Pagina 1 van 4
Haperingetjes bij optrekken
Geplaatst: 05.08.2012 - 03:18
door jpwg001
Hallo allemaal. Mijn auto begint de kilometerstand te bereiken dat 'alles' aan de beurt lijkt te komen. Ik heb nu het volgende aan de hand; bij een koude start hapert de motor vaak bij het optrekken vanuit de stationairstand. Ook bij het overschakelen van 1 naar 2 zakt het toerental vrij snel, zodat die overgang wat ruw is, ook al bedien je het koppelingspedaal met voldoende gevoel.
Bij een warme motor ervaar ik af en toe een dip, met name bij versnellen.
Mijn etm heeft onlangs een softwareupdate gehad. De luchtspleet van de magneetkoppeling is afgesteld. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Geplaatst: 05.08.2012 - 08:11
door EVV
Hoeveel kilometers heb je gereden, heb je nog de originele ETM? De software update doet opzich niet zo heel veel behalve het probleem wat uitstellen en zorgen voor noodloop als het echt zover is dat de ETM vervangen moet worden.
Geplaatst: 05.08.2012 - 09:53
door Oceanracer
En wanneer is die ETM voor het laatst schoongemaakt?
Geplaatst: 05.08.2012 - 11:33
door jpwg001
Er staat nu 253.500 km op de teller. En de ETMis bij ongeveer 186.000 nog weggeweest voor reparatie. Maar daar weet ik de details niet van. Dat is gebeurd bij aankoop van de auto. Ik heb echter nooit de details te horen gekregen. En ook niet om gevraagd, omdat de problemen mij toen niet bekend waren. Ik neem aan dat het de originele ETM is, maar ik zal er eens met een spiegeltje achter proberen te komen.
Maar jullie denken niet dt het de LMM of de lambdasondes zijn?
Geplaatst: 05.08.2012 - 12:38
door EVV
Die is dan vast niet vervangen maar alleen schoon gemaakt, dat levert even verbetering op. Je kunt kijken of de kabel naar de ETM achter de startmotor langs loopt of los hangt. Origineel is namelijk achter de startmotor langs, betekend dat die los moet bij vervangen. Sneller is om bij vervangen de kabel los te knippen en van de nieuwe de kabel gewoon los te laten hangen.
Geplaatst: 05.08.2012 - 12:41
door jpwg001
Je bedoelt dat ik dan moet kunnen zien of die eventueel eraf is geweest?
Geplaatst: 05.08.2012 - 13:32
door Oceanracer
LMM en lambda sonde geven in de meeste gevallen een melding in het dashboard. Een haperende ETM geeft juist geen meldingen.
Ik zal de anderen maar al vast voor zijn: uitlezen als je zekerheid wilt hebben.
Geplaatst: 05.08.2012 - 16:05
door Ab S
..originele ETM heeft witte stikker (rond), vervangen ETM een gele..
Geplaatst: 05.08.2012 - 21:28
door jpwg001
Ik laat hem inderdaad even nakijken.
Geplaatst: 06.08.2012 - 13:13
door modiniro
Bij waren die klachten ook aanwezig, het zou bij jou ook het 2-massa vliegwiel kunnen zijn.
Die is bij mij vervangen en de typische klachten rondon vreemd toerental en/of schokken tijdens het schakelen zijn weg.
Geplaatst: 06.08.2012 - 13:14
door modiniro
Volgens de fabrikant van het 2-massa vliegwiel gaan ze gemiddels 150k tot 175k mee zonder klachten.
Geplaatst: 09.08.2012 - 15:31
door jpwg001
Ik ben weer bij Sanders geweest. Er staan geen foutmeldingen in van een LMM, lambdasonde of ETM. wel heb ik duidelijk een sticker van ACTronics op mijn ETM zien zitten. Ik heb afgesproken dat ze de ETM gaan reinigen. Wel stond er een storing van het drukventiel van de turbo in. Zou kunnen duiden op een lekke slang. Ze hebben de storing gewist en gaan kijken of die volgende week weer is teruggekomen. We hebben gezien dat de aansluiting van de turboslang op de (ik dacht) intercooler (kan dat bij benzine? Of heb ik het verkeerde onderdeel onthouden?) wat nat is. Die buis moet er toch af. Dan kijken ze ook even wat dat is.
Geplaatst: 10.08.2012 - 07:37
door EVV
Benzine heeft inderdaad ook een intercooler en daar loopt een slang van de turbo naar toe.
Geplaatst: 10.08.2012 - 12:53
door ovlov058
De bedoeling van een turbo is, lucht onder druk binnenbrengen.
En met de intercooler erbij, gekoelde lucht onder druk binnenbrengen.
Geplaatst: 10.08.2012 - 16:01
door jpwg001
Daar zweet hij wat.
Geplaatst: 10.08.2012 - 16:24
door Oceanracer
Ik heb de dop en rubberen ring zojuist goed gereinigd en daarna de ring andersom gemonteerd. De ring was inderdaad vervormd door de vulopening. Ik had het idee trouwens dat ik de dop nu verder vast kon draaien. Voelde in elk geval anders als voorheen.
Morgen na aankomst op de camping eens zien hoe het er dan uit ziet.
Verkeerde topic :oops:
Geplaatst: 10.08.2012 - 16:29
door jpwg001
Welke dop en ring, Erwin? Verkeerde topic, of niet? Hahaha.
Geplaatst: 10.08.2012 - 16:40
door Oceanracer
Harrejasses! Ik ben er kennelijk met mijn hoofd niet helemaal bij.
Even knippen en plakken dan maar...
Geplaatst: 10.08.2012 - 19:11
door jpwg001
Het zij je vergeven!
Geplaatst: 21.08.2012 - 13:10
door modiniro
Mijn ETM (destijds vervangen bij km-stnd 13000 , met GELE sticker), is bij mij ook verdachte bij de huidige km-stand van 160000. Als ik start en rijdt weg dat heb ik , vooral bij koude motor, de eerst paar kilometer in het lage toerenbereik (ik rij netjes 30km/h door onze wijk) wat stottertjes, het voelt als even inhouden. Geef ik gas dan heb ik 100% vermogen zonder stotter.
Maar ja, de dealer vraag 415 Euro, all-in, voor een nieuwe ETM en ik weet niet of die haperingetjes bij het optrekken dan weg zijn. Voor het zelfde geld is de onderdruksensor niet helemaal goed of de nokkenassensor. Aangezien in dit jaar al giga-kosten heb gehad (recentelijk nog koppeling en 2-massa vliegwiel) sta ik niet te popelen om op basis van aannames kosten te maken.
Wat is dus wijsheid. Ik heb overigens een normale 170PK benzine versie.