Pagina 1 van 1
Versnellingsbak: 2.0/1.8
Geplaatst: 12.04.2006 - 08:48
door v40pokemon
Ik heb begrepen van een collega dat de versnellingsbak van een 1.8 andere overbrengingen heeft dan die van de 2.0 (ph1) Mijn 2.0 draait nl. bij 120 km/h ongeveer 3300 rpm of beter gezegd bij 145 km/h 4000rpm. de 1.8 zou bij 140 km/h 'slechts' 3500 rpm maken. Klopt dit? en zo ja, is de bak van een 1.8 te plaatsen aan mijn 2.0? binnenkort moet toch mijn koppeling eruit (rond de 215k km) en dan zou ik graag ook mijn bak vervangen: de huidige giert bij 100km/h waarschijnlijk omdat ik met een uitgelopen bout een week heb doorgereden (5e versnelling-probleem...)
Geplaatst: 12.04.2006 - 15:52
door Ramon&Ramon
Waarom die bak niet repareren???????????
Geplaatst: 12.04.2006 - 16:01
door Ramon&Ramon
1800 heeft een JB3 bak 3.87-1 eind overbrenging
een 2 liter heeft een JC5 bak 4.07-1 eind overbrenging
Geplaatst: 12.04.2006 - 16:20
door MDA
Euh... een grotere motor heeft over het algemeen langere versnellingen en draait dus logischerwijs dus ook lagere toeren bij gelijke snelheid... en als ik de technische uitleg van Ramon goed begrijp is dat inderdaad ook zo (toch Ramon?). Je verhaal zou dus niet kloppen... Het lijkt me ook raar dat een dikkere motor meer toeren zou moeten draaien...
Geplaatst: 12.04.2006 - 16:27
door Ramon&Ramon
welk verhaal klopt niet???????:)
Geplaatst: 12.04.2006 - 16:28
door Ramon&Ramon
eenvoudig rekensommetje is dit lijkt mij.

Geplaatst: 12.04.2006 - 16:30
door MDA
Ramon&Ramon schreef:welk verhaal klopt niet???????:)
Ik bedoel dat als jouw verhaal wel klopt, die bovenaan het topic niet kan kan kloppen. Het zou dan juist andersom moeten zijn.
Ik ga er voorlopig maar vanuit dat JOUW verhaal klopt (klinkt ook logischer...)

Geplaatst: 12.04.2006 - 16:38
door Ramon&Ramon
mijn verhaal klopt precies!
Geplaatst: 12.04.2006 - 16:43
door MDA
Ramon&Ramon schreef:mijn verhaal klopt precies!
Maar goed, om nu alle onduidelijkheid uit de wereld te helpen: klopt het verhaal van V40pokemon nu?
Geplaatst: 12.04.2006 - 19:19
door arnoud
Ik zal er morgen eens op letten, maar ik gok dat mijn 1.8 zelfs bij 120km/u in de buurt van de 3500rpm zit...
(ehm, in de 5e versnelling dan he?

)
Geplaatst: 12.04.2006 - 20:29
door enakje
Toevallig heb ik laatst een overzichtje gemaakt (S40 2.0 1996)
5e versnelling:
3000 rpm = 116 kmh
3500 rpm = 132 kmh
4000 rpm = 151 kmh
NB dit zijn TELLER uitlezingen. GPS snelheid ligt zo'n 6-7 procent lager.
Geplaatst: 12.04.2006 - 20:30
door Edwin
Bij Phase I's heeft de 2.0 toch de M56 bak (zelfde versnellingsbak als in de 850/70 serie) van Asian Warner en de 1.8 een bak van Renault?
Later (vanaf Phase II) hadden alle motoren toch de M56 bak?
Persoonlijk zou ik dan liever de "850" bak erin laten dan een Renault bak!!
gr. Edwin.

Geplaatst: 12.04.2006 - 22:02
door HMG
Bij Phase I's heeft de 2.0 toch de M56 bak (zelfde versnellingsbak als in de 850/70 serie) van Asian Warner en de 1.8 een bak van Renault?
Alleen de turbo´s volgens mij
Geplaatst: 12.04.2006 - 22:43
door Ramon&Ramon
Alleen de turbo,s,dat klopt precies....
Geplaatst: 12.04.2006 - 22:44
door Ramon&Ramon
Een renault bak kun je eenvoudig repareren,een 850 bak repareerd de dealer niet,zijn geen onderdelen voor te koop!
Geplaatst: 13.04.2006 - 20:30
door Edwin
HMG schreef:Bij Phase I's heeft de 2.0 toch de M56 bak (zelfde versnellingsbak als in de 850/70 serie) van Asian Warner en de 1.8 een bak van Renault?
Alleen de turbo´s volgens mij
Ramon&Ramon schreef:Alleen de turbo,s,dat klopt precies....
Toch maar even terug naar de leerboeken Ramon en iets preciezer zijn..

(psst. blz 11:9 v/h instructieboekje 2000) staat toch echt bij B4204S2 de M56L2 bak.... zelfde dus als bij 850/70 serie.
En iedereen met een beetje volvokennis weet hoe lang de 850 bakken meegaan.... dus toch beter dan Renault want die halen die km standen niet eens... :twisted:
gr. Edwin.

Geplaatst: 13.04.2006 - 20:44
door v40pokemon
Ik dacht dat het toerental van een 1.8 lager ligt bij een bepaalde snelheid dan van de 2.0 Blijkbaar is dit dus niet zo. Dus we repareren de bak gewoon volgende beurt...
Bedankt voor jullie input
Geplaatst: 13.04.2006 - 20:52
door arnoud
Ik heb vanmiddag op de snelweg op het stukje waar het lukte om 120 te halen (tussen de files door) even op m'n toerenteller gelet.
Mijn 1.8 uit 98 geeft op de toerenteller 3100rpm aan bij 120km/u. Bij 3500rpm staat de snelheidsmeter rond de 135km/u (uhm, ja, even duitsland ingereden

)
Geplaatst: 13.04.2006 - 23:12
door Ramon&Ramon
het ging over een phase 1 vriend en niet over pfase 2
Geplaatst: 13.04.2006 - 23:30
door Ramon&Ramon
Kleine misrekening denk ik,
Er zijn veel meer renault bakken dan 850 0f V70 bakken'
dus de verhouding is zoek dan.
Ze gaan inderdaad sneller stuk die renault bakken,maar daar staat tegenover dat ze simpel te repareren zijn en een 850 bak of V70 bak niet.
Bij Volvo leveren ze er geen onderdelen voor,maar dat wist je al!