Pagina 1 van 1

Volvo XC60 ook in D3-uitvoering en XC60 D4 zuiniger

Geplaatst: 07.08.2012 - 17:39
door Volvoman
Dieselaanbod Volvo XC60 verfijnd



De Volvo XC60 was ook in de eerste helft van 2012 weer onbetwist de leider in zijn segment. Om het succes verder uit te bouwen, is een nieuwe D3-dieselmotor aan het gamma toegevoegd. Tegelijk is de D4-uitvoering van de XC60 nog zuiniger geworden.



Volvo stelt alles in het werk om de CO2-uitstoot van zijn modellen verder te verlagen. De Volvo XC60 heeft door de toevoeging van een bijzonder zuinige dieselmotor - met bijbehorende lage CO2-heffing – voortaan een vanafprijs van 45.995 euro.



De XC60 D3 wordt aangedreven door een 100 kW (136 pk) sterke vijfcilinder dieselmotor met een koppel van maar liefst 350 Nm. Ook met deze motorisering combineert de XC60 een laag verbruik met gunstige prestaties. Ondanks zijn kracht laat de XC60 in D3-uitvoering een verbruik van slechts 5,3 liter per 100 kilometer noteren, oftewel 1 op 18,9. Al net zo indrukwekkend laag is de CO2-uitstoot, die gemiddeld 139 gram per kilometer bedraagt. Daarmee heeft de XC60 D3 een groen B-label. Deze nieuwe uitvoering is per direct bestelbaar.



Less is more: XC60 D4 nog zuiniger

De toevoeging van de D3 aan de XC60-reeks is niet de enige vernieuwing die bijdraagt aan de lagere CO2-uitstoot van de Volvo-range. Dankzij diverse maatregelen laat ook de D4 uitvoering van de Volvo XC60 voortaan een lager gemiddeld verbruik noteren. Het brandstofverbruik van de handgeschakelde tweeliter vijfcilinder dieseluitvoeringen is teruggebracht tot eveneens 5,3 liter op 100 kilometer.



Voor de XC60 D4 betekent dit een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer. De D4-motor levert een vermogen van 120 kW (163 pk) en een koppel van 400 Nm, waarmee uitstekende prestaties gegarandeerd zijn. De XC60 D4 met verlaagde CO2-uitstoot heeft een vanafprijs van 47.995 euro

Geplaatst: 07.08.2012 - 17:56
door OGA244
XC60 D3 vanaf € 45.995,--

Geplaatst: 07.08.2012 - 18:11
door Johan s60
Mooie cijfers op papier, net zo zuinig als mijn C30 in praktijk

Geplaatst: 07.08.2012 - 18:49
door BlackcurrantV70
Het wordt er niet makkelijker op

D3 is 2.0D en wordt nu 136pk
D4 is 2.0D en is 163pk
D3 AWD was 2.4 en 163pk
D5 is 2.4 en 215pk

Dus mijn D3 AWD is eigenlijk nu een D4,5

Geplaatst: 07.08.2012 - 19:51
door Frederik Welvaert
Nee hoor, jouw D3 AWD (en mijn 2.4D AWD) wordt gewoon een D4 AWD (163pk/420Nm) maar die is in NL niet leverbaar

Geplaatst: 07.08.2012 - 19:53
door OGA244
D4 is D4 maar toch ook weer niet?

Geplaatst: 07.08.2012 - 20:31
door Jers3n
Ik zie nooit in waarom velen dit nou zo verwarrend vinden. Het is, niet alleen bij VOLVO, wel vaker verwarrend. Bijvoorbeeld de D5, die is ook in vele sterkten geleverd, 163, 185, 205 en nu 225 Pk. En de met de komst van de D5 185 Pk was er plots ook een 2.4D, met 163 Pk even sterk als de voorgaande D5.
Maar ook bij bv BMW is een '..28' al lang geen 2.8 en ook al geen 6 cyl. meer. Een geïnteresseerde zal zich gewoon goed moeten inlezen cq. oriënteren.

Een D3 blijft ongeacht welk bouwjaar gewoon D3, met ter verduidelijking de toevoeging 163 Pk en specifiek in het geval van de D3 AWD wellicht 2.4 erbij (al zou AWD vooralsnog eigenlijk genoeg moeten zijn). Niemand is de oude 163 Pk D5 toch 2.4D gaan noemen? Bij mijn weten wordt daar naar gerefereerd met D5 163 Pk.
Maar ik vrees dat ook de D5 ooit geen 5 cyl. meer zal zijn... Hoe verwarrend dan ook, ik blijf de onze gewoon D5 (185 Pk, 2.4l. 5 cyl, AWD) noemen....

Geplaatst: 07.08.2012 - 21:19
door Thom
Voor dat prijsverschil levert toch geen mens 50Nm en bijna 30pk in :roll: ?

Geplaatst: 07.08.2012 - 23:10
door Phacoid
Thom schreef:Voor dat prijsverschil levert toch geen mens 50Nm en bijna 30pk in :roll: ?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is de som snel gemaakt.
Als de D3 en D4 identiek zijn met als verschil de software, dan laat je de software gewoon wijzigen. Tegelijkertijd stop je het prijsverschil in je zak en heb je op papier een minder vervuilende en krachtige wagen, wat dan weer een verschil in jaarlijkse belasting en BIV met zich meebrengt. Win win...

Geplaatst: 07.08.2012 - 23:14
door Gast
En wederom leve de duidelijkheid in de motortype-aanduiding van Volvo.
XC60 D4 is weer anders dan een C70 D4, of een V40 D4

Geplaatst: 08.08.2012 - 07:32
door OGA244
Inderdaad, een 177pk D4 tegen een 163pk D4, of zo u wilt een 150pk D3 tegen een 136pk D3

Geplaatst: 08.08.2012 - 08:01
door Quota
ik heb gelukkig een vijf cilinder diesel met 163 pk bij aflevering (weet niet of ik die nu allemaal nog heb)

Geplaatst: 08.08.2012 - 08:41
door BlackcurrantV70
OGA244 schreef:Inderdaad, een 177pk D4 tegen een 163pk D4, of zo u wilt een 150pk D3 tegen een 136pk D3
Of we hebben ook een 2dehandse van 2011 het is een 2 liter D3 maar dan met 163pk, als u graag AWD wilt, maken we er een 2.4 D3 van met eveneens 163pk :-)

Bij mij staat achter geen motortype aanduiding op, misschien toch maar zo laten dan...

Geplaatst: 08.08.2012 - 09:38
door Quido
OGA244 schreef:XC60 D3 vanaf € 45.995,--
Dat is op de kop 10.000€ duurder :shock: als in België voor hetzelfde model.
Groot verschil vindt ik, jullie kunnen beter hier shoppen. :P

Geplaatst: 08.08.2012 - 09:53
door bart simpson
Om er dan vervolgens € 10.900,-- aan BPM over te moeten betalen ben je weer net zo duur (voor een importauto)

(doorgaans (in dit geval dus niet) zijn auto's in NL ex BPM en BTW goedkoper dan in België en geen Belg die zo slim is die dan maar in NL te kopen)

Geplaatst: 08.08.2012 - 10:17
door Volvoman
Hoe vaak hebben we die discussie inmiddls gehad?

Geplaatst: 08.08.2012 - 10:21
door Gast
bart simpson schreef:Om er dan vervolgens € 10.900,-- aan BPM over te moeten betalen ben je weer net zo duur (voor een importauto)

(doorgaans (in dit geval dus niet) zijn auto's in NL ex BPM en BTW goedkoper dan in België en geen Belg die zo slim is die dan maar in NL te kopen)
Klopt, 1 van de redenen waarom ik mijn auto in NL heb gekocht is het feit dat de uitvoering in NL goedkoper is (kale prijs), en het feit dat ik niet echt een goede dealer in mijn (Duitse) buurt heb.
Importeren is een fluitje van een cent. Half uurtje werk bij goede voorbereiding.