Pagina 1 van 2
Tunen T5 Geartronic
Geplaatst: 02.08.2012 - 10:36
door prometheus@v70
Hallo beste allemaal,
Ik heb een V70 T5 gertronic uit 2001 met nu 188.000 echte km's op de klok.Bij 160.000 is er een LPi gas systeem ingekomen (Geinstalleerd door Mesman in Son)met 5 gas-injectoren die tot (volgens mij) 60 pk vermogen kunnen leveren. Auto loopt verders goed,verbruikt geen olie en heeft verder geen bijzonderheden. De auto heeft een geartronic automaat welke recent is (preventief) geflushed.
Drietal vragen:
- Is het in zijn algemeenheid verantwoord om een V70 T5 te chip-tunen ( stage 1) naar ongeveer 310pk en 420nm?
-Kan de geartronic de hoeveelheid koppel 420 ipv 330nm goed aan?
-Leidt chiptuning tot een hogere verbrandingstemperatuur in de motor en zodoende dus niet geschikt is icm LPi wegens de kans op verbrandde kleppen?
Graag uw reacties!
Geplaatst: 02.08.2012 - 11:10
door Marc Apeldoorn
T5 tuning stage 1 is alleen software matig, en dan 310 PK??
Het is 100% af te raden bij een tuner te chiptunen. Daarmee ontregel je in ieder geval je LPI installatie. Daarnaast kunnen de injectoren dus niet dit volle vermogen kwijt (als je de goede injectoren hebt kunnen die max 65 PK aan, maar veiligheidshalve worden die niet boven de 80 % belast), en gaat je pomp snel stuk.
Of na de chiptuning alleen op benzine rijden en Mesman opnieuw de LPI installatie laten inregelen.
Kans op verbrande kleppen vanwege hoger vermogen neemt niet toe
Ik heb zelf een V70 R met 368 PK voorzien van LPI ook bij Mesman naar volle tevredenheid
Geplaatst: 02.08.2012 - 11:15
door prometheus@v70
Hi Marc,
Heb jij een adres waar ik terecht kan? Ik basseerde mij op de gegevens zoals deze bijvoorbeeld op de site van Chip Meister staan. Ik zal in ieder geval vandaag mesman bellen voor aanvullende informatie.
Geplaatst: 02.08.2012 - 11:20
door Marc Apeldoorn
European Tuning, Fasttech zijn bekenden van dit forum.
Ik zou in ieder geval zelf niet naaar Chipmeister gaan..
Geplaatst: 02.08.2012 - 11:22
door prometheus@v70
Marc,
Thx, ik zal ook Rica even bekijken.Weet jhij of de Geartronic een probleem vormt ( ivm koppel)?
Geplaatst: 02.08.2012 - 11:26
door Marc Apeldoorn
T.a.v. de geartronic uit 2001 ben ik niet 100% zeker, de geartronic vanaf 2003 zou het sowieso wel aan moeten kunnen, maar hier op het forum zitten een heleboel deskundigen die dit ongetwijfeld wel weten..
Geplaatst: 02.08.2012 - 18:52
door sju_art
Eerst stage 0
dan remmen upgrade
dan gas injectoren voorbereiden
Radiateur checken/vervangen
dan automaat koeler
dan chip op maat
ehhhh hoeveel geld had je te besteden

?
Geplaatst: 02.08.2012 - 18:56
door Silver_R
Marc Apeldoorn schreef:T.a.v. de geartronic uit 2001 ben ik niet 100% zeker, de geartronic vanaf 2003 zou het sowieso wel aan moeten kunnen, maar hier op het forum zitten een heleboel deskundigen die dit ongetwijfeld wel weten..
Geartronic zou ik voorzichtig mee zijn.
Volvo heeft de R tot MY06 een aangepaste GT meegegeven, omdat de bak in eerste instantie het koppel van 400Nm niet aankon.
Geplaatst: 02.08.2012 - 19:01
door sju_art
vaker flushen kan uitstel bieden, maar in alle werkelijkheid kan die geartronic gewoon niet veel hebben. Automaatkoeler is dus een must!!!!
Als je bedenkt dat er temp verschillen tussen normaal en volbelasting van meer dan 40 graden zijn gemeten....
Vraag me dan wel eens af of die geartronics nou zo slecht zijn of men er gewoon slecht mee omgaat (en volvo zelf ook).....
Geplaatst: 02.08.2012 - 19:14
door Silver_R
Dat laatste vooral, denk ik
Geplaatst: 02.08.2012 - 20:08
door prometheus@v70
@Sju_art
Ik heb gesproken met Fasttech en Mesman(ivm de LPi installatie die ik heb).Ik ga voor de 285pk en 410nm tuning.
Eerst stage 0 ( is in orde)
dan remmen upgrade (niet nodig we hebben het over 35pk toename op topvermogen,en ik laat de chiptuning doen om meer soeplesse te verkrijgen)
dan gas injectoren voorbereiden ( ik heb reeds de hoog vermogen injectoren aan board,vandaag gechecked met mesman.Zijn geschikt tot circa 300pk)
Radiateur checken/vervangen (Volgens fasttech niet nodig,motor wordt niet warmer)
dan automaat koeler ( zie hierboven,Gt is in goede staat en recent geflushed.Volgens fasttech niet nodig daar ze er bij de chip tuning rekening mee houden)
dan chip op maat (die moet dus nog even geinstalleerd worden)
ehhhh hoeveel geld had je te besteden ? (Valt dus allemaal reuze mee, met paar honderd euro heb ik wat ik hebben moet. We moeten ook niet overdrijven he.We hebben het over 35pk en nog geen 100nm koppel meer)
Wil gewoon wat meer souplesse en een mooiere loopcultuur, het blijft een auto he,ik ga er niet al te veel geld aan uitgeven. ik vroeg me alleen af of het echt kwaad kan en dat blijkt volgens diverse specialisten niet het geval.
thx voor het meedenken.
Geplaatst: 02.08.2012 - 20:34
door Doeke Dobma
prometheus@v70 schreef:@Sju_art
ik vroeg me alleen af of het echt kwaad kan en dat blijkt volgens diverse specialisten niet het geval.
Hou wel in je achterhoofd dat die specialisten jou wel graag iets willen verkopen en dus preken voor eigen parochie... Ik zou zelf meer waarde hechten aan gebruikerservaringen (o.a. van mensen van dit forum die ook chip+lpi+gt hebben) dan aan wat de specialisten me vertellen.
Geplaatst: 02.08.2012 - 20:44
door prometheus@v70
Hi Doeke
Vandaar ook mijn keuze voor Mesman in het recente verleden en nu voor Fasttech voor de tuning.
Geplaatst: 02.08.2012 - 22:26
door sju_art
Laten we zowieso voorop stellen dat ik je een fijne volvo toewens...
Ik zit met problemen met m'n blok en de recente gesprekken met garages en forum leden geven veel nieuwe inzichten;
De flow van een radiateur kan na 11 jaar in een turbo model sterk verminderen; je koeling is een heel stuk minder. Je zal alle koeling nodig hebben bij het fijne (en dat is het) vermogen wat je hebt en krijgt.
Als je bedenkt dat een automaat bak zomaar (nou zo maar

) 40 graden warmer kan zijn als je een grote caravan trekt, bedenk dat tijdens (getunde) vol belasting en 200+ km per uur rijden je automaat vermoedelijk hetzelfde of meer gaat ervaren.
Vandaar stage 0, met een aanrader je koeling te optimaliseren.
Ik denk dat een gear tronic zo slecht nog niet is, enkel word er teveel van gevraagd (geld ook voor handbakken bij tuning). Snuffel voor de gein ook eens in dagboeken en tunings secties van het 850 forum

.
Nogmaals ik gun ieder hier een veilige, snelle en comfortabele volvo.
Geplaatst: 03.08.2012 - 09:17
door prometheus@v70
Hi Sju_Art
Wat is de reden dat de flow van de radiateur verminderd?
Geplaatst: 03.08.2012 - 11:08
door sju_art
Lamellen verbuigen, verstopping (corrossie?), slijtage etc.
Maar daar kunnen de monteurs en experts hier wel over zeggen. Feit is gewoon dat je met LPi en tuning meer van je koeling vraagt en je koelingw ord elk jaar weer minder.
1 + 1 = 2

.
Geplaatst: 03.08.2012 - 11:25
door prometheus@v70
Check, zet er anders wel nieuwe radiator in. Beter safe then sorry

Geplaatst: 03.08.2012 - 13:28
door sju_art
en een automaat koeler is geen slecht idee, qua uren zelfs te combineren met de radiateur. Maarja tis allemaal duur en wie weet is het ook allemaal goed.
Maar wie weet ook niet en dan zou je wensen dat je een apar 100 euro had uitgegeven je koleingsysteem

.
Geplaatst: 03.08.2012 - 15:39
door Frederik Welvaert
Heeft een GT niet standaard een oliekoeler?
Geplaatst: 03.08.2012 - 15:47
door EVV
Een normale in ieder geval wel, dan zou een geartronic dat ook wel hebben.