Pagina 1 van 2
Euro 95 met E10 toevoeging= emissie service vereist ?
Geplaatst: 28.07.2012 - 00:08
door Edjo
Ik ben vorige week gestrand in Frankrijk Volvo V70 140pk uit 2001 met caravan, met een melding motor management service vereist ( weet de melding niet meer precies) en daarna de melding emissie service vereist.
De motor hield in, kon niet harder dan 50 en trok voor geen meter meer.
Het was redelijk warm 22 a 23 graden tegen een flinke helling op en een caravan erachter van 1300 kilo.
40 kilometer daarvoor heb ik getankt e en euro 95 ingegooit met de E10 Bio toevoeging erin.
Mijn vraag is nu; Kan het zijn door de de E10 bio toevoeging dat de volvo hier niet tegen kan? Solo ben ik naar nederland gereden (400 kilometer) zonder ook maar een centje pijn, de motor liep als een zonnetje en heb geen melding meer gezien.
Het gasklep huis is gereviseerd en lijkt me niet het euvel.
Ik hoop dat iemand hier een andwoord op kan geven.
Geplaatst: 28.07.2012 - 00:39
door jpwg001
Laat de dealer er maar eens nieuwe software inladen. Kan helpen. Lees mijn topic in het V70 board maar eens.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50974
Geplaatst: 28.07.2012 - 09:50
door Oceanracer
Er wordt beweerd dat bijna iedere motor er goed op loopt, ook de motoren van Volvo, maar ik tank echt nóóit dat soort brandstof. Dit omdat áls je er gezeur mee krijgt, je nergens hoeft aan te kloppen en zelf dus met de gebakken peren zit.
Geplaatst: 28.07.2012 - 10:06
door jpwg001
Oceanracer schreef:Er wordt beweerd dat bijna iedere motor er goed op loopt, ook de motoren van Volvo, maar ik tank echt nóóit dat soort brandstof. Dit omdat áls je er gezeur mee krijgt, je nergens hoeft aan te kloppen en zelf dus met de gebakken peren zit.
Het woord bijna is inderdaad een slechte garantie.
Geplaatst: 28.07.2012 - 10:52
door OGA244
Gewoon 98 oktaan tanken, ik waag me ook niet aan E10 (of biodiesel)
Geplaatst: 28.07.2012 - 12:11
door EVV
Ik heb de nodige kilometers gemaakt op E10, echt nooit problemen mee gehad, zelfs op topsnelheid geen problemen. Er zal wel wat anders niet goed zijn met je auto. In normale euro 95 zit al 5% ethanol, die 5% extra zal niet zoveel uitmaken.
Geplaatst: 28.07.2012 - 12:36
door Edjo
Wat zou er mee aan de hand kunnen zijn dan?
De monteur in Frankrijk heeft het gasklephuis nog schoon gemaakt, zaten zwarte puntjes rondom de klep.
Ik zag zelf dat de alu slang die aan de airbox zit, een beetje losgeschoven was, die heb ik weer vaster geschoven.
Geplaatst: 28.07.2012 - 12:58
door Oceanracer
Die alu buis zit bij mij ook beweging in.
Gewoon niet meer die zooi tanken, is er ook niks aan de hand. Echt ieder jaar weer komen er hier op het forum meldingen van mensen die in Frankrijk hebben getankt en daarna problemen met hun auto krijgen.
Geplaatst: 28.07.2012 - 13:37
door Franswa
Volvo zegt dat het kan en jullie zeggen van niet.
(noemen een hoogwaardige brandstof die in labaratoria van grote olieproducenten is ontwikkeld "zooi")
Wie zal ik geloven?
Sinds die E10 er is tank ik het gewoon en trek ook nog een caravan.
Geplaatst: 28.07.2012 - 17:35
door MyDJ
Ik neem het zekere voor het onzekere en tank voor slechts 3 cent meer Euro 95 in Duitsland.
Is en geen 'normale 95' dan tank ik 98 maar geen E10!
Geplaatst: 29.07.2012 - 12:41
door V70 T5 assen
Probeer in frankrijk bij shell te tanken (V power)
Geplaatst: 29.07.2012 - 15:50
door JohanH
Oceanracer schreef:Er wordt beweerd dat bijna iedere motor er goed op loopt, ook de motoren van Volvo, maar ik tank echt nóóit dat soort brandstof. Dit omdat áls je er gezeur mee krijgt, je nergens hoeft aan te kloppen en zelf dus met de gebakken peren zit.
Klopt idd, eigenlijk alle motoren lopen er wel op alleen is het op de lange termijn schadelijk voor allerlei keeringen, rubberen slangen, benzine leidingen, en die rommel omdat E10 eigenlijk te sterk is...
Kan wel zijn dat je motor management een foutmelding gaf omdat de gemeten waarde van de benzine en verbranding ineens anders was en daardoor in noodloop ging.
Geplaatst: 01.08.2012 - 15:26
door Nielsje
In Duitsland gewoon E10 getankt, geen problemen. Alleen lijkt het langer te duren voordat de topsnelheid wordt bereikt.
http://www.volvocars.com/de/top/about/c ... kraftstoff
Geplaatst: 01.08.2012 - 17:03
door OGA244
Nadelige gevolgen zijn na een enkele tankbeurt zomaar niet zichtbaar, het oplossen van die pakkinkjes is iets dat door de tijd voelbaar gaat worden
Geplaatst: 01.08.2012 - 17:17
door EVV
Als volvo zelf aangeeft dat de motoren er zonder probleem op draaien, waarom dan nog steeds twijfels en bangmakerij over pakkingen? lijkt me toch dat volvo wel weet welke materialen er gebruikt zijn en waar die tegen kunnen
Geplaatst: 01.08.2012 - 17:30
door Edjo
Maar ja geld dat wel voor het sleurhutjes volk dat vrolijk bergje op wil gaan?
Volvo wil ook gewoon auto's verkopen, ik ga toch nog eens langs de dealert om die software update. Ik wil volgend jaar niet nog een keer langs de weg eindigen, en tank ook geen E10 zut meer, al is het maar voor de zekerheid.
Geplaatst: 01.08.2012 - 18:05
door bart simpson
Vorige jaar was Volvo's advies nog om 98 oktaan te tanken ipv E10, dus doe er je voordeel mee, op dit moment kom ik in de mij beschikbare documentatie (Volvo's extranet) nergens tegen dat het probleemloos is op termijn.
Zuiver uit een commercieel oogpunt gezien heb ik wel baat bij een motor die schade oploopt door oplossende pakkinkjes
Geplaatst: 04.08.2012 - 12:06
door Carfreak
Ik tank afwisselend 95 en E10. Deze vakantie in Frankrijk heb ik er 98 ingegooid en vlak voor vertrek toe de tank bijna halfleeg was E10 erbij. Geen problemen gehad. Maar ook geen sleurhut erachter natuurlijk.
Prijzen in F deze wk bij de HyperU:
98 1,59
95 1,55
E10 1,49
Da's toch wat goedkoper dan de Shell waar ik gisteren weer 1,74 aftikte voor 95.
Geplaatst: 04.08.2012 - 16:13
door crackedtooth
MyDJ schreef:Ik neem het zekere voor het onzekere en tank voor slechts 3 cent meer Euro 95 in Duitsland.
Is en geen 'normale 95' dan tank ik 98 maar geen E10!
ik juist 100 of 102 in dld
Geplaatst: 04.08.2012 - 16:14
door crackedtooth
bart simpson schreef:Vorige jaar was Volvo's advies nog om 98 oktaan te tanken ipv E10, dus doe er je voordeel mee, op dit moment kom ik in de mij beschikbare documentatie (Volvo's extranet) nergens tegen dat het probleemloos is op termijn.
Zuiver uit een commercieel oogpunt gezien heb ik wel baat bij een motor die schade oploopt door oplossende pakkinkjes
en hoe is dat advies nu?
en voor de 2002-2007 modellen... wanneer is het erg? bij strucureel gebruik of sporadisch al?