Pagina 1 van 1
revisie motoren V50
Geplaatst: 30.07.2012 - 20:34
door V50-Mart
Ik vroeg een paar dingetjes af omtrent een revisie motor, of ueberhaupt een andere motor :
1. kun je veel problemen verwachten als je je 1.6d motor vervangt voor 1 met minder km's. Krijg je zgn " afstotings problemen, net als bij een nier transplantatie, of zelfs een hart transpl. ?
2. verleng je daarmee de levensduur van je auto, of is de carrosserie bij 3 ton ook wel aan zijn eindje? (mits goed onderhouden natuurlijk)
3. wat zijn de kosten denken jullie voor een 1.6D motor met ongeveer 100-150k erop?
4. Maakt het nog uit of het een motor is van een 2005 model of een 2010 model? (mijne is een 2006)
Er komt een tijd dat ik moet kiezen om mijn auto weg te doen voor een andere, danwel hem nieuw leven te geven.
Geplaatst: 30.07.2012 - 22:51
door evert65
geen idee,wie je wel op weg zou kunnen helpen is Henk Mannesen in soesterberg
(0346) 33 04 53
http://www.mannessen.nl/welkom
Geplaatst: 31.07.2012 - 00:24
door sbv
Is je motor defect dan ?
Ik zou wel proberen zoveel mogelijk zelfde bouwjaar te zoeken. Motor zal door de jaren heen wel iets gemodificeerd zijn
Geplaatst: 31.07.2012 - 06:59
door V50-Mart
nee, mijn motor doet het nog prima met 244k maar er komt een moment dat je moet gaan nadenken over wat te doen als de motor op zijn eindje raakt. Ik rijd +/- 26k per jaar, dus over 2 jaar zit ik rond de 300k. Dan komt de keus...auto weg en weer veel geld uitgeven aan een andere, of misschien is het dan wel goedkoper om gewoon de motor te vervangen. Ik ben dol op mijn V50, en ik zou er best nog 10 jaar in willen rijden.
Geplaatst: 31.07.2012 - 07:18
door janvanmeer
Hallo Mart,
Als je de 1.6d goed onderhoudt kun je nog wel 10 jaar rijden hoor. Die van mij staat nu op bijna 3 ton en rij 50.000/jaar. Zeer belangrijk is hoe je ermee omgaat en filter en olie verversen bij max. 10.000. Elk jaar haal ik de verstuivers eruit, nieuwe brandplaatjes en ev. de trekboutjes (is slechts m6) vervangen.
Geplaatst: 31.07.2012 - 20:36
door indoboy22
Jan, zou jij mij een how to kunnen geven hoe je de brandplaatjes en dergelijke vervangt? Die van de s40 1.6d van m'n pa lekt er weer eentje van. Hoorde dat je dat gereedschapje om de zitting mee schoon te schrapen bij vdltools.nl kunt kopen. Maak je de brandstofleiding nog op een bepaalde manier los omdat er nog druk op zit toch?
Geplaatst: 31.07.2012 - 22:37
door janvanmeer
Ik ga proberen of dit werkt. Is van ford maar is dezelfde 1.6d
De brandstofleiding gewoon voorzichtig losdraaien. Als de motor niet loopt staat er geen druk op. Het tooltje kun je ook zelf maken van een schroevedraaier met een stukje schuurspons erop getaped.
http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?p=181721
Geplaatst: 01.08.2012 - 11:13
door Fredhead
Houd de leiding wel even naar boven of iets eronder, vaak komt er nog een beetje brandstof uit en diesel wil je niet over je handen of kleren hebben
Geplaatst: 01.08.2012 - 11:37
door janvanmeer
Ik vernieuw de leidingen nooit. Belangrijk dat alles schoon is als de leidingen los gemaakt worden. De leidingen niet verbuigen, deze moeten spanningvrij op de verstuiver aansluiten. Als de leiding los is de verstuiver wat verdraaien zodat deze langs de leiding omhoog getrokken kan worden.
Geplaatst: 01.08.2012 - 15:54
door robbie2
janvanmeer schreef:Hallo Mart,
Zeer belangrijk is hoe je ermee omgaat en filter en olie verversen bij max. 10.000. Elk jaar haal ik de verstuivers eruit, nieuwe brandplaatjes en ev. de trekboutjes (is slechts m6) vervangen.
Ok, kan ik begrijpen, maar de dealer en volvo geeft aan dat bij 20K of een jaar er een beurt moet komen, is dit dan te lang ? Moet je het zelf gaan doen ?
R
Geplaatst: 01.08.2012 - 17:06
door janvanmeer
Robbie, je moet niets natuurlijk. Er is genoeg te vinden waarom de intervallen verkort worden. Het spaart vnl. je turbo. Wat je schrijft over de dealer en Volvo klopt helemaal.
Geplaatst: 03.08.2012 - 22:00
door Janhertogh
Hypothetisch, stel dat je 1.6d in de soep loopt, zou deze vervangen kunnen worden door een 2.0d of zou dat niet passen op de versnellingsbak, software etc?
Geplaatst: 04.08.2012 - 00:30
door sbv
dan zal je een complete 2.0d donor moeten hebben. Alle kabelbomen etc overzetten. Oftewel koop dan gelijk een 2.0d
Geplaatst: 04.08.2012 - 17:17
door Frederik Welvaert
Janhertogh schreef:Hypothetisch, stel dat je 1.6d in de soep loopt, zou deze vervangen kunnen worden door een 2.0d of zou dat niet passen op de versnellingsbak, software etc?
De bak is niet alleen gewoon anders, maar kan ook niet zomaar het koppel aan van de 2.0D, dus de boel zou snel in de soep draaien.
Mits een volledige 2.0D donor zou het kunnen lukken, maar dan is het goedkoper om gewoon een 2.0D te kopen :p