schreef:Ja, contactsleutel op standje II voordat je de (zelfde of nieuwe) accu aansluit.


Afdrukken
Terug

Accu, ontkoppelen
Opmerking vóór het ontkoppelen van de accukabel

Waarschuwing! De SRS-eenheid blijft gedurende een bepaalde periode actief na het uitschakelen van de stroom. Wacht daarom drie minuten voordat u met de werkzaamheden begint.
Als het milieulampje in het combi-instrument brandt, moeten eerst de storingscodes voor het motorstuursysteem worden afgelezen en indien nodig worden verholpen voordat de auto spanningsloos wordt gemaakt.
Het contact moet minstens vijf minuten uitgeschakeld zijn voordat de auto spanningsloos wordt gemaakt zodat de regeleenheden de tijd hebben om de informatie op te slaan.
Als het voertuig is voorzien van een verwarming met afstandsbediening, wordt de persoonlijke code gereset naar de fabriekswaarden (1234) als de accu wordt ontkoppeld of spanningsloos wordt gemaakt.
Attentie! Verwijder altijd eerst de minkabel van de accu voordat u een pluskabel losmaakt.
Opmerking vóór het bevestigen van de accukabel
Waarschuwing! Let erop dat er geen stroomgeleidende voorwerpen die de accu kunnen kortsluiten onder de beschermende afdekking van de accu terechtkomen.

Waarschuwing! De sleutel moet in stand 2 staan. Er mag niemand in de auto aanwezig zijn wanneer de accu wordt aangesloten. Dit is een veiligheidsmaatregel voor het geval een airbageenheid geactiveerd wordt wanneer de stroom wordt aangesloten.
Opmerking na het bevestigen van de accukabel


Initialisatie van bovenste elektronicamodule (UEM)
Initialisatie centrale vergrendeling, binnenverlichting en open dak door de auto met de afstandsbediening, de sleutel of VIDA voertuigcommunicatie te ontgrendelen.



Ruiten
Initialiseer de positie van de ruiten aan de hand van: VIDA-voertuigcommunicatie, positie van de ruit initialiseren.

Kalibreren van interieurventilator
Als de auto is voorzien van Handmatige (MCC) of Standaard klimaatregeling, moet de ventilatorsnelheid opnieuw worden gekalibreerd als de accu ontkoppeld is geweest.
Contact aan.
Draai de ventilatorknop naar max.
Draai de ventilatorknop naar min.
De kalibratie is voltooid.


Kalibreren van open dak
Voor S80, S60, V70 (00-) en V70 XC (01-) / XC70 zie: Schuifdakeenheid (SRM), kalibreren .
Voor XC90 zie: Schuifdakeenheid (SRM), kalibreren .
Motor
Als de accu ontkoppeld is geweest, kan het zijn dat de motor pas na enkele minuten rijden normaal loopt.
Afrondende werkzaamheden
Opmerking! Stel de klok in.

Geplaatst: 27.07.2012 - 22:39
door M@rcel
LOL, love it :)

Geplaatst: 28.07.2012 - 20:32
door Bobbl
Weer een stapje verder, accu gewisseld (anders moest die komende winter) andere lampje gemonteerd, en alle massa punten gecontroleerd.
Probleem blijft.
Kan nog ff kijken of de zekeringen allemaal goed contact hebben, en anders toch maar de dynamo laten doormeten, kan dit als de dynamo in de auto zit, of moet die eruit?

Accu wisselen mag volgens de dealer gewoon zonder iets te doen dwz min los, plus los, plus weer vast , min weer vast, en verder niks.........

Geplaatst: 28.07.2012 - 20:35
door jpwg001
Oei! Adviseert hij niet om de contactsleutel in positie 2 te zetten wanneer je de minpool weer aansluit? Dat moet nl. wel.

Geplaatst: 28.07.2012 - 20:39
door Oceanracer
Doen ze bij de dealer inderdaad niet.

Geplaatst: 28.07.2012 - 21:00
door Bobbl
Oceanracer schreef:Doen ze bij de dealer inderdaad niet.


Wel raar toch?

Geplaatst: 28.07.2012 - 21:24
door jpwg001
Als zij de reparatie uitvoeren, is het risico voor hen. Ik neem het zelf niet.

Geplaatst: 29.07.2012 - 12:26
door Oceanracer
Mijn idee.

Geplaatst: 29.07.2012 - 22:25
door Bobbl
Heren, lijkt er toch op dat het probleem weg is, na een ritje in het donker.
Dus accu was toch we aan vervanging toe.
Accu die erin zat was een accu met Volvo stikker erop, na grondige inspectie bleek dat die van 2003 is!
Kan het haast niet geloven, een accu die 9 jaar meegaat, en eigenlijk nog niet helemaal kapot is!
Zeker als je bedenkt dat ik de laatste 4 jaar overwegend kleine afstanden rijdt.
Ik laat morgen de accu nog wel even testen om te zien hoe de staat is, kon gisteren niet doorgemeten worden omdat die nog gemonteerd was.
Heb nog wel het idee dat de binnenverlichting bij stationair toerental iets flikkert......

Geplaatst: 29.07.2012 - 23:26
door Morgenstond
Dat doet de binnenverlichting van mijn S60 ook, met een goede accu en dynamo.