Pagina 1 van 1

Lek in stuurbekrachtiging

Geplaatst: 27.07.2012 - 19:14
door Lilian
Mijn XC70 uit 2007 staat nu al een week bij de garage. Het oliereservoir van de stuurbekrachtiging liep binnen een paar dagen leeg. Garage heeft slangen vervangen, wat zo'n 600 euro moet kosten, maar lek zit er nog. Ze hebben weer nieuwe slangen besteld, wat ik vreemd vind en hij sprak over het vervangen van de 'crémaillière', vertaald 'Tandheugel en rondsel'. Dat kost dan zo'n 2000 euro.

Ik baal er enorm van, ik rijd altijd rustig en zodra ik olie bijvulde, liep hij weer soepel. Ik kan me niet voorstellen dat er zo'n groot defect is. Wat zou het anders kunnen zijn dan die slangen?

Geplaatst: 27.07.2012 - 19:32
door Oceanracer
Het stuurhuis zelf dus...

Geplaatst: 27.07.2012 - 19:41
door Lilian
Hoe kan een stuurhuis dan kapot gaan en zijn er dan niet meer signalen?

Geplaatst: 27.07.2012 - 20:47
door Oceanracer
Een lek stuurhuis geeft veelal een minder strak stuurgevoel in de wat langere (en vooral vlot genomen) bochten. Tja, alles kan kapot, dus ook een stuurhuis.

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:00
door Lilian
Ik heb adaptief sturen en helemaal niets bijzonders gemerkt, totdat het reservoir leeg was en hij ging brommen. Wat bedoel je met minder strak stuurgevoel?

Ik vind een kapot stuurhuis van een auto van vijf jaar oud wel bedenkelijk, helemaal omdat mijn andere, een 940 van 21 jaar oud, nog geen druppel olie gelekt heeft. Maar dan zegt de garage dat 'een dergelijke kwaliteit niet meer wordt gemaakt'.

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:19
door Msuidgeest
Ik had op de vorige 960 een lekkende as met aandrijfwiel waar de aandrijfriem overheen liep. Na verversen van de stuurolie was de lekkage weg.
Ik heb alleen nooit begrepen waarom de lekkage na verversen niet meer is teruggekomen.

Geplaatst: 27.07.2012 - 21:50
door Oceanracer
Lilian schreef:... Maar dan zegt de garage dat 'een dergelijke kwaliteit niet meer wordt gemaakt'.
Ik kan dat na 7 jaar praktijkervaring inderdaad onderschrijven... :?

In lange bochten is het net alsof er steeds tegengestuurd wordt, wat je dan moet corrigeren. De auto zoekt dus zelf zijn bocht uit, althans zo voelt het.

Geplaatst: 27.07.2012 - 23:09
door edraket
Is het een diesel of een benzine? Bij de diesels willen de hogedruk leidingen wel eens lekken. Laat de garage dat goed nazien. Er is een modificaties setje voor, kost iets van 30 euro. Montage zal een uurtje of 3-4 zijn.

2000 euro voor vervangen van een stuurhuis is wel een schandalig hoog bedrag. is dat een dealer of universele garage? Laat ze eerst maar eens een goede diagnose doen. Ik vindt het wel erg vaag allemaal.