Pagina 1 van 1
V50 - 2006: Aircopomp vervangen
Geplaatst: 27.07.2012 - 06:51
door Tim76
Beste allen,
Al wel een hele poos lid van dit forum, maar nooit echt tijd voor gemaakt, behalve voor het stellen van een vraag over mijn S80 uit 1999 dan

Inmiddels ben ik alweer ruim een jaar in het bezit van een V50 uit 2006, 1.8 benzine. De S80 begon zoveel kuren te vertonen (na dik 3 ton) dat het niet meer uit kon, helaas
Afgelopen weekend ben ik ongelukkigerwijze bij onze Oosterburen over een dikke betonnen stoeprand heen gereden. Schrok me natuurlijk het apezuur en vreesde het ergste, auto afgesleept naar Saalfeld en op de brug. Aircopomp blijkt naar z'n grootje, daarnaast ook een licht beschadigde voorwielophanging (een platte buis met een gat erin) en ook heeft de velg rechtsvoor een knauw gehad. Gelukkig was en is de auto nog rijdbaar, maar de terugweg was zonder koelte wel weer even terug naar de 90'er jaren, waarin ik auto's reed die dat nog niet hadden
Met alles erop en eraan komt de rekening op een dikke 1500 euro uit. Gereviseerde pomp erop, draagarm vervangen, dingetje zus, fratsje zo, je zit er zó aan. Waarvan die compressor dus de hoofdmoot uitmaakt. Die is wel heel erg makkelijk te vervangen, bij uitstek een klusje wat ik zelf zou kunnen doen. Bovendien kan ik aan een nieuwe/gereviseerde compressor komen voor een fractie van de prijs die de garage rekent.
- Is het verstandig een compressor te monteren die weliswaar geschikt is voor mijn auto, maar niet bij een Volvo-garage vandaan komt? Ik zit écht met dat gigantische bedrag in mijn maag, het zou zonde zijn om dat niet te doen. Garantievoorwaarden zijn hetzelfde.
- Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij het vervangen en opnieuw aansluiten van de pomp? Ik doe er nieuwe kraagbouten in en uiteraard een setje verse O-ringen voor een goeie afdichting.
- Is het werkelijk nodig om de draagarm te vervangen? Natuurlijk had de man in de Werkstatt gelijk, hij heeft een dreun gehad en er zitten wat krassen in en je kunt niet aan de binnenkant van die holle buis kijken. Maar op de terugweg heb ik mij voorzichtig toch richting de 135 km/h begeven en ik merk werkelijk niets van afwijkend gedrag. Volgens mijn kan hij best wel blijven zitten. Of ben ik dan te optimistisch...?
Alle antwoorden zijn van harte welkom, bij voorbaat mijn dank daarvoor!

Ook tips and/or tricks zijn welkom!
Groeten van Tim!
Geplaatst: 27.07.2012 - 08:26
door sbv
Compressor vervangen is leuk, maar vergeet niet dat je het eerst leeg moet laten halen, dan compressor de en monteren en vervolgens weer zorgen dat alles lekdicht is. Verder nog droger vervangen. Als er ergens een lek je door bijv een vergeten pakking mag je weer opnieuw. Verder dien je het systeem dan nog te laten afpersen en vullen, gaat ook al met al redelijk wat geld in zitten
Draagarm zou ik geen risico nemen en gewoon vervangen.
Geplaatst: 27.07.2012 - 09:14
door janvanmeer
Deze reparatie kun je zeker veel goedkoper doen. Kijk eens rond op marktplaats voor een goede gebruikte of gereviseerde compressor. Zelf zou ik hier niet aan beginnen om te monteren. Ga naar een goede aircospecialist.
Kijk eens op mister auto wat een draagarm kost. Montage is op een brug zo gedaan.
Geplaatst: 27.07.2012 - 09:32
door Wauter
Zoals sbv terecht aangeeft, kan je niet 'zomaar' een onderdeel van de airco, zoals een pomp, vervangen. Feitelijk pleeg je zelfs een milieudelict als je het systeem zomaar leeg laat lopen. Pakkans is vrij klein als je in je schuur bezig bent, maar toch..
Volvo maakt die pompen overigens ook niet zelf. Indien de pomp die je zelf kunt verkrijgen van dezelfde fabrikant is, zie ik het probleem niet.
Of de draagarm vervangen moet worden is een kwestie van meten, indien bij uitlijnen geen afwijkingen gevonden worden is vervangen niet noodzakelijk.
Mister auto is een leuke tip, de marge die een garage heeft op onderdelen steek je zo in je zak. Monteren moet je dan alleen ook zelf doen. Indien je zelf de mogelijkheden, en kennis in huis hebt om zaken zelf te doen was je vast niet naar een garage gereden.
Geplaatst: 27.07.2012 - 16:35
door Tim76
Dank voor het meedenken!

Uitlijnen ga ik zeker even laten doen, dan weet je inderdaad zeker hoe en wat. Goeie tip!
Ik ben naar de garage gegaan omdat ik geen idee had wat de schade was. Er lekte een vloeistof, koud en helder van kleur. Ik weet wel dat dat geen olie of koelvloeistof is, maar wat dan wel...? Ik heb ook meteen de motor gestopt; voor je het weet heb je nog veel meer schade, en daar zit ik ook niet op te wachten.
Een nieuwe/gereviseerde compressor vond ik hier:
>KLIK<
Zelfs Meneer auto is de goedkoopste niet
En een draagarm van dezelfde aanbieder:
>KLIK<
Dat maakt elkaar niet veel.
Zelf monteren gaat beslist lukken. Maar dan zit ik nog met het feit dat Volvo er dan meteen nieuwe bouten in stopt. Natuurlijk is dat beter, maar de huidige bevestigingsmaterialen voldoen toch gewoon? En het riempje waarmee de compressor wordt aangedreven, moet dat ook vernieuwd, of kan dat ook gerecycled? En zijn er nog andere dingen die ik moet bestellen om niet halverwege met een halve auto te zitten?
Wederom dank voor de antwoorden!
Groeten van Tim
Geplaatst: 27.07.2012 - 20:20
door Iroll
Die vloeistof is het koelmiddel v.d. airco vermengd met de dunne olie die eraan toegevoegd is.
Gewoon even de staat van de bouten en moeren bekijken als je ze los hebt. Krijg je ze netje en niet rondgedraaid los en is het schroefdraad netjes dan hergebruiken. Sleutelen het liefst met een 6kantige ring/dopsleutel, 12kantige beschadigen snel de kop van bout/moer vanwege doorslippen. En zo'n riem kost je de kop niet, mocht je daarop willen bezuinigen de riem bekijken op slijtage en droogte scheurtjes, even de binnenkant naar buiten buigen als je hem eraf hebt (niet knikken!) dan komen de eventuele scheurtjes te voorschijn aan de binnenkant.
Geplaatst: 27.07.2012 - 21:02
door Tim76
De Volvo-boer had het erover dat je de pomp er niet afkrijgt zonder de belt _door te snijden_. Lijkt me stug, want dat kan je 'm ook niet gemonteerd krijgen, denk ik ::twisted:
Net als met alles: goed kijken wat je losmaakt en hoe het vast zit, dan kan het eigenlijk niet mis gaan!
Dank voor de nuttige info!
Groeten van Tim
Geplaatst: 27.07.2012 - 21:52
door MarioC70
Tim76 schreef:De Volvo-boer had het erover dat je de pomp er niet afkrijgt zonder de belt _door te snijden_. Lijkt me stug, want dat kan je 'm ook niet gemonteerd krijgen, denk ik ::twisted:
Net als met alles: goed kijken wat je losmaakt en hoe het vast zit, dan kan het eigenlijk niet mis gaan!
Met zo,n opmerking van een volvo boer,had ik er al geen vertrouwen meer in!
Dank voor de nuttige info!
Groeten van Tim
Geplaatst: 27.07.2012 - 22:10
door Tim76
MarioC70 schreef:Met zo,n opmerking van een volvo boer,had ik er al geen vertrouwen meer in!
Tja, ieder het zijne. Hou me ten goede: ik heb alle vertrouwen in de mannen en vrouwen van mijn garage. Ze staan waar Volvo voor staat: veiligheid en uitstraling. Ik begrijp best dat ze dingen _voor de zekerheid_ vervangen, dat is tenslotte veiligheid nastreven. Maar aan de andere kant: ik denk ook aan mijn portemonnee. Het 'zinloos' vervangen van een riem (is nooit helemaal zinloos, want een nieuwe gaat nou eenmaal weer lang mee) die nog niet aan het eind van zijn technische levensduur is, dat laat ik dan liever achterwege en spaart me 60 euro uit. Evenzo geldt voor die onderste draagarm: met een paar krasjes rijdt hij ook, en je ziet er niks van danwel aan. Overigens kostte die riem in Duitsland 35 euro, dus misschien doe ik toch wel een nieuwe, maar dan haal ik 'm wel zelf net over de Grenz even op
Groeten van Tim
Geplaatst: 27.07.2012 - 23:50
door sbv
Hou wel rekening met kwaliteits verschil tussen de diverse onderdelen. Ja ook bij draagarmen is dat van toepassing.
Riem..als deze over niet al te lange tijd vervangen moet worden zou ik deze gelijk nu meenemen, en ja 60 euro uitsparen...minder rijden spaart nog meer uit.
Geplaatst: 28.07.2012 - 07:15
door Tim76
Kwaliteitsverschil, daar hou ik rekening mee. Ook wat de compressor betreft, al kom ik het merk ook op heel veel andere sites tegen. Dan mag ik aannemen dat het zijn sporen reeds bewezen heeft, toch?
sbv schreef:Verder nog droger vervangen. Als er ergens een lek je door bijv een vergeten pakking mag je weer opnieuw. Verder dien je het systeem dan nog te laten afpersen en vullen, gaat ook al met al redelijk wat geld in zitten
Dat afpersen en vullen, dat laat ik over aan iemand die daar de nodige kennis van heeft. Dat is iets waar ik wel op kan bezuinigen, maar niet wil. Bovendien liggen de prijzen van het vacuumeren, afpersen en vullen van het aircosysteem dichter bij elkaar dan de prijzen van een pomp(!).
Wat bedoel je met 'droger vervangen'? Alleen de compressor heeft fysiek schade, verder heeft het systeem (volgens mij en volgens de Volvo-Werkstatt) geen gebreken. Anders zouden ze dat toch hebben gezegd en in de offerte hebben meegenomen, denk ik. Als pakkingmateriaal werden alleen 2 O-ringen genoemd, dat is de aansluiting van de twee leidingen op de compressor. Daar kan mijns inziens erg weinig mis mee gaan.
Riempje... Ja, ik doe het toch maar wel, een nieuwe. Dan weet ik gewoon zeker dat het goed zit en dan hoef ik niet weer aan het geval te sleutelen als blijkt dat het toch niet goed is :oops:
Groeten van Tim
Geplaatst: 28.07.2012 - 08:35
door janvanmeer
Tim
Je hebt het over vervangen van riem 35-60 euro......
Het gaat toch over de poly riem? Die kost rond de 14 euro.......
Geplaatst: 28.07.2012 - 08:52
door Iroll
Vacumeren, afpersen, vullen etc gebeurt ook bij een normale service beurt. Dat is een standaard procedure.
De droger moet eigenlijk sowieso om de 2-3 jaar vervangen worden EN zeker bij elke rep. aan het airco systeem omdat het open is geweest.
Geplaatst: 28.07.2012 - 08:55
door sbv
als het airco systeem open is geweest droger vervangen ivm vocht wat erg snel in de droger gaat zitten. De droger trekt vocht aan